Het oordeel begint bij het huis van God

Thema: Eerste brief van Petrus

"Want nu is het de tijd dat het oordeel begint bij het huis van God; en als het eerst bij ons begint, wat zal het einde zijn van hen die het Evangelie van God ongehoorzaam zijn?" (1 Petrus 4:17)

Hoe verder we nadenken over de brief van Petrus, hoe meer je tegen van die teksten aanloop waarvan je denkt te weten wat er staat, maar ondertussen klopt er niets van. Kijk even naar de tekst van deze keer: "Want nu is de tijd dat het oordeel begint bij het huis van God". Ik moet zeggen dat ik vroeger deze tekst regelmatig te horen kreeg. Dan wel in de uitleg rondom dat er gevonden werd dat de kerk verwaterde en dan werd er gezegd dat het oordeel bij het huis van God begint. Ik hoorde dan dat de kerk steeds minder ware gelovigen had en wat geloof leek dat echt geen geloof was, maar het oordeel begint ook bij het huis van God. Alsof God eerst de schijngelovigen zou gaan oordelen. Dan kom je toch vreemd uit bij deze tekst. Petrus zegt namelijk iets anders.

Eerst even een paar handige aanwijzingen om een tekst te lezen, zonder dat je gelijk theoloog hoeft te zijn. De tekst begint met het woord 'want'. Dit is altijd een woord dat verbonden is met het voorgaande. Dat is altijd zo, dus als je iets van een tekst wilt begrijpen, dan moet je ook even lezen wat er aan vooraf gaat. Het tweede dat altijd belangrijk is, is dat je even bij bepaalde termen kijkt wat er mee bedoeld wordt. Zeker als termen niet letterlijk bedoeld zijn, maar overdrachtelijk. Dus een term als 'huis van God' moet je helder hebben wat dit is. Als daar het oordeel begint, dan moet je wel weten wat het huis van God is. Dat is in dit geval namelijk niet de kerk als een gebouw. Er staat direct achteraan: 'en als het eerst bij ons begint'. Petrus gebruikt andere woorden, maar het gaat om hetzelfde. Het huis van God zijn wij. Het oordeel begint bij het huis van God en àls het eerst bij ons begint, dan...

Petrus heeft het dus gewoon tegen zijn lezers. Daar begint het oordeel van God. Nu nog even dat woord 'want'. Dat slaat op die zin ervoor, maar eigenlijk ook op het hele gedeelte. Het gaat telkens over het lijden van een gelovige, die onterecht lijdt en het lijden van een kwaaddoener, die terecht straf ontvangt en zo moet lijden. Dat huis van God zijn de lezers en dat zijn degenen waarover Petrus zegt: "Laat niemand van u lijden als een moordenaar, dief of kwaaddoener". Dus het huis van God zijn de lezers die onterecht lijden omdat ze een gelovige zijn. En dat lijden, noemt Petrus begin van het oordeel. Het oordeel van God over de wereld, waar begint dat dus? Niet in de wereld, niet met natuurrampen en oorlog, maar het begint met het onterechte lijden van de gelovigen. Dat waarover Petrus als eerder zei dat dit lijden en vorm van genade is, maar dat dit lijden ook het oordeel voor de daders hiervan van God zal komen. Het betekent hier dus niet dat wij als gelovigen onder Gods oordeel komen, maar God heeft reden om de daders straks te oordelen. Hier begint dus eigenlijk het oordeel van God. Het is lijden dat geleden wordt in navolging van Jezus en net zoals Petrus over het lijden van Jezus, ook het oordeel uitspreekt over degenen die Hem doorstoken hebben, zo zegt hij het hier ook weer.

Als je zo kijkt naar wat Petrus zegt en daar de ranglijst van de vervolgde kerk van Open Doors naast legt, dan beseffen we dat het oordeel volop is begonnen. We zitten midden in de eindtijd, want dit oordeel dat Petrus noemt, is al niet meer aan het begin, maar al veel verder. En ook wij, als wij op welke manier dan ook lijden omdat we gelovigen, daarmee wordt Gods oordeel zichtbaar. Dat is een heel andere focus op wat er gebeurt.

Gebed: Heer, Uw oordeel is al lang begonnen en zicht waar Uw kinderen onderdrukt en vervolgd worden. Het is onomkeerbaar en we wachten op de komst van Jezus, zodat het oordeel ook zal worden uitgesproken over hen die Jezus en Zijn gelovigen verachten.

 

 

 

 

 

 Bijbelgedeelte bij de laatste
'Tijd met God'

Genesis 25:19-26 - HSV

   
     [19] Dit zijn de afstammelingen van Izak, de zoon van Abraham; Abraham verwekte Izak.
     [20] Izak was veertig jaar oud, toen hij Rebekka, de dochter van Bethuel, de Syriër, uit Paddan-Aram, en de zuster van Laban, de Syriër, voor zich tot vrouw nam.
     [21] Izak bad vurig tot de HEERE in het bijzijn van zijn vrouw, want zij was onvruchtbaar. En de HEERE liet Zich door hem verbidden, zodat Rebekka, zijn vrouw, zwanger werd.
     [22] De kinderen stootten in haar lichaam tegen elkaar. Toen zei zij: Als dit zo is, waarom overkomt mij dit? En zij ging de HEERE raadplegen.
     [23] De HEERE zei toen tegen haar:
  Er zijn twee volken in uw schoot,
    en twee naties zullen zich uit uw lichaam vaneenscheiden.
  Het ene volk zal sterker zijn dan het andere
    en de meerdere zal de mindere dienen.
     [24] Toen nu de tijd om te baren voor haar aangebroken was, zie, er was een tweeling in haar schoot.
     [25] De eerste kwam tevoorschijn, rossig en helemaal behaard als een haren mantel; daarom gaf men hem de naam Ezau.
     [26] Daarna kwam zijn broer tevoorschijn, terwijl zijn hand de hiel van Ezau vasthield; daarom gaf men hem de naam Jakob. Izak was zestig jaar oud bij hun geboorte.

    
Genesis 25:19-26 - NBV21

     [19] Dit is de geschiedenis van Abrahams zoon Isaak en zijn nakomelingen. Isaak, de zoon die Abraham verwekt had,  [20] was veertig jaar toen hij trouwde met Rebekka, die een dochter was van de Arameeër Betuel uit Paddan-Aram en een zus van de Arameeër Laban.  [21] Omdat Rebekka onvruchtbaar bleek, bad Isaak vurig voor haar tot de HEER, en de HEER verhoorde zijn gebed: Rebekka, zijn vrouw, werd zwanger.  [22] De kinderen in haar lichaam botsten hard tegen elkaar. Als het zo gaat, dacht ze, wat staat mij dan te wachten? En ze ging bij de HEER te rade.  [23] De HEER zei tegen haar:
  ‘Twee volken zijn er in je schoot,
  volken die uiteengaan nog voor je hebt gebaard.
  Het ene zal machtiger zijn dan het andere,
  de oudste zal de jongste dienen.’
 [24] Toen de dag van de bevalling was gekomen, bracht zij inderdaad een tweeling ter wereld.  [25] Het kind dat het eerst tevoorschijn kwam was rossig en helemaal behaard, alsof het een haren mantel aanhad; ze noemden het Esau.  [26] Toen daarna zijn broer tevoorschijn kwam, hield die Esau bij de hiel beet; hij werd Jakob genoemd. Isaak was zestig jaar toen zij geboren werden.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Preken Theo de Koning

Recentste 'Tijd met God'

Gebed bij onvruchtbaarheid

Serie: Wij bidden

“Izak bad vurig tot de HEERE in het bijzijn van zijn vrouw, want zij was onvruchtbaar. En de HEERE liet Zich door hem verbidden, zodat Rebekka, zijn vrouw, zwanger werd.” (Genesis 25:21 – HSV)

“Omdat Rebekka onvruchtbaar bleek, bad Isaak vurig voor haar tot de HEER, en de HEER verhoorde zijn gebed: Rebekka, zijn vrouw, werd zwanger.” (Genesis 25:21 – NBV21)

Als God een belofte doet, dan zou toch alles moeten kloppen? God begon met Abraham een volk en dat was nodig om de Messias geboren te laten worden. Maar al gelijk bij Abraham en Sara is er onvruchtbaarheid. Als je dan nog even terugkijkt naar de vorige overdenking, daar ging het over het gebed van de knecht van Abraham om een vrouw voor Isaak. God wijst vervolgens die knecht het juiste meisje aan en hij komt met Rebekka thuis. Alles lijkt te passen, maar dan blijkt dat Rebekka onvruchtbaar is. Dat klopt toch niet?

Lees meer...

Youtubekanaal

Theo denkt

Essentiële winkels

We zijn opnieuw in een lockdown en dat roept bij mij al een vraag op, maar die laat ik maar even rusten. Wat mij vooral bezig houd is het punt van essentiële winkels die wel open mogen zijn. Direct hiermee samen hangt dan natuurlijk de vraag wat een essentiële winkel is. Opmerkelijk dat dit niet alleen een supermarkt is, maar ook een makelaar, maar een woonwinkel en een bouwmarkt weer niet. Wat heb je aan een huis wat je niet kunt verbouwen of kunt inrichten?

Lees meer...

Aanbevelingen

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2022 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu