Pasen - Geloof jij het echt?

“En zij spraken met elkaar over al deze dingen die gebeurd waren. En het gebeurde, terwijl zij met elkaar spraken en van gedachten wisselden, dat Jezus Zelf bij hen kwam lopen en met hen meeliep.” (Lukas 24:14 en 15) 

Het moet er nogal chaotisch aan toe gegaan zijn op de Paasdag. De vrouwen zijn teruggekomen met de boodschap dat Jezus leeft, de discipelen zijn in het graf gaan kijken en vonden daar geen Jezus, maar verder begrepen ze er helemaal niets van. Rondom Jezus was een groep van discipelen en vrouwen, meer dan alleen de twaalf discipelen en twee van hen zijn teruggegaan naar huis. De ene heet Kleopas en van de andere hebben we geen naam. Vanuit het feit dat ze straks in een huis zullen binnengaan, kunnen we aannemen dat dit Kleopas en zijn vrouw geweest is. Maar begrijpen deden ze het niet.

 

Misschien zeg je: hoe kan dat nu? Alles is toch voorzegd en alles klopt toch allemaal precies? Als je hoort hoe die twee, verderop in het verhaal, precies het hele evangelie aan Jezus, Die ze nog niet herkennen, vertellen, zou je toch zeggen dat er wel een lampje moet gaan branden. Maar ze begrijpen er niets van. Het is nu de derde dag dat dit is gebeurd, dan heb je gehoord van de vrouwen dat Jezus niet meer in het graf lag, en dat ze gezegd hebben dat Hij leeft, en dan ga je naar huis omdat je niet begrijpt waarom Jezus is gestorven. 

Maar pas op dat je niet te snel oordeelt. Natuurlijk, de boodschap van Jezus was duidelijk: Net als Jona zou Hij drie dagen in de aarde blijven, maar op de derde dag zou Hij opstaan. Hij moest lijden en sterven, ook dat had Hij verteld. En natuurlijk is het ongeloof, niet kunnen bevatten hoe het zat, dat hier aan de orde is. Maar durf eens even iets dichter bij huis te blijven en gewoon even te kijken in je eigen hart? 

Wat geloof jij ervan dat Jezus is opgestaan? Of loop jij misschien ook op een bepaalde manier wel met die Emmaüsgangers mee in hun ongeloof. Ja, door de verhalen, door de Bijbel, geloven wij wel dat Jezus is opgestaan, maar als dit slechts blijft bij het feit zelf, zijn wij niet veel verder dan de Emmaüsgangers. Want als Jezus is opgestaan en leeft, wat is er dan nog onmogelijk? 

Als het waar is dat Jezus de complete schuld heeft betaald en als Hij dan ook nog eens is opgestaan, wat is er dan nog onmogelijk? Wat maakt dan dat wij toch nog zo vaak uit angst leven. Want als wij doen wat Jezus zegt, als volgelingen van Hem, dan mogen we ook verzekerd zijn dat dit gezegend zal worden! Niet dat de gebrokenheid dan ineens voorbij zal zijn en dat alles maakbaar wordt, echt niet, maar als jij gelooft dat Jezus leeft, dan is er geen enkele reden meer om hopeloos te zijn. Dat betekent dat je altijd je kunt richten op Jezus, want Hij leeft! Zelfs als ziekte of dood, uiteindelijk je leven dreigen te verwoesten door de gebrokenheid, dan nog is Jezus je anker en je toekomst. En tegelijk beseffen we dan meer dan ooit, dat de kracht van Jezus ook nu beschikbaar is, want Hij betaalde alles, maar leeft ook! En misschien hebben wij het vaak net zo hard nodig als die Emmaüsgangers dat Jezus naast ons komt lopen en ons aanhoort en vervolgens on uitlegt hoe het nu echt zit. 

Gebed: Heer, U bent opgestaan en leeft en ik ben niet meer bang voor morgen. Ik durf, met mijn ogen op U gericht, te geloven dat alle dingen mogelijk zijn, nu U leeft en er altijd bij zult zijn.

 

 

 

 

 

Nieuwste video als podcast

Youtube kanaal

Recentste 'Tijd met God'

Geen regels meer?

Serie: Geestelijke confrontatie #11 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.” (Mattheüs 5:17 – HSV) 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.” (Mattheüs 5:17 – NBV21) 

Hoe gaat Jezus eigenlijk om met alles wat voor Hem al is geweest? Is het zo dat Jezus met een totaal nieuw Koninkrijk kwam? Soms wordt dat wel gedacht. Bij Jezus zijn geen regels meer, wordt er dan al snel gezegd. Dat komt natuurlijk voort uit de gedachte dat de Farizeeën en de Schriftgeleerden fout waren. Wat zij deden klopt niet en dat wordt dan al snel uitgelegd als mensen die met allerlei regels een godsdienst in stand hielden. Ooit zei iemand tegen mij: “Als je iets moet, dan ben je religieus”.

Lees meer...

Aanbevelingen

Preekrooster 2024-2025

Preekvoorzieners die Theo de Koning willen vragen voor een preekbeurt, kunnen gebruik maken van deze link om de nog beschikbare data te bekijken en deze vervolgens vast te leggen.

Theo denkt

Bidden, maar klopt ons bidden wel...?

Bidden... maar klopt ons bidden wel?

Een paar gedachten:
Er zijn van die gebedspunten waar ik wat moeite mee heb gekregen. Ik zal er een paar noemen: Bidden om wereldvrede, bidden om vrede voor Israël of bidden voor de bekering van Israël. Of wat denk je van bidden om meer liefde onder elkaar? Of bidden tegen de seksuele moraal van deze tijd. Steeds meer dringt bij mij de vraag op of we daar wel voor kunnen bidden.
En als ik op een zieke de handen leg en er voor bid (nee, geen welvaartsevangelie, God bepaalt wat Hij doet en niet wij) vinden velen dat niet vanzelfsprekend.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2024 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu