Aanvalswapen

Thema: Kracht van gebed

“Terwijl u bij elke gelegenheid met alle gebed en smeking bidt in de Geest en daarin waakzaam bent met alle volharding en smeking voor alle heiligen.” (Efeze 6:18)

Ik roep er dan vóór alles toe op dat smekingen, gebeden, voorbeden en dankzeggingen gedaan worden voor alle mensen, voor koningen en allen die hooggeplaatst zijn, opdat wij een rustig en stil leven zullen leiden, in alle godsvrucht en waardigheid. (1 Timotheüs 2:1 en 2)

Ben je ondertussen al een beetje warmgelopen voor je gebedsbediening? Gebed is niet iets voor mensen die verder niets meer kunnen betekenen, jouw gebed is een bediening waardoor God wil werken en daarom is het zo belangrijk dat ons gebed serieus hoog op de agenda staat. Dat dit lastig is, is niet vreemd, want de vijand weet als wij gaan bidden, dan verandert er echt iets. Jouw gebed zet echt iets in beweging. We zagen het al bij Abraham, Mozes en Job, maar nog meer bij Elia. Wat een gebed doet, overtreft onze verwachtingen. We geloven wel dat bij God alles mogelijk is, maar dat Hij ons gebed daarbij gebruikt, dat besef moet vaak nog veel dieper landen.

Laat ik even twee oproepen van Paulus noemen en bedenk daarbij eens dat het gebed waar hij het over heeft, over jouw gebed gaat! Het gaat om die strijd die jij voert door je gebed. Jouw strijd die je voert door als kind van de Vader, je Vader erbij te roepen, die strijd die jij voert door als soldaat in het leger van Jezus werkelijk op te staan in geloof dat als jij bidt, je Vader in de hemel hoort en daarnaar wil handelen.

Paulus noemt aan het einde van de geestelijke wapenrusting het gebed. De geestelijke wapenrusting is nodig om ons te sterken in de Heer èn hij is bedoeld om ons te sterken in de sterkte van Zijn kracht. Als jij dus de geestelijke wapenrusting gebruikt, dan word je gesterkt in de sterkte van Gods macht. Je ervaart dus Gods macht op het moment dat je als een soldaat doet wat je moet doen. Paulus zegt dat je de geestelijke wapenrusting moet aandoen. En als hij dan de hele wapenrusting heeft genoemd, zegt hij: “Terwijl u bij elke gelegenheid met alle gebed en smeking bidt in de Geest en daarin waakzaam bent met alle volharding en smeking voor alle heiligen”.

Het gaat dan eerst over dat woordje ‘terwijl’. Dus terwijl je die geestelijke wapenrusting gebruikt, bid je. Dat is niet iets dat op het eind van de geestelijke wapenrusting nog een laatste zetje is, maar Paulus noemt hier het gebed als iets dat je doet, terwijl je al die andere dingen doet. Als je het harnas aantrekt, ben je aan het bidden, als je de helm op je hooft zet en hoopt op je zaligheid, dan bid je. Als je het Woord spreekt als een proclamatie, dan bid je.

Het gaat om het gebed waarmee je de hele geestelijke wapenrusting eigenlijk draagt. Je bidt doorlopend en ondertussen doe je ook de geestelijke wapenrusting er nog bij. Dat gebed is voor de heiligen, zeker bij de brief aan Efeze. Maar tegen Timotheüs zegt Paulus dat diezelfde gebeden en smekingen gedaan moeten worden voor iedereen die hooggeplaatste functies bekleed, voor koningen, maar ook omdat God wil dat alle mensen zalig worden.

Even terug naar die geestelijke wapenrusting. Het gaat daar over de soldaat die jij bent als discipel van Jezus. Het gebed dat Paulus daar dus noemt gaat ook over jou als discipel van Jezus en soldaat in Zijn leger. Het gebed is niet een sluitpost, maar het gebed is er altijd, terwijl de geestelijke wapenrusting heel specifiek is, net waarmee je wordt aangevallen. Je zou kunnen zeggen dat het zwaard van het Woord het enige aanvalswapen is, maar dat is maar de vraag. Is de proclamatie van het Woord een aanvalswapen? Of is ook dat een verdedigingswapen? Zodra je de waarheid uitspreekt moet de vijand vluchten, maar gebed zet alles in het perspectief van het Koninkrijk van Jezus en voorbede is dus iets wat niet een bijzaak is, maar een hoofdzaak. Juist gebed is ons aanvalswapen.

Wij hebben in onze tijd de Elia’s nodig die bidden voor doorbraken. Geen twijfelende bidders die er maar het beste van hopen, maar bidders die in vol geloof Gods kracht willen ervaren om juist daardoor gesterkt te worden. Gesterkt in je geloof, doordat je ziet wat er gebeurt. Dat er regen komt op je gebed, dat koningen tot besef komen dat God leeft, dat heiligen bescherming ervaren en dat satan uiteindelijk wordt tegengestaan door onze gebeden en dat het Koninkrijk van Jezus steeds verder zal doorbreken.

Gebed: Heer, ik bid met de wetenschap dat U mij hoort en dat U mijn gebed gebruikt in de geestelijke strijd waar we middenin staan. Laat Uw Koninkrijk kome!

 

 

 

 

 

 Bijbelgedeelte bij de laatste
'Tijd met God'

Genesis 25:19-26 - HSV

   
     [19] Dit zijn de afstammelingen van Izak, de zoon van Abraham; Abraham verwekte Izak.
     [20] Izak was veertig jaar oud, toen hij Rebekka, de dochter van Bethuel, de Syriër, uit Paddan-Aram, en de zuster van Laban, de Syriër, voor zich tot vrouw nam.
     [21] Izak bad vurig tot de HEERE in het bijzijn van zijn vrouw, want zij was onvruchtbaar. En de HEERE liet Zich door hem verbidden, zodat Rebekka, zijn vrouw, zwanger werd.
     [22] De kinderen stootten in haar lichaam tegen elkaar. Toen zei zij: Als dit zo is, waarom overkomt mij dit? En zij ging de HEERE raadplegen.
     [23] De HEERE zei toen tegen haar:
  Er zijn twee volken in uw schoot,
    en twee naties zullen zich uit uw lichaam vaneenscheiden.
  Het ene volk zal sterker zijn dan het andere
    en de meerdere zal de mindere dienen.
     [24] Toen nu de tijd om te baren voor haar aangebroken was, zie, er was een tweeling in haar schoot.
     [25] De eerste kwam tevoorschijn, rossig en helemaal behaard als een haren mantel; daarom gaf men hem de naam Ezau.
     [26] Daarna kwam zijn broer tevoorschijn, terwijl zijn hand de hiel van Ezau vasthield; daarom gaf men hem de naam Jakob. Izak was zestig jaar oud bij hun geboorte.

    
Genesis 25:19-26 - NBV21

     [19] Dit is de geschiedenis van Abrahams zoon Isaak en zijn nakomelingen. Isaak, de zoon die Abraham verwekt had,  [20] was veertig jaar toen hij trouwde met Rebekka, die een dochter was van de Arameeër Betuel uit Paddan-Aram en een zus van de Arameeër Laban.  [21] Omdat Rebekka onvruchtbaar bleek, bad Isaak vurig voor haar tot de HEER, en de HEER verhoorde zijn gebed: Rebekka, zijn vrouw, werd zwanger.  [22] De kinderen in haar lichaam botsten hard tegen elkaar. Als het zo gaat, dacht ze, wat staat mij dan te wachten? En ze ging bij de HEER te rade.  [23] De HEER zei tegen haar:
  ‘Twee volken zijn er in je schoot,
  volken die uiteengaan nog voor je hebt gebaard.
  Het ene zal machtiger zijn dan het andere,
  de oudste zal de jongste dienen.’
 [24] Toen de dag van de bevalling was gekomen, bracht zij inderdaad een tweeling ter wereld.  [25] Het kind dat het eerst tevoorschijn kwam was rossig en helemaal behaard, alsof het een haren mantel aanhad; ze noemden het Esau.  [26] Toen daarna zijn broer tevoorschijn kwam, hield die Esau bij de hiel beet; hij werd Jakob genoemd. Isaak was zestig jaar toen zij geboren werden.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Preken Theo de Koning

Recentste 'Tijd met God'

Gebed bij onvruchtbaarheid

Serie: Wij bidden

“Izak bad vurig tot de HEERE in het bijzijn van zijn vrouw, want zij was onvruchtbaar. En de HEERE liet Zich door hem verbidden, zodat Rebekka, zijn vrouw, zwanger werd.” (Genesis 25:21 – HSV)

“Omdat Rebekka onvruchtbaar bleek, bad Isaak vurig voor haar tot de HEER, en de HEER verhoorde zijn gebed: Rebekka, zijn vrouw, werd zwanger.” (Genesis 25:21 – NBV21)

Als God een belofte doet, dan zou toch alles moeten kloppen? God begon met Abraham een volk en dat was nodig om de Messias geboren te laten worden. Maar al gelijk bij Abraham en Sara is er onvruchtbaarheid. Als je dan nog even terugkijkt naar de vorige overdenking, daar ging het over het gebed van de knecht van Abraham om een vrouw voor Isaak. God wijst vervolgens die knecht het juiste meisje aan en hij komt met Rebekka thuis. Alles lijkt te passen, maar dan blijkt dat Rebekka onvruchtbaar is. Dat klopt toch niet?

Lees meer...

Youtubekanaal

Theo denkt

Essentiële winkels

We zijn opnieuw in een lockdown en dat roept bij mij al een vraag op, maar die laat ik maar even rusten. Wat mij vooral bezig houd is het punt van essentiële winkels die wel open mogen zijn. Direct hiermee samen hangt dan natuurlijk de vraag wat een essentiële winkel is. Opmerkelijk dat dit niet alleen een supermarkt is, maar ook een makelaar, maar een woonwinkel en een bouwmarkt weer niet. Wat heb je aan een huis wat je niet kunt verbouwen of kunt inrichten?

Lees meer...

Aanbevelingen

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2022 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu