Wie ziet jouw verdriet?

Thema: Bouwen is de opdracht

"Het gebeurde in de maand Nisan, in het twintigste jaar van koning Arthahsasta, toen er wijn voor hem gereedstond, dat ik de wijn nam en aan de koning gaf. Nu was ik nooit in zijn tegenwoordigheid verdrietig geweest." (Nehemia 2:1)

Weet je wat mij raakt als ik de geschiedenis van Nehemia lees? Dat ene aparte zinnetje in het tweede hoofdstuk: "Nu was ik nooit in zijn aanwezigheid verdrietig geweest". Nog nooit had de koning van Perzië gezien dat Nehemia verdrietig was. Hij was de schenker van de koning en altijd had hij zijn gezicht in plooi gehouden! Nehemia heeft plaatsvervangend de schuld van het volk beleden en is gaan staan op de belofte van God, maar hoe ga je dan verder? Je zou zeggen dat je dan ook een stap moet zetten en toch lijkt Nehemia dat niet te doen. Hij gaat gewoon verder wat hij altijd deed: De koning dienen en zijn beker volschenken. Er staat niet dat Nehemia nooit verdrietig was geweest, maar nog nooit in het bijzijn van de koning.

Als je heel menselijk naar de situatie kijkt dan kom je tot de conclusie dat er op de hele wereld maar één man is die de situatie kan veranderen en dat is de koning! Dat is ook al gebleken bij Ezra, daar was de koning uiteindelijk bepalend voor het begin van de terugkeer om de tempel te bouwen en ook later was de koning weer bepalend toen er tegenslag kwam. En toch had de koning nog nooit iets aan Nehemia gemerkt. En eigenlijk is dat ook wel logisch dat die koning niet op zoek ging naar wat Nehemia voelde. Nehemia weet hoe genadig God is, maar voor de koning golden alleen de afgoden en die waren nooit genadig. Voor die koning was het dus heel normaal dat de Joden die hem dienden maar berusten in hun situatie. Hooguit had de geschiedenis van Ezra daar wat verandering in kunnen brengen, maar meer dan dat ook eigenlijk niet. 

En dan nog iets: Nehemia was duidelijk bang voor de gevolgen die het zou hebben als zijn gezicht niet goed zou staan. Op het moment dat de koning ziet dat Nehemia zijn gezicht droevig stond, staat er ook dat Nehemia bang werd. Sterker nog, hij werd heel erg bevreesd. Ga er maar vanuit dat hij zich betrapt voelde en dat hij vreesde voor zijn leven. En ja, in die cultuur was dat anders dan nu, koningen waren veel wreder en die angst was wellicht gerechtvaardigd. Toch blijft die zin mij raken, want de man die iets kon veranderen in de ellende van Jeruzalem was zich niet bewust van wat het met de gelovigen deed dat Jeruzalem in puin lag, maar als hij dat begint te beseffen blijkt hij helemaal niet zo wreed te reageren, maar begint hij de belofte van God te vervullen. Hij wist niet dat hij die belofte vervulde, maar God zegende Nehemia vanaf zijn gebed.

Okee, goed verhaal, kun je zeggen en wat kun jij daar dan nu mee? Nu, dit: Als jij echt beseft wat we zijn kwijtgeraakt en daarbij voelt dat je onderdeel bent van een samenleving die niet handelt naar Gods verlangen en je juist daaraan wilt bouwen, wie ziet jouw pijn? Kijk, we kunnen in de kerk precies vertellen hoe slecht het met de maatschappij gaat, wij kunnen hopelijk ook zeggen dat we terug moeten naar het punt van geestelijk verval en we kunnen als kerk heel vaak precies vertellen wat de samenleving fout doet. Het gevolg is dat we in het gunstigste geval veroordelend spreken over wat fout is in de maatschappij. We kunnen tegen van alles en nog wat zijn, maar weten zij die niet geloven wat het nu echt met je doet? Of zijn we vaak maar tegen omdat we vinden dat we tegen moeten zijn? Vaak ook nog eens uit een geestelijk verdienmodel. Of doet het misschien maar heel weinig met ons, als wij nu straks maar gered zijn, dan zal het verder allemaal wel...

Ik weet het, dit zijn misschien stevige conclusies en ik hoop van harte dat ik er naast zit, maar ik zie genoeg om mij heen en ik denk dat ik ook mijn eigen hart redelijk ken. En stel je voor dat echt je verdriet zichtbaar wordt, dan wordt je misschien door onze cultuur wel belachelijk gemaakt dat je het zo erg vindt dat de samenleving onder de zegen van God vandaan is gegaan. En de angst voor spot omdat je in een boek gelooft van duizenden jaren oud. Leer dan dit vandaag eens van Nehemia: Toen zijn pijn zichtbaar werd voor die goddeloze koning, begon Gods belofte van herstel in vervulling te gaan. Wat doet het nu echt met je dat God niet het gezag wordt toegekend dat Hem toekomt en dat we als gelovigen onze vrijheid ten diepste ook zijn kwijtgeraakt?

Gebed: Heer, ten diepste gaat het erom dat U niet ontvangt wat U toekomt! En we laten de buitenwereld zo vaak een masker zien van hoe het moet, maar niet hoe het voelt. Maak mij eerlijk, kwetsbaar en transparant.

 

 

 

 

 

 Bijbelgedeelte bij de laatste
'Tijd met God'

Genesis 25:19-26 - HSV

   
     [19] Dit zijn de afstammelingen van Izak, de zoon van Abraham; Abraham verwekte Izak.
     [20] Izak was veertig jaar oud, toen hij Rebekka, de dochter van Bethuel, de Syriër, uit Paddan-Aram, en de zuster van Laban, de Syriër, voor zich tot vrouw nam.
     [21] Izak bad vurig tot de HEERE in het bijzijn van zijn vrouw, want zij was onvruchtbaar. En de HEERE liet Zich door hem verbidden, zodat Rebekka, zijn vrouw, zwanger werd.
     [22] De kinderen stootten in haar lichaam tegen elkaar. Toen zei zij: Als dit zo is, waarom overkomt mij dit? En zij ging de HEERE raadplegen.
     [23] De HEERE zei toen tegen haar:
  Er zijn twee volken in uw schoot,
    en twee naties zullen zich uit uw lichaam vaneenscheiden.
  Het ene volk zal sterker zijn dan het andere
    en de meerdere zal de mindere dienen.
     [24] Toen nu de tijd om te baren voor haar aangebroken was, zie, er was een tweeling in haar schoot.
     [25] De eerste kwam tevoorschijn, rossig en helemaal behaard als een haren mantel; daarom gaf men hem de naam Ezau.
     [26] Daarna kwam zijn broer tevoorschijn, terwijl zijn hand de hiel van Ezau vasthield; daarom gaf men hem de naam Jakob. Izak was zestig jaar oud bij hun geboorte.

    
Genesis 25:19-26 - NBV21

     [19] Dit is de geschiedenis van Abrahams zoon Isaak en zijn nakomelingen. Isaak, de zoon die Abraham verwekt had,  [20] was veertig jaar toen hij trouwde met Rebekka, die een dochter was van de Arameeër Betuel uit Paddan-Aram en een zus van de Arameeër Laban.  [21] Omdat Rebekka onvruchtbaar bleek, bad Isaak vurig voor haar tot de HEER, en de HEER verhoorde zijn gebed: Rebekka, zijn vrouw, werd zwanger.  [22] De kinderen in haar lichaam botsten hard tegen elkaar. Als het zo gaat, dacht ze, wat staat mij dan te wachten? En ze ging bij de HEER te rade.  [23] De HEER zei tegen haar:
  ‘Twee volken zijn er in je schoot,
  volken die uiteengaan nog voor je hebt gebaard.
  Het ene zal machtiger zijn dan het andere,
  de oudste zal de jongste dienen.’
 [24] Toen de dag van de bevalling was gekomen, bracht zij inderdaad een tweeling ter wereld.  [25] Het kind dat het eerst tevoorschijn kwam was rossig en helemaal behaard, alsof het een haren mantel aanhad; ze noemden het Esau.  [26] Toen daarna zijn broer tevoorschijn kwam, hield die Esau bij de hiel beet; hij werd Jakob genoemd. Isaak was zestig jaar toen zij geboren werden.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Preken Theo de Koning

Recentste 'Tijd met God'

Gebed bij onvruchtbaarheid

Serie: Wij bidden

“Izak bad vurig tot de HEERE in het bijzijn van zijn vrouw, want zij was onvruchtbaar. En de HEERE liet Zich door hem verbidden, zodat Rebekka, zijn vrouw, zwanger werd.” (Genesis 25:21 – HSV)

“Omdat Rebekka onvruchtbaar bleek, bad Isaak vurig voor haar tot de HEER, en de HEER verhoorde zijn gebed: Rebekka, zijn vrouw, werd zwanger.” (Genesis 25:21 – NBV21)

Als God een belofte doet, dan zou toch alles moeten kloppen? God begon met Abraham een volk en dat was nodig om de Messias geboren te laten worden. Maar al gelijk bij Abraham en Sara is er onvruchtbaarheid. Als je dan nog even terugkijkt naar de vorige overdenking, daar ging het over het gebed van de knecht van Abraham om een vrouw voor Isaak. God wijst vervolgens die knecht het juiste meisje aan en hij komt met Rebekka thuis. Alles lijkt te passen, maar dan blijkt dat Rebekka onvruchtbaar is. Dat klopt toch niet?

Lees meer...

Meest gelezen artikelen

Youtubekanaal

Theo denkt

Essentiële winkels

We zijn opnieuw in een lockdown en dat roept bij mij al een vraag op, maar die laat ik maar even rusten. Wat mij vooral bezig houd is het punt van essentiële winkels die wel open mogen zijn. Direct hiermee samen hangt dan natuurlijk de vraag wat een essentiële winkel is. Opmerkelijk dat dit niet alleen een supermarkt is, maar ook een makelaar, maar een woonwinkel en een bouwmarkt weer niet. Wat heb je aan een huis wat je niet kunt verbouwen of kunt inrichten?

Lees meer...

Aanbevelingen

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2022 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu