Inkeer en belofte

Thema: Bouwen is de opdracht

"Maar als u zich tot Mij bekeert en Mijn geboden in acht neemt en die houdt-al bevonden uw verdrevenen zich aan het einde van de hemel, vandaar zal Ik hen bijeenbrengen en hen brengen naar de plaats die Ik gekozen heb om daar Mijn Naam te laten wonen." (Nehemia 1:9)

Dat de stad in puin ligt daarvan zoekt Nehemia de oorzaak bij het geestelijke verval van Israël en als we deze lijn doortrekken naar onze samenleving, dan verdwijnt de kerk niet uit beeld doordat de samenleving geen interesse meer heeft in de kerk, maar omdat we eerlijk zouden moeten kijken naar het geestelijke verval in de kerk. De basis van alles ligt op het geestelijke vlak. Je zou het ook zo kunnen zeggen: Hoe ontvangt een volk zegen? Door God oprecht en zuiver te dienen! Is zegen dan te verdienen? Uiteindelijk is natuurlijk elke zegen, groot of klein, genade van God. En toch ontkom je er niet aan dat je moet zeggen dat onze relatie met God en het dienen van God invloed heeft op zegen en vloek. Er volgt zegen als God aan het Woord mag zijn en we ontvangen vloek als we onder God vandaan gaan en daarmee ook onder Zijn zegen vandaan gaan. Dat is waar Nehemia de oorzaak zoekt.

Wat doe je nu als je ervaart dat de zegen van Gods aanwezigheid en nabijheid is verdwenen? Wat doe je als je in ballingschap terecht bent gekomen als volk? Voor Israël was dit heel letterlijk, maar voelen ook wij niet aan dat er een geestelijke ballingschap aan het ontstaan is? En als dat gebeurt en wij worden als gelovigen monddood gemaakt, hoe kan er dan nog een zegen zijn voor de samenleving? Nehemia belijdt niet alleen namens het volk de zonden van afgoderij, maar Nehemia kent zelf ook God persoonlijk en hij weet hoe God is. Hij kent zelf de woorden van God. Ik denk dat dit ook voor ons fundamentele principes zijn, als je over herstel en opbouw wilt nadenken. Het is niet alleen dat Nehemia de woorden van God kent waarin Hij spreekt over de gevolgen van afgoderij, hij kent ook de belofte van God. Als je naar het grotere verband kijkt van het volk Israël begin je je wel eens af te vragen hoe vaak dat volk terug mag komen. Ze mogen telkens opnieuw beginnen en als er later een definitieve wegvoering plaatsvindt, komt dat niet omdat ze niet meer terug mochten komen bij God, maar omdat ze niet kwamen. Er kwam geen bekering, tot op de dag van vandaag.

Nehemia kent Gods principe: Als je je bekeert en Gods geboden in acht neemt dan zal God iedereen, hoever ook weg, weer terugbrengen. Weet je, dit is een genadeprincipe zoals het alleen bij God kan functioneren. En ik weet het, als je naar de kerk in Nederland kijkt, is de kans niet groot dat over alle kerkmuren heen er bekering komt van alle verkeerde Godsbeelden en gedachten over God, over alle religieuze regels die door mensen zijn bedacht en ga zo maar door. Maar besef ook dat hier niet het hele volk tot inkeer komt, maar dat het begint bij Nehemia. Hij spreekt God uiteindelijk aan op Zijn belofte, nadat hij plaatsvervangend schuld heeft beleden. Dan blijkt dat Gods genade al functioneert.

Waar is het misgegaan in Israël? Toen de kennis van God verdween door afgoderij en zonden. Waar is het gezag van de kerk en de zegen die de kerk had verdwenen? Toen de kennis van God verdween. En hier zien we dat als we weten Wie God is en wat Zijn principes zijn, dat terugkeer en herstel een mogelijkheid is. Denk dus niet gelijk in het groot, maar zorg dat jouw relatie met God in de eerste plaats op orde is en dat jouw beeld van God evenwichtig en zuiver is en dan zul jij in jouw invloedssfeer ook weer mogen bouwen in het sociale leven. Uiteindelijk lag voor Nehemia niet alleen Jeruzalem in puin, maar het hele land lag in puin en zijn invloedssfeer ligt in Jeruzalem en daar bouwt hij opnieuw de stad op vanaf het moment van zijn inkeer en geloof in Gods belofte. Nehemia staat vanuit zijn geloof, direct weer onder de zegen van God. Laten we met deze principes beginnen en zien wat God vervolgens in Zijn genade aan ons wil teruggeven wat is kwijtgeraakt.

Gebed: Heer, ik erken en belijd dat we als kerk in de eerste plaats onze geloven hebben ontwikkeld in plaats van eenvoudig geloof in U en Uw Koninkrijk, maar ik pleit ook op Uw belofte van genade als we terugkeren. Ontferm U en zie ons aan!

 

 

 

 

 

 Bijbelgedeelte bij de laatste
'Tijd met God'

Genesis 25:19-26 - HSV

   
     [19] Dit zijn de afstammelingen van Izak, de zoon van Abraham; Abraham verwekte Izak.
     [20] Izak was veertig jaar oud, toen hij Rebekka, de dochter van Bethuel, de Syriër, uit Paddan-Aram, en de zuster van Laban, de Syriër, voor zich tot vrouw nam.
     [21] Izak bad vurig tot de HEERE in het bijzijn van zijn vrouw, want zij was onvruchtbaar. En de HEERE liet Zich door hem verbidden, zodat Rebekka, zijn vrouw, zwanger werd.
     [22] De kinderen stootten in haar lichaam tegen elkaar. Toen zei zij: Als dit zo is, waarom overkomt mij dit? En zij ging de HEERE raadplegen.
     [23] De HEERE zei toen tegen haar:
  Er zijn twee volken in uw schoot,
    en twee naties zullen zich uit uw lichaam vaneenscheiden.
  Het ene volk zal sterker zijn dan het andere
    en de meerdere zal de mindere dienen.
     [24] Toen nu de tijd om te baren voor haar aangebroken was, zie, er was een tweeling in haar schoot.
     [25] De eerste kwam tevoorschijn, rossig en helemaal behaard als een haren mantel; daarom gaf men hem de naam Ezau.
     [26] Daarna kwam zijn broer tevoorschijn, terwijl zijn hand de hiel van Ezau vasthield; daarom gaf men hem de naam Jakob. Izak was zestig jaar oud bij hun geboorte.

    
Genesis 25:19-26 - NBV21

     [19] Dit is de geschiedenis van Abrahams zoon Isaak en zijn nakomelingen. Isaak, de zoon die Abraham verwekt had,  [20] was veertig jaar toen hij trouwde met Rebekka, die een dochter was van de Arameeër Betuel uit Paddan-Aram en een zus van de Arameeër Laban.  [21] Omdat Rebekka onvruchtbaar bleek, bad Isaak vurig voor haar tot de HEER, en de HEER verhoorde zijn gebed: Rebekka, zijn vrouw, werd zwanger.  [22] De kinderen in haar lichaam botsten hard tegen elkaar. Als het zo gaat, dacht ze, wat staat mij dan te wachten? En ze ging bij de HEER te rade.  [23] De HEER zei tegen haar:
  ‘Twee volken zijn er in je schoot,
  volken die uiteengaan nog voor je hebt gebaard.
  Het ene zal machtiger zijn dan het andere,
  de oudste zal de jongste dienen.’
 [24] Toen de dag van de bevalling was gekomen, bracht zij inderdaad een tweeling ter wereld.  [25] Het kind dat het eerst tevoorschijn kwam was rossig en helemaal behaard, alsof het een haren mantel aanhad; ze noemden het Esau.  [26] Toen daarna zijn broer tevoorschijn kwam, hield die Esau bij de hiel beet; hij werd Jakob genoemd. Isaak was zestig jaar toen zij geboren werden.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Preken Theo de Koning

Recentste 'Tijd met God'

Gebed bij onvruchtbaarheid

Serie: Wij bidden

“Izak bad vurig tot de HEERE in het bijzijn van zijn vrouw, want zij was onvruchtbaar. En de HEERE liet Zich door hem verbidden, zodat Rebekka, zijn vrouw, zwanger werd.” (Genesis 25:21 – HSV)

“Omdat Rebekka onvruchtbaar bleek, bad Isaak vurig voor haar tot de HEER, en de HEER verhoorde zijn gebed: Rebekka, zijn vrouw, werd zwanger.” (Genesis 25:21 – NBV21)

Als God een belofte doet, dan zou toch alles moeten kloppen? God begon met Abraham een volk en dat was nodig om de Messias geboren te laten worden. Maar al gelijk bij Abraham en Sara is er onvruchtbaarheid. Als je dan nog even terugkijkt naar de vorige overdenking, daar ging het over het gebed van de knecht van Abraham om een vrouw voor Isaak. God wijst vervolgens die knecht het juiste meisje aan en hij komt met Rebekka thuis. Alles lijkt te passen, maar dan blijkt dat Rebekka onvruchtbaar is. Dat klopt toch niet?

Lees meer...

Youtubekanaal

Theo denkt

Essentiële winkels

We zijn opnieuw in een lockdown en dat roept bij mij al een vraag op, maar die laat ik maar even rusten. Wat mij vooral bezig houd is het punt van essentiële winkels die wel open mogen zijn. Direct hiermee samen hangt dan natuurlijk de vraag wat een essentiële winkel is. Opmerkelijk dat dit niet alleen een supermarkt is, maar ook een makelaar, maar een woonwinkel en een bouwmarkt weer niet. Wat heb je aan een huis wat je niet kunt verbouwen of kunt inrichten?

Lees meer...

Aanbevelingen

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2022 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu