Bidden voor de ander

Thema: Kracht van gebed

"Nu dan, geef de vrouw van die man terug, want hij is een profeet! Hij zal voor u bidden, zodat u in leven blijft. Als u haar echter niet teruggeeft, weet dan dat u zeker zult sterven, u en al wat van u is." (Genesis 20:7)

​Neem daarom zeven jonge stieren en zeven rammen voor u, en ga naar Mijn dienaar Job. Breng brandoffers voor u en laat Mijn dienaar Job voor u bidden. Want alleen zijn gebed zal Ik aannemen, zodat Ik met u niet doe naar uw dwaasheid; want u hebt niet juist over Mij gesproken, zoals Mijn dienaar Job. (Job 42:8)

Wat is nu eigenlijk bidden als je dat bekijkt vanuit de geestelijke strijd? Dan blijkt dat gebed iets is waarbij jij en ik meewerken in Gods plan. God is en blijft soeverein en absoluut niet van ons afhankelijk, maar Hij kiest ervoor om het niet zonder ons te doen. Zeker in de geschiedenis bij Elia leek God al besloten te zijn om weer regen te geven, maar het gebeurde pas toen Elia daarvoor ging bidden. Ik neem je mee naar nog twee van die opmerkelijke momenten van gebed. Daaruit blijkt hoeveel jij en ik te bepalen hebben in wat God uitvoert.

Het gaat om de situatie van Abraham met Abimelech en Job met zijn vrienden. Beide geschiedenissen hebben en sterke overlap als het gaat om vergeving die God schenkt, maar dat pas geeft als er gebeden is. Tegelijk blijf je er een gevoel aan overhouden waarbij je denkt: Moest dit nu echt zo?

Abraham was een vreemdeling in Gerar en hij ziet zijn vrouw Sara en beseft dat zij een mooie vrouw is. Om zichzelf te beschermen zei Abraham dat Sara zijn zus was. Deels klopte dit wel, want ze was een halfzus van hem, maar zij was vooral zijn vrouw en zo had hij haar moeten beschermen. Omdat Abimelech hier niets van weet, neemt hij Sara mee en wil haar tot vrouw hebben. Er valt nog net niets voor tussen Abimelech en Sara, mede omdat God een droom geeft aan Abimelech en daar Zijn hand tussenhoudt. God zegt in die droom zelfs dat Abimelech het met een oprecht hart doet en niet met verkeerde bedoelingen. En dan is de opdracht van God in die droom: “Geef die vrouw terug en laat Abraham voor je bidden, zodat je in leven blijft”. En daarnaast waren kennelijk alle vrouwen en slavinnen van Abimelech onvruchtbaar geworden vanaf dat moment.

Is dat niet uiterst vreemd? Als er iemand op zijn kop had moeten krijgen was het Abraham wel geweest. En het tweede verhaal is bij Job. Drie van zijn vier vrienden hadden op niet mis te verstane wijze verteld dat Job het niet goed had gedaan. Alleen Elihu krijgt aan het eind van het boek niet van God te horen dat hij het fout heeft gedaan. De andere drie vrienden wel. God zegt zelfs dat Zijn toorn is ontbrand tegen hen. En dan komt de opdracht dat ze zeven stieren en zeven rammen moeten offeren en Job zal voor hen bidden. En God belooft dat Hij het gebed van Job zal aannemen, zodat Hij niet zal doen naar de dwaasheid van die vrienden.

Twee keer iemand die bidt voor vergeving van de ander. Kon God dan niet vergeven zonder dat gebed? Ik neig ernaar om te zeggen: “Nee, God kon niet vergeven, zolang Abraham en Job daar niet om vroegen”. Uiteindelijk had Abimelech niets fout gedaan en ook de vrienden van Job hadden oprecht het beste wel voor gehad met Job. En toch is de vergeving afhankelijk van Abraham en Job.

Je kunt natuurlijk zeggen dat dit ook te maken heeft met de vergeving is Abraham en Job schenken omdat hen onrecht is aangedaan, maar over dat punt heeft God het in beide gevallen niet. God geeft alleen de opdracht om voor de vergeving te bidden door Abraham en Job. Dit zegt dus nogal iets over onze rol in vergeving voor de ander, maar het zegt er dus ook weer heel duidelijk iets over dat wat God pas doet op het moment dat jij en ik, als kinderen van Hem, hiervoor bidden. Dit zegt niet dat wij voor de vergeving van iedereen moeten bidden, maar het zegt iets over Gods handelen in concrete situaties waarin onze rol van doorslaggevende betekenis is. Dat zie je ook nog eens als er staat dat de vrouwen en slavinnen van Abimelech weer vruchtbaar worden. Zo krachtig werkt gebed en de vraag is of jij op deze manier durft te geloven in de kracht van jouw gebed. Niet omdat het om jou moet gaan, maar wel omdat God het niet zonder jou wil doen!

Gebed: Heer, het is zo bijzonder dat U ervoor kiest om mensen te gebruiken, terwijl U ook kan kiezen om ons helemaal niet te gebruiken. Dank U wel dat ik, als Uw kind, echt een toegang tot Uw Vaderhart heb om het verschil te mogen maken.

 

 

 

 

 

 Bijbelgedeelte bij de laatste
'Tijd met God'

Genesis 25:19-26 - HSV

   
     [19] Dit zijn de afstammelingen van Izak, de zoon van Abraham; Abraham verwekte Izak.
     [20] Izak was veertig jaar oud, toen hij Rebekka, de dochter van Bethuel, de Syriër, uit Paddan-Aram, en de zuster van Laban, de Syriër, voor zich tot vrouw nam.
     [21] Izak bad vurig tot de HEERE in het bijzijn van zijn vrouw, want zij was onvruchtbaar. En de HEERE liet Zich door hem verbidden, zodat Rebekka, zijn vrouw, zwanger werd.
     [22] De kinderen stootten in haar lichaam tegen elkaar. Toen zei zij: Als dit zo is, waarom overkomt mij dit? En zij ging de HEERE raadplegen.
     [23] De HEERE zei toen tegen haar:
  Er zijn twee volken in uw schoot,
    en twee naties zullen zich uit uw lichaam vaneenscheiden.
  Het ene volk zal sterker zijn dan het andere
    en de meerdere zal de mindere dienen.
     [24] Toen nu de tijd om te baren voor haar aangebroken was, zie, er was een tweeling in haar schoot.
     [25] De eerste kwam tevoorschijn, rossig en helemaal behaard als een haren mantel; daarom gaf men hem de naam Ezau.
     [26] Daarna kwam zijn broer tevoorschijn, terwijl zijn hand de hiel van Ezau vasthield; daarom gaf men hem de naam Jakob. Izak was zestig jaar oud bij hun geboorte.

    
Genesis 25:19-26 - NBV21

     [19] Dit is de geschiedenis van Abrahams zoon Isaak en zijn nakomelingen. Isaak, de zoon die Abraham verwekt had,  [20] was veertig jaar toen hij trouwde met Rebekka, die een dochter was van de Arameeër Betuel uit Paddan-Aram en een zus van de Arameeër Laban.  [21] Omdat Rebekka onvruchtbaar bleek, bad Isaak vurig voor haar tot de HEER, en de HEER verhoorde zijn gebed: Rebekka, zijn vrouw, werd zwanger.  [22] De kinderen in haar lichaam botsten hard tegen elkaar. Als het zo gaat, dacht ze, wat staat mij dan te wachten? En ze ging bij de HEER te rade.  [23] De HEER zei tegen haar:
  ‘Twee volken zijn er in je schoot,
  volken die uiteengaan nog voor je hebt gebaard.
  Het ene zal machtiger zijn dan het andere,
  de oudste zal de jongste dienen.’
 [24] Toen de dag van de bevalling was gekomen, bracht zij inderdaad een tweeling ter wereld.  [25] Het kind dat het eerst tevoorschijn kwam was rossig en helemaal behaard, alsof het een haren mantel aanhad; ze noemden het Esau.  [26] Toen daarna zijn broer tevoorschijn kwam, hield die Esau bij de hiel beet; hij werd Jakob genoemd. Isaak was zestig jaar toen zij geboren werden.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Preken Theo de Koning

Recentste 'Tijd met God'

Gebed bij onvruchtbaarheid

Serie: Wij bidden

“Izak bad vurig tot de HEERE in het bijzijn van zijn vrouw, want zij was onvruchtbaar. En de HEERE liet Zich door hem verbidden, zodat Rebekka, zijn vrouw, zwanger werd.” (Genesis 25:21 – HSV)

“Omdat Rebekka onvruchtbaar bleek, bad Isaak vurig voor haar tot de HEER, en de HEER verhoorde zijn gebed: Rebekka, zijn vrouw, werd zwanger.” (Genesis 25:21 – NBV21)

Als God een belofte doet, dan zou toch alles moeten kloppen? God begon met Abraham een volk en dat was nodig om de Messias geboren te laten worden. Maar al gelijk bij Abraham en Sara is er onvruchtbaarheid. Als je dan nog even terugkijkt naar de vorige overdenking, daar ging het over het gebed van de knecht van Abraham om een vrouw voor Isaak. God wijst vervolgens die knecht het juiste meisje aan en hij komt met Rebekka thuis. Alles lijkt te passen, maar dan blijkt dat Rebekka onvruchtbaar is. Dat klopt toch niet?

Lees meer...

Youtubekanaal

Theo denkt

Essentiële winkels

We zijn opnieuw in een lockdown en dat roept bij mij al een vraag op, maar die laat ik maar even rusten. Wat mij vooral bezig houd is het punt van essentiële winkels die wel open mogen zijn. Direct hiermee samen hangt dan natuurlijk de vraag wat een essentiële winkel is. Opmerkelijk dat dit niet alleen een supermarkt is, maar ook een makelaar, maar een woonwinkel en een bouwmarkt weer niet. Wat heb je aan een huis wat je niet kunt verbouwen of kunt inrichten?

Lees meer...

Aanbevelingen

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2022 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu