Reukwerk voor God

Thema: Kracht van gebed

"En toen Het de boekrol genomen had, wierpen de vier dieren en de vierentwintig ouderlingen zich vóór het Lam neer. Zij hadden elk een citer en gouden schalen vol reukwerk. Dit zijn de gebeden van de heiligen." (Openbaring 5:8)

We hebben een hele lange periode nagedacht over de kracht van gebed. Dat hier heel veel over te zeggen was, is natuurlijk niet vreemd, want al onze gebeden hebben zoveel invloed in de wereldgeschiedenis, dat er ook heel veel facetten zijn waar iets over te zeggen is. En ik weet niet in hoeverre het jou is opgevallen, maar het gebed draaide vooral om dat wat wij met onze gebeden tot stand brengen. Je zou het nogal resultaatgericht kunnen noemen. Passief bidden, lijkt in de Bijbel eigenlijk iets te zijn dat niet bestaat. Je klopt ook niet zomaar bij God aan. Natuurlijk is het goed als we in onze gebeden tijd nemen om God te aanbidden en even niet gericht te zijn op wat onze gebeden tot stand brengen, maar er zijn nog een paar teksten die opvallen als het gaat over de waardering die God geeft aan onze gebeden.

Ik kwam in de voorbereiding op dit hele thema eerst een tekst tegen uit Spreuken 15:8: "Het offer van de goddelozen is voor de HEERE een gruwel, maar het gebed van de oprechten is Hem welgevallig". Die tekst is wat krom, omdat de vergelijking een beetje vreemd is. Het offer van de goddelozen en het gebed van de oprechten. Dat is toch eigenlijk appels met peren vergelijken? Dat zou zo zijn, tenzij we in die twee dingen, het offer en het gebed, een overeenkomst tegenkomen. Zou je kunnen zeggen dat het gebed het offer van de oprechten is? Blader even terug naar Psalm 141. Daar staat het volgende: "HEERE, ik roep U aan, kom spoedig tot mij, neem mijn stem ter ore, wanneer ik tot U roep. Laat mijn gebed als reukwerk voor Uw aangezicht staan". Het gaat dus om een gebed waarbij God gevraagd wordt om in te grijpen en neem dat, Heer, aan als reukwerk. Reukwerk is een offer dat God welgevallig is, leert de Bijbel ons. God geniet van het reukwerk en de gebeden van de oprechten, die roepen om recht en om hulp.

Jouw gebed, waarbij je om hulp roept, is niet alleen iets waarbij je hulp zoekt, maar waar God dus intens van geniet, zoals van het reukwerk in de tempel. Daarmee zijn we er nog niet, want deze lijn gaat verder. Dat gebed als reukwerk staat niet op zichzelf maar komt terug in Openbaring 5 en 8. In Openbaring 5 krijgt Johannes een visioen te zien van God Die op de troon zit en Hij heeft een boekrol in Zijn hand. Dat is de boekrol van de wereldgeschiedenis van het einde van de tijden. Dan komt er een engel die vraagt wie er waardig is om deze boekrol te mogen openen. Johannes wordt dan heel verdrietig als blijkt dat er niemand is. Maar dan staat daar het Lam in het midden van de troon. Jezus, Hij is waardig om de boekrol te openen. De laatste tijden kunnen dus in beweging gezet worden. Maar er gebeurt nog iets voordat dit echt gebeurt. De 24 ouderlingen om de troon buigen neer en ze hebben allemaal een gouden schaal bij zich. En wat ligt er op die gouden schalen? Daar ligt het reukwerk op. En dat reukwerk zijn de gebeden van de heiligen. En in hoofdstuk 8, als het laatste zegel van de boekrol geopend is en het helemaal stil wordt, dan komt er een engel met een wierookvat, vol met de gebeden van de heiligen.

Het zijn de gebeden van de verdrukking en de gebrokenheid. Er staat zelfs dat er heiligen onder het altaar roepen: "Hoelang nog, hoelang nog?" Dat zijn de martelaren van de kerk die dan roepen. Al onze gebeden brengen bij God de herinnering boven dat wij in gebrokenheid leven en toch is het reukwerk voor God. Onze vragen, die ten diepste vragen zijn naar verlossing van gebrokenheid en oorlog, die vragen zijn voor God als reukwerk. Het prikkelt God om de laatste tijden in beweging te zetten om alles te komen vervullen. Als je beseft dat al je gebeden, juist ook die gebeden waar je het uitroept in de gebrokenheid van ons bestaan, reukwerk voor God zijn waardoor Hij het laatste van de tijd in beweging heeft gezet, dan zijn onze gebeden niet zinloos, zelfs niet als er gebeden zijn die niet verhoord lijken te worden. We gaan naar het einde van het tijd en naar het nieuwe begin en al onze gebeden, werken daar aan mee!

Ik het niet, misschien was er nog een beetje twijfel overgebleven en was je nog heel voorzichtig met je gebeden. Stop daar maar gerust mee, want je gebed verandert echt alles!

Gebed: Heer, U geniet van mijn gebed! Begrijpen doe ik het niet, maar geloven wel. Hoelang nog, Heer, hoelang nog? De gebrokenheid wordt ons soms teveel en daarom bidden wij!

 

 

 

 

 

 Bijbelgedeelte bij de laatste
'Tijd met God'

Genesis 25:19-26 - HSV

   
     [19] Dit zijn de afstammelingen van Izak, de zoon van Abraham; Abraham verwekte Izak.
     [20] Izak was veertig jaar oud, toen hij Rebekka, de dochter van Bethuel, de Syriër, uit Paddan-Aram, en de zuster van Laban, de Syriër, voor zich tot vrouw nam.
     [21] Izak bad vurig tot de HEERE in het bijzijn van zijn vrouw, want zij was onvruchtbaar. En de HEERE liet Zich door hem verbidden, zodat Rebekka, zijn vrouw, zwanger werd.
     [22] De kinderen stootten in haar lichaam tegen elkaar. Toen zei zij: Als dit zo is, waarom overkomt mij dit? En zij ging de HEERE raadplegen.
     [23] De HEERE zei toen tegen haar:
  Er zijn twee volken in uw schoot,
    en twee naties zullen zich uit uw lichaam vaneenscheiden.
  Het ene volk zal sterker zijn dan het andere
    en de meerdere zal de mindere dienen.
     [24] Toen nu de tijd om te baren voor haar aangebroken was, zie, er was een tweeling in haar schoot.
     [25] De eerste kwam tevoorschijn, rossig en helemaal behaard als een haren mantel; daarom gaf men hem de naam Ezau.
     [26] Daarna kwam zijn broer tevoorschijn, terwijl zijn hand de hiel van Ezau vasthield; daarom gaf men hem de naam Jakob. Izak was zestig jaar oud bij hun geboorte.

    
Genesis 25:19-26 - NBV21

     [19] Dit is de geschiedenis van Abrahams zoon Isaak en zijn nakomelingen. Isaak, de zoon die Abraham verwekt had,  [20] was veertig jaar toen hij trouwde met Rebekka, die een dochter was van de Arameeër Betuel uit Paddan-Aram en een zus van de Arameeër Laban.  [21] Omdat Rebekka onvruchtbaar bleek, bad Isaak vurig voor haar tot de HEER, en de HEER verhoorde zijn gebed: Rebekka, zijn vrouw, werd zwanger.  [22] De kinderen in haar lichaam botsten hard tegen elkaar. Als het zo gaat, dacht ze, wat staat mij dan te wachten? En ze ging bij de HEER te rade.  [23] De HEER zei tegen haar:
  ‘Twee volken zijn er in je schoot,
  volken die uiteengaan nog voor je hebt gebaard.
  Het ene zal machtiger zijn dan het andere,
  de oudste zal de jongste dienen.’
 [24] Toen de dag van de bevalling was gekomen, bracht zij inderdaad een tweeling ter wereld.  [25] Het kind dat het eerst tevoorschijn kwam was rossig en helemaal behaard, alsof het een haren mantel aanhad; ze noemden het Esau.  [26] Toen daarna zijn broer tevoorschijn kwam, hield die Esau bij de hiel beet; hij werd Jakob genoemd. Isaak was zestig jaar toen zij geboren werden.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Preken Theo de Koning

Recentste 'Tijd met God'

Gebed bij onvruchtbaarheid

Serie: Wij bidden

“Izak bad vurig tot de HEERE in het bijzijn van zijn vrouw, want zij was onvruchtbaar. En de HEERE liet Zich door hem verbidden, zodat Rebekka, zijn vrouw, zwanger werd.” (Genesis 25:21 – HSV)

“Omdat Rebekka onvruchtbaar bleek, bad Isaak vurig voor haar tot de HEER, en de HEER verhoorde zijn gebed: Rebekka, zijn vrouw, werd zwanger.” (Genesis 25:21 – NBV21)

Als God een belofte doet, dan zou toch alles moeten kloppen? God begon met Abraham een volk en dat was nodig om de Messias geboren te laten worden. Maar al gelijk bij Abraham en Sara is er onvruchtbaarheid. Als je dan nog even terugkijkt naar de vorige overdenking, daar ging het over het gebed van de knecht van Abraham om een vrouw voor Isaak. God wijst vervolgens die knecht het juiste meisje aan en hij komt met Rebekka thuis. Alles lijkt te passen, maar dan blijkt dat Rebekka onvruchtbaar is. Dat klopt toch niet?

Lees meer...

Youtubekanaal

Theo denkt

Essentiële winkels

We zijn opnieuw in een lockdown en dat roept bij mij al een vraag op, maar die laat ik maar even rusten. Wat mij vooral bezig houd is het punt van essentiële winkels die wel open mogen zijn. Direct hiermee samen hangt dan natuurlijk de vraag wat een essentiële winkel is. Opmerkelijk dat dit niet alleen een supermarkt is, maar ook een makelaar, maar een woonwinkel en een bouwmarkt weer niet. Wat heb je aan een huis wat je niet kunt verbouwen of kunt inrichten?

Lees meer...

Aanbevelingen

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2022 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu