Laat je vernederen

Thema: Eerste brief van Petrus

"Evenzo, jongeren, wees aan de ouderen onderdanig; en wees allen elkaar onderdanig. Wees met nederigheid bekleed, want God keert Zich tegen de hoogmoedigen, maar de nederigen geeft Hij genade. Verneder u dan onder de krachtige hand van God, opdat Hij u op Zijn tijd verhoogt." (1 Petrus 5:5 en 6)

Soms is een vertaling vanuit het Grieks nogal lastig naar het Nederlands. Het lastige is dat een werkwoordsvorm die passief gebiedende wijs is, in de vertaling lijkt weg te vallen, mede misschien omdat het in dit geval tot een opmerkelijke zin wordt. Dat komen we in het slot van deze brief tegen. Petrus begint, na zijn opdrachten aan de ouderlingen of oudsten, eerst nog even de jongeren aan te spreken. Gezien het woord dat hij voor die jongeren gebruikt, gaat het om mensen uit de gemeente tot zo'n 30 jaar. Hij wil vooral duidelijk maken dat ze zich onder de leiding van de ouderen moeten willen stellen. In dezelfde zin schakelt hij dan al over naar iedere gelovige. Eigenlijk zegt hij dat nederigheid aan elkaar bijna een strijd moet zijn. Als gelovigen moeten we elkaar onderdanig zijn. Nu denk ik in plaatjes, en ik krijg bij zo'n opmerking hele aparte plaatjes in mijn hoofd. Want als we elkaar onderdanig moeten zijn, waar is dan de onderste laag van die onderdanigheid? Natuurlijk bedoelt hij dat zo niet, maar dat we ons niet moeten verheffen boven de ander. En dan komt de tegenstelling dat God verhoogd en vernedert. Je wordt verhoogd als je nederig bent. Maar dan het aparte van het vervolg.

Die tekst dat we ons moeten vernederen onder de krachtige hand van God is bijna niet uit te leggen. Hoe zit dat dan? Die krachtige hand van God klinkt bijna als dwingend. Alsof je onder water wordt geduwd. In het Grieks staat er echter een passief gebiedende werkwoordsvorm. Er staat iets van 'laat je vernederen'. Iets dat je dus overkomt en je het toelaat. Wat bedoelt Petrus daar nu eigenlijk mee. Voor God is nederigheid een vrucht, maar als God je nederigheid oplegt, kun je het moeilijk meer een vrucht noemen. Want als God je vernedert is dat iets dat buiten jou om gebeurt. En dat is niet echt in lijn met hoe God normaal gesproken zou handelen met een gelovige, maar het is dan ook dus geen vrucht van geloof.

De hele brief van Petrus laat het thema terugkomen dat je als gelovige onderdrukt kunt worden en dat er vervolging en onrecht over je heen kan komen. Het is aannemelijk dat Petrus hierop doelt als hij zegt: "Laat je vernederen onder de krachtige hand van God". Dan nog iets over die krachtige hand van God. Dat zou je namelijk ook kunnen vertalen met 'machtige hand van God'. Met andere woorden: Je laten vernederen in het onrecht dat je wordt aangedaan omdat je een gelovige bent, gebeurt onder Gods machtige hand. Dat staat natuurlijk helemaal in lijn met de opmerking van Petrus dat het oordeel begint bij het huis van God. Daar zagen we al dat het oordeel begonnen is in het onrecht dat de gelovige, vanwege zijn geloof wordt aangedaan. Daar was het niet een oordeel voor de gelovigen, maar het oordeel van God dat is begonnen in het onrecht dat gelovigen wordt aangedaan. Hier is dat precies zo. Onder Gods machtige hand gebeurt het dat je onrecht kan worden aangedaan omwille van je geloof. Laat je dan ook maar vernederen, omdat God degenen die zich vernederen ook zal verhogen. Dus word je vernederd vanwege je geloof, dan zal Gods machtige hand wel degelijk ingrijpen en je op Zijn tijd verhogen. Dat is iets van psalm 23 dat God je beker laat overvloeien voor de ogen van je vijanden.

Je mag het dus laten gebeuren, niet om het goed te keuren, maar omdat je telkens als je de houding van Jezus laat zien, anderen je geloof zien dat zo anders is dan al het andere in deze wereld. En uiteindelijk zal je straks tot in de hemel toe verhoogd worden omdat Gods machtige hand over je leven is.

Gebed: Heer, dank U wel dat uiteindelijk elk onrecht onder Uw machtige hand gebeurt en dat U Uw hand zal uitstrekken om mij uiteindelijk te verhogen als ik nu vernedert wordt.

 

 

 

 

 

 Bijbelgedeelte bij de laatste
'Tijd met God'

Genesis 25:19-26 - HSV

   
     [19] Dit zijn de afstammelingen van Izak, de zoon van Abraham; Abraham verwekte Izak.
     [20] Izak was veertig jaar oud, toen hij Rebekka, de dochter van Bethuel, de Syriër, uit Paddan-Aram, en de zuster van Laban, de Syriër, voor zich tot vrouw nam.
     [21] Izak bad vurig tot de HEERE in het bijzijn van zijn vrouw, want zij was onvruchtbaar. En de HEERE liet Zich door hem verbidden, zodat Rebekka, zijn vrouw, zwanger werd.
     [22] De kinderen stootten in haar lichaam tegen elkaar. Toen zei zij: Als dit zo is, waarom overkomt mij dit? En zij ging de HEERE raadplegen.
     [23] De HEERE zei toen tegen haar:
  Er zijn twee volken in uw schoot,
    en twee naties zullen zich uit uw lichaam vaneenscheiden.
  Het ene volk zal sterker zijn dan het andere
    en de meerdere zal de mindere dienen.
     [24] Toen nu de tijd om te baren voor haar aangebroken was, zie, er was een tweeling in haar schoot.
     [25] De eerste kwam tevoorschijn, rossig en helemaal behaard als een haren mantel; daarom gaf men hem de naam Ezau.
     [26] Daarna kwam zijn broer tevoorschijn, terwijl zijn hand de hiel van Ezau vasthield; daarom gaf men hem de naam Jakob. Izak was zestig jaar oud bij hun geboorte.

    
Genesis 25:19-26 - NBV21

     [19] Dit is de geschiedenis van Abrahams zoon Isaak en zijn nakomelingen. Isaak, de zoon die Abraham verwekt had,  [20] was veertig jaar toen hij trouwde met Rebekka, die een dochter was van de Arameeër Betuel uit Paddan-Aram en een zus van de Arameeër Laban.  [21] Omdat Rebekka onvruchtbaar bleek, bad Isaak vurig voor haar tot de HEER, en de HEER verhoorde zijn gebed: Rebekka, zijn vrouw, werd zwanger.  [22] De kinderen in haar lichaam botsten hard tegen elkaar. Als het zo gaat, dacht ze, wat staat mij dan te wachten? En ze ging bij de HEER te rade.  [23] De HEER zei tegen haar:
  ‘Twee volken zijn er in je schoot,
  volken die uiteengaan nog voor je hebt gebaard.
  Het ene zal machtiger zijn dan het andere,
  de oudste zal de jongste dienen.’
 [24] Toen de dag van de bevalling was gekomen, bracht zij inderdaad een tweeling ter wereld.  [25] Het kind dat het eerst tevoorschijn kwam was rossig en helemaal behaard, alsof het een haren mantel aanhad; ze noemden het Esau.  [26] Toen daarna zijn broer tevoorschijn kwam, hield die Esau bij de hiel beet; hij werd Jakob genoemd. Isaak was zestig jaar toen zij geboren werden.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Preken Theo de Koning

Recentste 'Tijd met God'

Gebed bij onvruchtbaarheid

Serie: Wij bidden

“Izak bad vurig tot de HEERE in het bijzijn van zijn vrouw, want zij was onvruchtbaar. En de HEERE liet Zich door hem verbidden, zodat Rebekka, zijn vrouw, zwanger werd.” (Genesis 25:21 – HSV)

“Omdat Rebekka onvruchtbaar bleek, bad Isaak vurig voor haar tot de HEER, en de HEER verhoorde zijn gebed: Rebekka, zijn vrouw, werd zwanger.” (Genesis 25:21 – NBV21)

Als God een belofte doet, dan zou toch alles moeten kloppen? God begon met Abraham een volk en dat was nodig om de Messias geboren te laten worden. Maar al gelijk bij Abraham en Sara is er onvruchtbaarheid. Als je dan nog even terugkijkt naar de vorige overdenking, daar ging het over het gebed van de knecht van Abraham om een vrouw voor Isaak. God wijst vervolgens die knecht het juiste meisje aan en hij komt met Rebekka thuis. Alles lijkt te passen, maar dan blijkt dat Rebekka onvruchtbaar is. Dat klopt toch niet?

Lees meer...

Youtubekanaal

Theo denkt

Essentiële winkels

We zijn opnieuw in een lockdown en dat roept bij mij al een vraag op, maar die laat ik maar even rusten. Wat mij vooral bezig houd is het punt van essentiële winkels die wel open mogen zijn. Direct hiermee samen hangt dan natuurlijk de vraag wat een essentiële winkel is. Opmerkelijk dat dit niet alleen een supermarkt is, maar ook een makelaar, maar een woonwinkel en een bouwmarkt weer niet. Wat heb je aan een huis wat je niet kunt verbouwen of kunt inrichten?

Lees meer...

Aanbevelingen

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2022 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu