Leven naar Gods wil

Thema: Bouwen is de opdracht

Lezen: Nehemia 10

Je kunt er voor kiezen om het verbond met God opnieuw te sluiten. Je kunt er voor kiezen om God weer de hoogste plaats te geven. Na de verootmoediging is dat natuurlijk ook het enige dat logisch is. Of is dat een beetje te optimistisch? De vraag die hieruit opkomt is natuurlijk de vraag hoe je dat zou moeten doen. Ik merkte, toen ik afgelopen zondag en op dankdag preekte over verootmoediging, dat eigenlijk de vraag die dan volgt, nog niet zo eenvoudig is. Hoe geef je God dan echt de hoogste plaats? Om daar een beetje zicht op te krijgen hoe dat in Juda eraan toe ging, zou je eigenlijk even hoofdstuk 10 helemaal moeten lezen. Met dat ik aan het schrijven was, twijfelde ik of ik iets moest schrijven over dit hoofdstuk. Vooral omdat de Tora heel sterk naar voren komt en je dan gelijk midden in de discussie zit wat er dan voor ons geldt en wat er alleen voor Israël gold. Dat maakte dat ik even dacht om hoofdstuk 10 te laten voor wat het is. Toch denk ik dat er wel een les uit te halen valt.

Ik zeg vooral niet dat wij als Israël zouden moeten leven. Als je dat zou willen, dan is dat wel iets meer dan alleen wat wetten en regels volgen die wel mooi lijken, want dan komen er nog veel meer vragen bij. Naar mijn mening blijft er een verschil tussen Israël en wij. Toch wil dat niet zeggen dat alles wat het volk opschrijft in het vernieuwde verbond met God zomaar aan ons voorbij kan gaan. Er zit een principe in van het Koninkrijk. Het volk noemt wat regels, waarbij ze het zichzelf niet makkelijk maken en tegelijk ook eerlijk zijn over de wet die God hen als Israël heeft gegeven. Bijvoorbeeld: Geen huwelijken met heidenen, al lapt iedereen de rustdag die God had ingesteld aan hun laars, zij zullen dat niet doen en zullen elke sabbat rust houden. Elk zevende jaar een jaar rust voor het land, er wordt gesproken over het bedrag dat voor de tempel zal worden gegeven en ze zullen de eerstelingen van het land toewijden aan God.

Het is apart dat dit precies regels zijn waarbij God wil dat het beste voor de schepping wordt gezocht en dat er niet opnieuw een verbond kan komen met de afgoden. En hier zat ik even over na te denken. Ook als je niet gelooft dat elke sociale wet en elke andere wet, buiten de Tien woorden van God, op ons van toepassing zijn, dan zie je hier een principe in tussen het seculiere leven, waarin iedereen voor zichzelf leeft en iedereen zelf bepaalt wat hij gelooft en wat hij doet, en het leven voor God. Het zijn een aantal zaken die, als wij naar onze situatie kijken, niet eenvoudig zijn om voor te kiezen. En nog iets: Het seculiere denken zorgt ervoor dat je uiteindelijk ook heel zelfrechtvaardigend kunt redeneren. Ik merk als ik over verootmoediging spreek en over belijden van zonden, dat er al snel een paar wenkbrauwen omhoog gaan en er heel snel allerlei argumenten tevoorschijn komen die er voor zorgen dat je minstens begint te twijfelen aan dat wat God van ons vraagt, want het is misschien toch allemaal wel te zwart-wit. Herken je dat?

Maar laten we dit bedenken: Wat God ons geeft aan regels en voorschriften zijn geen regels om het ons moeilijk te maken maar die geeft Hij omdat Hij ons het beste gunt. Weet je, misschien klinkt 'God de hoogste plaats geven' wel een beetje als een soort negatieve onderdanigheid omdat we God die plek nu eenmaal horen te geven. Draai het eens om en bedenk eens welke zorg van God er juist achter zit. Is het zo vreemd dat God ons een dag rust in de week gunt? Nee, als je dat dan te sterk benadrukt, ben je ineens religieus, maar wat nu als God die rustdag heeft bedacht omdat dit het beste voor je is? Moeten we dan nog steeds zo draaien en praten zodat wij onze zin kunnen blijven doen? Het land niet uitputten, is dat zo vreemd dat God dat wil voorkomen? Heel veel dingen die God zegt zijn vooral ook om ons leven te beschermen. Wat zo lastig is voor ons is dat wij leven in een samenleving die doet waar men zin in heeft. Heel veel dingen zijn zo normaal voor ons geworden en we zijn zo druk geworden dat we amper meer weten wat God zegt. Wat zegt God ons en willen we daarnaar leven. Is dat scherp? Ja, dat is soms scherp, maar even eerlijk... Willen we onder Gods zegen leven of niet? En dat begint naast verootmoediging, door tijd vrij te maken om echt met God te leven en Zijn Woord te kennen, alleen dan kun je God de hoogste plaats en het enige gezag geven.

Gebed: Heer, leer mij het seculiere denken maar gewoon af, zodat ik Theocentrisch, op U gericht zal denken. 

 

 

 

 

 

 Bijbelgedeelte bij de laatste
'Tijd met God'

Genesis 25:19-26 - HSV

   
     [19] Dit zijn de afstammelingen van Izak, de zoon van Abraham; Abraham verwekte Izak.
     [20] Izak was veertig jaar oud, toen hij Rebekka, de dochter van Bethuel, de Syriër, uit Paddan-Aram, en de zuster van Laban, de Syriër, voor zich tot vrouw nam.
     [21] Izak bad vurig tot de HEERE in het bijzijn van zijn vrouw, want zij was onvruchtbaar. En de HEERE liet Zich door hem verbidden, zodat Rebekka, zijn vrouw, zwanger werd.
     [22] De kinderen stootten in haar lichaam tegen elkaar. Toen zei zij: Als dit zo is, waarom overkomt mij dit? En zij ging de HEERE raadplegen.
     [23] De HEERE zei toen tegen haar:
  Er zijn twee volken in uw schoot,
    en twee naties zullen zich uit uw lichaam vaneenscheiden.
  Het ene volk zal sterker zijn dan het andere
    en de meerdere zal de mindere dienen.
     [24] Toen nu de tijd om te baren voor haar aangebroken was, zie, er was een tweeling in haar schoot.
     [25] De eerste kwam tevoorschijn, rossig en helemaal behaard als een haren mantel; daarom gaf men hem de naam Ezau.
     [26] Daarna kwam zijn broer tevoorschijn, terwijl zijn hand de hiel van Ezau vasthield; daarom gaf men hem de naam Jakob. Izak was zestig jaar oud bij hun geboorte.

    
Genesis 25:19-26 - NBV21

     [19] Dit is de geschiedenis van Abrahams zoon Isaak en zijn nakomelingen. Isaak, de zoon die Abraham verwekt had,  [20] was veertig jaar toen hij trouwde met Rebekka, die een dochter was van de Arameeër Betuel uit Paddan-Aram en een zus van de Arameeër Laban.  [21] Omdat Rebekka onvruchtbaar bleek, bad Isaak vurig voor haar tot de HEER, en de HEER verhoorde zijn gebed: Rebekka, zijn vrouw, werd zwanger.  [22] De kinderen in haar lichaam botsten hard tegen elkaar. Als het zo gaat, dacht ze, wat staat mij dan te wachten? En ze ging bij de HEER te rade.  [23] De HEER zei tegen haar:
  ‘Twee volken zijn er in je schoot,
  volken die uiteengaan nog voor je hebt gebaard.
  Het ene zal machtiger zijn dan het andere,
  de oudste zal de jongste dienen.’
 [24] Toen de dag van de bevalling was gekomen, bracht zij inderdaad een tweeling ter wereld.  [25] Het kind dat het eerst tevoorschijn kwam was rossig en helemaal behaard, alsof het een haren mantel aanhad; ze noemden het Esau.  [26] Toen daarna zijn broer tevoorschijn kwam, hield die Esau bij de hiel beet; hij werd Jakob genoemd. Isaak was zestig jaar toen zij geboren werden.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Preken Theo de Koning

Recentste 'Tijd met God'

Gebed bij onvruchtbaarheid

Serie: Wij bidden

“Izak bad vurig tot de HEERE in het bijzijn van zijn vrouw, want zij was onvruchtbaar. En de HEERE liet Zich door hem verbidden, zodat Rebekka, zijn vrouw, zwanger werd.” (Genesis 25:21 – HSV)

“Omdat Rebekka onvruchtbaar bleek, bad Isaak vurig voor haar tot de HEER, en de HEER verhoorde zijn gebed: Rebekka, zijn vrouw, werd zwanger.” (Genesis 25:21 – NBV21)

Als God een belofte doet, dan zou toch alles moeten kloppen? God begon met Abraham een volk en dat was nodig om de Messias geboren te laten worden. Maar al gelijk bij Abraham en Sara is er onvruchtbaarheid. Als je dan nog even terugkijkt naar de vorige overdenking, daar ging het over het gebed van de knecht van Abraham om een vrouw voor Isaak. God wijst vervolgens die knecht het juiste meisje aan en hij komt met Rebekka thuis. Alles lijkt te passen, maar dan blijkt dat Rebekka onvruchtbaar is. Dat klopt toch niet?

Lees meer...

Youtubekanaal

Theo denkt

Essentiële winkels

We zijn opnieuw in een lockdown en dat roept bij mij al een vraag op, maar die laat ik maar even rusten. Wat mij vooral bezig houd is het punt van essentiële winkels die wel open mogen zijn. Direct hiermee samen hangt dan natuurlijk de vraag wat een essentiële winkel is. Opmerkelijk dat dit niet alleen een supermarkt is, maar ook een makelaar, maar een woonwinkel en een bouwmarkt weer niet. Wat heb je aan een huis wat je niet kunt verbouwen of kunt inrichten?

Lees meer...

Aanbevelingen

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2022 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu