Hoe hoed je de kudde?

Thema: Eerste brief van Petrus

"Hoed de kudde van God die bij u is en houd daar toezicht op, niet gedwongen, maar vrijwillig, niet uit winstbejag, maar bereidwillig." (1 Petrus 5:2)

Op welke manier moet er leidinggegeven worden aan de gemeente? Als ik een pastoraal traject met iemand doe aan de hand van een vragenlijst, is één van de vragen rond het thema 'broederbanden' hoe er in de gemeente wordt leidinggegeven. Is dat overheersend of dominant, ontbreekt de leiding of wordt er leiding gegeven op een manier van dienen? Het is opmerkelijk hoeveel mensen er dan zeggen dat dit toch wel vaak dominant is. Zeker als men bang is voor de controle. Ergens ook nog wel te begrijpen, maar als je dan naar het laatste hoofdstuk van de brief van Petrus kijkt, dan geeft dat een ander beeld.

Je kun je ook afvragen hoe belangrijk het is om het hier over te hebben, maar als hierin wat misgaat, gaat het ook echt mis. Als je dominant leiderschap hebt dat wetten en regels oplegt, dan gebeurt er niet alleen iets in het leiderschap, maar dan komt er in het hoofd van de gemeenteleden ook iets dat gevolgen heeft op de lange termijn. Dat heeft vaak alles met angst te maken. Er zijn genoeg verhalen waar men keuzes maakte omdat de dominee of voorganger zei dat het moest en waarover je dan later in gesprek gaat en het blijkt dat er een angst is gezaaid. 

Petrus stelt zich in het laatste hoofdstuk van zijn brief voor als medeouderling of oudste. Hij maakt zichzelf als één van hen en daarbij ook als hij die gezien heeft wat Jezus heeft gedaan in Zijn lijden en de heerlijkheid die zal geopenbaard worden. Het is duidelijk dat Petrus gezag heeft om over het thema 'leiderschap' iets te zeggen. Een oudste moet de kudde van God hoedden. En dat was iets dat in het leiderschap bij het Joodse volk menigmaal was verkeerd gegaan. De profeten schrijven meerdere keren over het wangedrag van de leiders. 

Een oudste moet toezicht houden op de kudde. Dat klinkt als erg controlerend, maar dat bedoelt Petrus niet. Hij denkt vanuit het perspectief van de herder. Een herder hield uit intense zorg toezicht op de kudde, maar gaf de kudde wel de ruimte om te leven. Uiteindelijk is leiderschap bedoeld om dienend te zijn. Het mag niet om winstbejag gaan en dat klinkt logisch. Als je winstbejag ziet als iets dat met geld te maken heeft is het best logisch dat Petrus dit schrijft, maar als winstbejag ook geestelijke winst is wordt het ineens een ander verhaal. Als oudsten denken dat door leider te zijn, ze een extra bonus bij God krijgen, gaat het dus ook over winstbejag. En ook als het om aanzien bij mensen gaat, dat hebben we het over winstbejag. En dan komt het ineens enorm dichtbij.

Het gaat niet om 'de baas' zijn, het gaat niet om heersen, maar het gaat om dienen. Uiteindelijk wordt een leider geroepen om dat ander sterker te maken en de ander daarvoor te dienen. Als er zo leiding wordt gegeven en de Opperherder verschijnt op de wolken van de hemel, dan zal een leider van de gemeente een onverwelkbare krans krijgen. Uiteindelijk is er dus wel winst, maar die is alleen te krijgen vanuit een dienende, bemoedigende en opbouwende rol. Ik denk dat de spiegel daarmee voor iedere oudste, ouderling of voorganger wel is gegeven. En als je gewoon een schaap van de kudde bent, durf het aan om het leiderschap in de gemeente aan te spreken op die dingen die op dit gebied misgaan, zodat we met elkaar een gemeente zijn zoals Jezus die heeft bedoeld.

Gebed: Heer, geef elke vorm van leiderschap in de gemeente, Uw dienende en liefdevolle houding. Laat U zichtbaar worden in oudsten of ouderlingen in de gemeente.

 

 

 

 

 

 Bijbelgedeelte bij de laatste
'Tijd met God'

Genesis 25:19-26 - HSV

   
     [19] Dit zijn de afstammelingen van Izak, de zoon van Abraham; Abraham verwekte Izak.
     [20] Izak was veertig jaar oud, toen hij Rebekka, de dochter van Bethuel, de Syriër, uit Paddan-Aram, en de zuster van Laban, de Syriër, voor zich tot vrouw nam.
     [21] Izak bad vurig tot de HEERE in het bijzijn van zijn vrouw, want zij was onvruchtbaar. En de HEERE liet Zich door hem verbidden, zodat Rebekka, zijn vrouw, zwanger werd.
     [22] De kinderen stootten in haar lichaam tegen elkaar. Toen zei zij: Als dit zo is, waarom overkomt mij dit? En zij ging de HEERE raadplegen.
     [23] De HEERE zei toen tegen haar:
  Er zijn twee volken in uw schoot,
    en twee naties zullen zich uit uw lichaam vaneenscheiden.
  Het ene volk zal sterker zijn dan het andere
    en de meerdere zal de mindere dienen.
     [24] Toen nu de tijd om te baren voor haar aangebroken was, zie, er was een tweeling in haar schoot.
     [25] De eerste kwam tevoorschijn, rossig en helemaal behaard als een haren mantel; daarom gaf men hem de naam Ezau.
     [26] Daarna kwam zijn broer tevoorschijn, terwijl zijn hand de hiel van Ezau vasthield; daarom gaf men hem de naam Jakob. Izak was zestig jaar oud bij hun geboorte.

    
Genesis 25:19-26 - NBV21

     [19] Dit is de geschiedenis van Abrahams zoon Isaak en zijn nakomelingen. Isaak, de zoon die Abraham verwekt had,  [20] was veertig jaar toen hij trouwde met Rebekka, die een dochter was van de Arameeër Betuel uit Paddan-Aram en een zus van de Arameeër Laban.  [21] Omdat Rebekka onvruchtbaar bleek, bad Isaak vurig voor haar tot de HEER, en de HEER verhoorde zijn gebed: Rebekka, zijn vrouw, werd zwanger.  [22] De kinderen in haar lichaam botsten hard tegen elkaar. Als het zo gaat, dacht ze, wat staat mij dan te wachten? En ze ging bij de HEER te rade.  [23] De HEER zei tegen haar:
  ‘Twee volken zijn er in je schoot,
  volken die uiteengaan nog voor je hebt gebaard.
  Het ene zal machtiger zijn dan het andere,
  de oudste zal de jongste dienen.’
 [24] Toen de dag van de bevalling was gekomen, bracht zij inderdaad een tweeling ter wereld.  [25] Het kind dat het eerst tevoorschijn kwam was rossig en helemaal behaard, alsof het een haren mantel aanhad; ze noemden het Esau.  [26] Toen daarna zijn broer tevoorschijn kwam, hield die Esau bij de hiel beet; hij werd Jakob genoemd. Isaak was zestig jaar toen zij geboren werden.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Preken Theo de Koning

Recentste 'Tijd met God'

Gebed bij onvruchtbaarheid

Serie: Wij bidden

“Izak bad vurig tot de HEERE in het bijzijn van zijn vrouw, want zij was onvruchtbaar. En de HEERE liet Zich door hem verbidden, zodat Rebekka, zijn vrouw, zwanger werd.” (Genesis 25:21 – HSV)

“Omdat Rebekka onvruchtbaar bleek, bad Isaak vurig voor haar tot de HEER, en de HEER verhoorde zijn gebed: Rebekka, zijn vrouw, werd zwanger.” (Genesis 25:21 – NBV21)

Als God een belofte doet, dan zou toch alles moeten kloppen? God begon met Abraham een volk en dat was nodig om de Messias geboren te laten worden. Maar al gelijk bij Abraham en Sara is er onvruchtbaarheid. Als je dan nog even terugkijkt naar de vorige overdenking, daar ging het over het gebed van de knecht van Abraham om een vrouw voor Isaak. God wijst vervolgens die knecht het juiste meisje aan en hij komt met Rebekka thuis. Alles lijkt te passen, maar dan blijkt dat Rebekka onvruchtbaar is. Dat klopt toch niet?

Lees meer...

Youtubekanaal

Theo denkt

Essentiële winkels

We zijn opnieuw in een lockdown en dat roept bij mij al een vraag op, maar die laat ik maar even rusten. Wat mij vooral bezig houd is het punt van essentiële winkels die wel open mogen zijn. Direct hiermee samen hangt dan natuurlijk de vraag wat een essentiële winkel is. Opmerkelijk dat dit niet alleen een supermarkt is, maar ook een makelaar, maar een woonwinkel en een bouwmarkt weer niet. Wat heb je aan een huis wat je niet kunt verbouwen of kunt inrichten?

Lees meer...

Aanbevelingen

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2022 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu