Pasen - Hij is opgestaan

“Hij is hier niet, maar Hij is opgewekt. Herinnert u hoe Hij tot u gesproken heeft, toen Hij nog in Galilea was: De Zoon des mensen moet overgeleverd worden in de handen van zondige mensen en gekruisigd worden en op de derde dag opstaan.” (Lukas 24:6 en 7) 

De Heer is waarlijk opgestaan! Jezus is niet dood, maar Hij leeft! Jezus heeft de dood overwonnen en het graf te kijk gezet. Hij leeft en wij met Hem. Het feit dat Hij leeft, betekent dat ook wij met Hem zullen leven. Alles wat Jezus terugverdiend heeft door Zijn lijden en sterven, dat schenkt Hij als de Levende aan ons, die ook eeuwig zullen leven. Als Jezus dood was gebleven, waren wij ook gestorven en zouden wij voor altijd in het graf blijven, maar nu weten wij dat Hij leeft en wij zullen leven. Het is Pasen! De overwinning is compleet, halleluja!

 

Zo duidelijk als dat wij deze dagen mogen beginnen door tegen elkaar te zeggen dat de Heer waarlijk is opgestaan, zo duidelijk was dat voor de vrouwen en de discipelen helemaal niet. De vrouwen waren nog in de veronderstelling dat ze de begrafenis van Jezus nog verder moesten afmaken. Ze hadden Hem wel in dat graf gelegd, maar gebalsemd hadden ze Hem nog niet. Er was op de vrijdag van Zijn overlijden niet genoeg tijd geweest om dat te doen omdat de sabbat bijna op punt van beginnen stond. 

De vrouwen gingen op de Paasmorgen naar het graf, maar voordat zij daar aankwamen, heeft Jezus de complete overwinning veiliggesteld door op te staan en de dood op zijn eigen terrein te verslaan. Niet langer had de dood nog het laatste woord. De demon van de dood en de fysieke dood hebben allebei verloren. Maar wat een verwarring bij de vrouwen. Lukas beschrijft dat het graf open was, maar in het evangelie van Mattheüs lezen we van een aardbeving op het moment dat de vrouwen bij het graf aankomen en een engel die dan de steen wegrolt. En op dat moment gaan de vrouwen het graf binnen en ze treffen een leeg graf aan. 

Jezus had geen engel nodig om de steen weg te rollen, Jezus had Zijn hemelse lichaam al gekregen en er stond geen steen meer in de weg, net zoals er later geen deuren in de weg stonden om plotseling binnen te komen. Als de vrouwen zien dat Hij er niet meer is, moeten de engelen hen in herinnering brengen wat Jezus had gezegd. Hoe dat voor de vrouwen is geweest weten we niet eens, maar een engel zie je toch ook niet elke dag. 

Hoe zou jij kijken als je in de plaats van deze vrouwen daar was geweest. Het is niet zo heel logisch dat iemand opstaat uit de dood. Onze tijd, waarin dood steeds meer dood is, staat er net zo goed haaks op als toen. Maar de dood is niet meer dood! Wij dienen de Koning van het Leven en daarom vraagt Hij ons, juist vandaag om voor het Leven te kiezen, elke dag opnieuw en voluit te leven met Hem, tot de dag dat Hij ons hier komt halen. En vandaag vieren wij feest omdat elk gevolg van de zonde is overwonnen! 

Gebed: Heer, ik loof en prijs U, ik aanbid U! U hebt zelfs de dood overwonnen. Na Uw lijden, wat zo diep is gegaan, bent U als mijn Overwinnaar opgestaan om ook mij nieuw leven te geven!

 

 

 

 

 

Nieuwste video als podcast

Youtube kanaal

Recentste 'Tijd met God'

Geen regels meer?

Serie: Geestelijke confrontatie #11 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.” (Mattheüs 5:17 – HSV) 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.” (Mattheüs 5:17 – NBV21) 

Hoe gaat Jezus eigenlijk om met alles wat voor Hem al is geweest? Is het zo dat Jezus met een totaal nieuw Koninkrijk kwam? Soms wordt dat wel gedacht. Bij Jezus zijn geen regels meer, wordt er dan al snel gezegd. Dat komt natuurlijk voort uit de gedachte dat de Farizeeën en de Schriftgeleerden fout waren. Wat zij deden klopt niet en dat wordt dan al snel uitgelegd als mensen die met allerlei regels een godsdienst in stand hielden. Ooit zei iemand tegen mij: “Als je iets moet, dan ben je religieus”.

Lees meer...

Aanbevelingen

Preekrooster 2024-2025

Preekvoorzieners die Theo de Koning willen vragen voor een preekbeurt, kunnen gebruik maken van deze link om de nog beschikbare data te bekijken en deze vervolgens vast te leggen.

Theo denkt

Bidden, maar klopt ons bidden wel...?

Bidden... maar klopt ons bidden wel?

Een paar gedachten:
Er zijn van die gebedspunten waar ik wat moeite mee heb gekregen. Ik zal er een paar noemen: Bidden om wereldvrede, bidden om vrede voor Israël of bidden voor de bekering van Israël. Of wat denk je van bidden om meer liefde onder elkaar? Of bidden tegen de seksuele moraal van deze tijd. Steeds meer dringt bij mij de vraag op of we daar wel voor kunnen bidden.
En als ik op een zieke de handen leg en er voor bid (nee, geen welvaartsevangelie, God bepaalt wat Hij doet en niet wij) vinden velen dat niet vanzelfsprekend.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2024 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu