Werk en waak

 

Thema: Bouwen is de opdracht

"Zij die aan de muur bouwden, zij die de lasten droegen en zij die ze oplaadden, deden met één hand het werk, en de andere hand hield de werpspies vast." (Nehemia 4:17)

Het verhaal van Nehemia deed mij aan iets denken. Ik weet niet of jij wel eens boodschappen doet terwijl je ook gewoon even op wil schieten? Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet heel vaak boodschappen doe, maar dat was in het verleden wel eens anders. Dan stond ik in de rij voor de kassa en dan had je soms mensen voor je in de rij, die als ze aan de beurt waren met een volle kar begonnen met inpakken. Alleen dat inpakken schoot dan niet op omdat ze met één hand hun portemonee vasthielden en met hun andere hand pakten ze dan alles van de band en deden het in tassen. Herkenbaar? Onhandig en langzaam dat dit gebeurde. En daar stond ik dan achter te wachten met mijn weinige geduld. Dat is het beeld dat ik even voor mij zag toen ik het hoofdstuk in Nehemia 4 uitlas. 

Nehemia had de bouw eerst stilgelegd toen de dreiging te groot werd, maar toen de vijand merkte dat Nehemia hun plannen doorzag, liet hij de helft van het volk weer bouwen, terwijl anderen de wacht hielden. Zo was de veiligheid toch gegarandeerd. Toch was niet iedereen even veilig. Degenen die zich buiten de stadsmuur moesten begeven, waren niet veilig. Dat waren vooral degenen die materiaal moesten halen en degenen die aan de buitenkant van de muur aan het werk waren. Zij deden het werk met één hand en in hun andere hand hielden ze hun speer of schild vast. Onhandig en langzaam dat je daardoor werkte! In de rij bij de kassa dacht ik dan altijd: Stop die portemonee gewoon onderin je tas, die nemen ze echt niet zomaar mee, maar bij Nehemia was dit wel even anders. En onhandig als het was, gingen ze toch op die manier maar te werk. 

Vaak heb ik gehoord dat dit dan werken en bidden is. Misschien dat onze uitspraak 'werkt en bidt' hier vandaan komt. We komen het in de Bijbel in ieder geval zo letterlijk niet tegen en het is maar de vraag of je deze vergelijking vanuit dit gedeelte zo zou kunnen trekken. Ik krijg er eigenlijk een ander gevoel bij. Het lijkt veel meer op werkt en ga staan. Natuurlijk is het gebed een wapen in de strijd, maar deze mannen die zich in de gevarenzone begaven, die werkten en stonden hun mannetje. Het gaat veel meer om de kracht waarin ze gaan staan, of zo je wilt, de autoriteit waarin ze gaan staan. Later in het Evangelie geeft Jezus Zijn discipelen de macht over de hele legermacht van satan.

Als christen moet je regelmatig ook bouwen buiten de veiligheid van de muur, maar dan is het wel belangrijk hoe je dat doet. Nee, je moet geen onveilige geestelijke situaties opzoeken, maar de realiteit is wel dat je soms op plaatsen komt waar je midden in de strijd terecht komt en waar de vijand er toch ineens kan zijn. Hoe sta je dan en hoe ben je dan aan het werk? Misschien voelt dat wel onhandig, opletten en in je autoriteit staan en tegelijk aan het werk. Dat is ingewikkeld en toch soms nodig. We kunnen niet altijd achter de veilige muur zijn, soms sta je er ook buiten. Als de kerk alleen binnen de muren van veiligheid wil zijn, bereiken we nooit de wereld, maar als we de wereld willen bereiken, houd dan wel de vijand op afstand. Sta in je wapenrusting, hanteer het zwaard van het Woord, draag je helm van hoop, wees bereid om altijd getuigenis te geven en weer de vurige pijlen van satan af. En hoe vaker je zo kunt staan, hoe meer je zult merken dat satan op afstand blijft. En als je klaar bent buiten de muur van de stad, dan mag je binnen de stad weer even op adem komen. 

Gebed: Heer, soms kom ik buiten de veilige muur van de stad en sta ik open en bloot voor de vijand, terwijl er ook buiten de muur soms gewerkt moet worden, maar in Uw kracht ben ik meer dan overwinnaar.

 

 

 

 

 

 Bijbelgedeelte bij de laatste
'Tijd met God'

Genesis 25:19-26 - HSV

   
     [19] Dit zijn de afstammelingen van Izak, de zoon van Abraham; Abraham verwekte Izak.
     [20] Izak was veertig jaar oud, toen hij Rebekka, de dochter van Bethuel, de Syriër, uit Paddan-Aram, en de zuster van Laban, de Syriër, voor zich tot vrouw nam.
     [21] Izak bad vurig tot de HEERE in het bijzijn van zijn vrouw, want zij was onvruchtbaar. En de HEERE liet Zich door hem verbidden, zodat Rebekka, zijn vrouw, zwanger werd.
     [22] De kinderen stootten in haar lichaam tegen elkaar. Toen zei zij: Als dit zo is, waarom overkomt mij dit? En zij ging de HEERE raadplegen.
     [23] De HEERE zei toen tegen haar:
  Er zijn twee volken in uw schoot,
    en twee naties zullen zich uit uw lichaam vaneenscheiden.
  Het ene volk zal sterker zijn dan het andere
    en de meerdere zal de mindere dienen.
     [24] Toen nu de tijd om te baren voor haar aangebroken was, zie, er was een tweeling in haar schoot.
     [25] De eerste kwam tevoorschijn, rossig en helemaal behaard als een haren mantel; daarom gaf men hem de naam Ezau.
     [26] Daarna kwam zijn broer tevoorschijn, terwijl zijn hand de hiel van Ezau vasthield; daarom gaf men hem de naam Jakob. Izak was zestig jaar oud bij hun geboorte.

    
Genesis 25:19-26 - NBV21

     [19] Dit is de geschiedenis van Abrahams zoon Isaak en zijn nakomelingen. Isaak, de zoon die Abraham verwekt had,  [20] was veertig jaar toen hij trouwde met Rebekka, die een dochter was van de Arameeër Betuel uit Paddan-Aram en een zus van de Arameeër Laban.  [21] Omdat Rebekka onvruchtbaar bleek, bad Isaak vurig voor haar tot de HEER, en de HEER verhoorde zijn gebed: Rebekka, zijn vrouw, werd zwanger.  [22] De kinderen in haar lichaam botsten hard tegen elkaar. Als het zo gaat, dacht ze, wat staat mij dan te wachten? En ze ging bij de HEER te rade.  [23] De HEER zei tegen haar:
  ‘Twee volken zijn er in je schoot,
  volken die uiteengaan nog voor je hebt gebaard.
  Het ene zal machtiger zijn dan het andere,
  de oudste zal de jongste dienen.’
 [24] Toen de dag van de bevalling was gekomen, bracht zij inderdaad een tweeling ter wereld.  [25] Het kind dat het eerst tevoorschijn kwam was rossig en helemaal behaard, alsof het een haren mantel aanhad; ze noemden het Esau.  [26] Toen daarna zijn broer tevoorschijn kwam, hield die Esau bij de hiel beet; hij werd Jakob genoemd. Isaak was zestig jaar toen zij geboren werden.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Preken Theo de Koning

Recentste 'Tijd met God'

Gebed bij onvruchtbaarheid

Serie: Wij bidden

“Izak bad vurig tot de HEERE in het bijzijn van zijn vrouw, want zij was onvruchtbaar. En de HEERE liet Zich door hem verbidden, zodat Rebekka, zijn vrouw, zwanger werd.” (Genesis 25:21 – HSV)

“Omdat Rebekka onvruchtbaar bleek, bad Isaak vurig voor haar tot de HEER, en de HEER verhoorde zijn gebed: Rebekka, zijn vrouw, werd zwanger.” (Genesis 25:21 – NBV21)

Als God een belofte doet, dan zou toch alles moeten kloppen? God begon met Abraham een volk en dat was nodig om de Messias geboren te laten worden. Maar al gelijk bij Abraham en Sara is er onvruchtbaarheid. Als je dan nog even terugkijkt naar de vorige overdenking, daar ging het over het gebed van de knecht van Abraham om een vrouw voor Isaak. God wijst vervolgens die knecht het juiste meisje aan en hij komt met Rebekka thuis. Alles lijkt te passen, maar dan blijkt dat Rebekka onvruchtbaar is. Dat klopt toch niet?

Lees meer...

Youtubekanaal

Theo denkt

Essentiële winkels

We zijn opnieuw in een lockdown en dat roept bij mij al een vraag op, maar die laat ik maar even rusten. Wat mij vooral bezig houd is het punt van essentiële winkels die wel open mogen zijn. Direct hiermee samen hangt dan natuurlijk de vraag wat een essentiële winkel is. Opmerkelijk dat dit niet alleen een supermarkt is, maar ook een makelaar, maar een woonwinkel en een bouwmarkt weer niet. Wat heb je aan een huis wat je niet kunt verbouwen of kunt inrichten?

Lees meer...

Aanbevelingen

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2022 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu