Tegenstand

Thema: Bouwen is de opdracht

"Toen Sanballat, de Horoniet, en Tobia, de Ammonitische dienaar, dat hoorden, was het volstrekt kwalijk in hun ogen dat er iemand gekomen was om het goede te zoeken voor de Israëlieten." (Nehemia 2:10)

Zou je nu echt denken dat alles zonder slag of stoot gaat? Verwacht je nu echt dat als wij zouden zeggen dat we onze samenleving opnieuw willen inrichten en terug willen naar de zegen van God, dat je op Prinsjesdag te horen zou krijgen in de troonrede dat iedereen er helemaal blij van zal worden. Zelfs als een koning je steunt in je plannen, dan is het nog steeds maar de vraag of die plannen overal zullen landen. Denk je dat er dan nergens weerstand zal komen? Ik weet niet met welke gedachten Nehemia uiteindelijk terug is gegaan naar het land van Gods belofte, maar de weerstand begint al zo ongeveer op het moment dat hij aankomt.

Het lijkt soms allemaal zo voorspoedig en wonderlijk te gaan, maar als Nehemia dan het land Juda is binnengegaan en hij de brieven van de koning gebruikt om de landvoogden in het land te overtuigen dat hij door de koning is gestuurd, dan begint de ellende. Er staat nog wel bij dat de koning zelfs legerofficieren en ruiters had meegestuurd met Nehemia. Het zag er dus allemaal ook nog wel behoorlijk indrukwekkend uit. Toch maakte het niet zoveel indruk dat de weerstand daarmee onderdrukt werd. Direct begint de ellende met Sanballat en Tobia. Dit zijn twee mannen van andere volken uit de omgeving. De hele wereld was wel onder het bewind van de koning van Perzië, maar de bestaande volken waren niet allemaal weggevoerd zoals de Israëlieten. In sommige landen waren wellicht andere bestuurders aangesteld of waren bestuurders onder het gezag van de koning van Perzië gesteld. Zo zal het ook met deze twee mannen zijn geweest. Wellicht waren het provinciebestuurders, maar de haat ten opzichte van de Joden was er nog steeds.

Het was een groot, een heel groot kwaad, staat er letterlijk in het Hebreeuws, in de ogen van die twee mannen dat er iemand was gekomen om het goede te zoeken voor de Israëlieten. Alles is toegestaan, maar dat de Israëlieten weer bestaansrecht zouden krijgen is onuitstaanbaar. Het is de hedendaagse liberaliteit ten top. Een tolerantie tot het uiterste, zolang de Joden maar niet echt tot bloei zouden komen. Het is echt niet zo heel veel anders dan in onze tijd. Tolerantie tot het uiterste, totdat wij op grond van Gods Woord keuzes maken die de samenleving zonder God niet tolerant genoeg vindt. Echt het goede zoeken en willen leven onder de zegen van God, dat is bijna garantie voor weerstand. Eigenlijk zegt de massa veel liever dat ze wel een zegen willen ervaren en gezegend willen worden, maar niet door God. 

Kijk maar naar de reacties op de troonrede. De zegen van meer koopkracht wil iedereen en waag het eens om te zeggen dat er mensen buiten de boot vallen, maar dat mag nooit een zegen worden die aan God wordt toegeschreven, want het zou betekenen dat je die God dan ook nog moet bedanken. Voel je aan hoe er allerlei machten in het spel zijn die het bouwen aan een samenleving naar Gods verlangen in de weg willen staan. Het is ook gewoon eerlijk en goed om tegen elkaar te zeggen dat als je Jeruzalem weer wilt opbouwen dat er tegenstand komt. Nehemia is nog niet klaar met de herbouw en wij ook niet met een samenleving onder Gods zegen. Dat geeft weerstand, maar het is de vraag hoe je reageert op weerstand.

Je kunt op weerstand reageren met: "Maar God zegt...", dan weet je zeker dat er strijd komt. Je kunt ook je harp aan de wilgen hangen en bij de pakken gaan neerzitten, dan weet je zeker dat er geen strijd komt, maar dat je uiteindelijk geesteloos zult leven. Nehemia gaat niet de strijd aan door te roepen wat God zegt, maar hij gaat ook niet bij de pakken neerzitten. Nehemia gaat vooral doen wat hij moet doen: Aan het werk, tegenstand of niet. Hij doet het zelfs in stilte, zonder zijn plannen verder bekend te maken. Dat is echt een les om in stilte en gehoorzaamheid je weg te gaan en te doen waar God je toe roept.

Gebed: Heer, leer mij om stil te zijn bij alle tegenstand en leer mij om te gaan in geloof.

 

 

 

 

 

 Bijbelgedeelte bij de laatste
'Tijd met God'

Genesis 25:19-26 - HSV

   
     [19] Dit zijn de afstammelingen van Izak, de zoon van Abraham; Abraham verwekte Izak.
     [20] Izak was veertig jaar oud, toen hij Rebekka, de dochter van Bethuel, de Syriër, uit Paddan-Aram, en de zuster van Laban, de Syriër, voor zich tot vrouw nam.
     [21] Izak bad vurig tot de HEERE in het bijzijn van zijn vrouw, want zij was onvruchtbaar. En de HEERE liet Zich door hem verbidden, zodat Rebekka, zijn vrouw, zwanger werd.
     [22] De kinderen stootten in haar lichaam tegen elkaar. Toen zei zij: Als dit zo is, waarom overkomt mij dit? En zij ging de HEERE raadplegen.
     [23] De HEERE zei toen tegen haar:
  Er zijn twee volken in uw schoot,
    en twee naties zullen zich uit uw lichaam vaneenscheiden.
  Het ene volk zal sterker zijn dan het andere
    en de meerdere zal de mindere dienen.
     [24] Toen nu de tijd om te baren voor haar aangebroken was, zie, er was een tweeling in haar schoot.
     [25] De eerste kwam tevoorschijn, rossig en helemaal behaard als een haren mantel; daarom gaf men hem de naam Ezau.
     [26] Daarna kwam zijn broer tevoorschijn, terwijl zijn hand de hiel van Ezau vasthield; daarom gaf men hem de naam Jakob. Izak was zestig jaar oud bij hun geboorte.

    
Genesis 25:19-26 - NBV21

     [19] Dit is de geschiedenis van Abrahams zoon Isaak en zijn nakomelingen. Isaak, de zoon die Abraham verwekt had,  [20] was veertig jaar toen hij trouwde met Rebekka, die een dochter was van de Arameeër Betuel uit Paddan-Aram en een zus van de Arameeër Laban.  [21] Omdat Rebekka onvruchtbaar bleek, bad Isaak vurig voor haar tot de HEER, en de HEER verhoorde zijn gebed: Rebekka, zijn vrouw, werd zwanger.  [22] De kinderen in haar lichaam botsten hard tegen elkaar. Als het zo gaat, dacht ze, wat staat mij dan te wachten? En ze ging bij de HEER te rade.  [23] De HEER zei tegen haar:
  ‘Twee volken zijn er in je schoot,
  volken die uiteengaan nog voor je hebt gebaard.
  Het ene zal machtiger zijn dan het andere,
  de oudste zal de jongste dienen.’
 [24] Toen de dag van de bevalling was gekomen, bracht zij inderdaad een tweeling ter wereld.  [25] Het kind dat het eerst tevoorschijn kwam was rossig en helemaal behaard, alsof het een haren mantel aanhad; ze noemden het Esau.  [26] Toen daarna zijn broer tevoorschijn kwam, hield die Esau bij de hiel beet; hij werd Jakob genoemd. Isaak was zestig jaar toen zij geboren werden.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Preken Theo de Koning

Recentste 'Tijd met God'

Gebed bij onvruchtbaarheid

Serie: Wij bidden

“Izak bad vurig tot de HEERE in het bijzijn van zijn vrouw, want zij was onvruchtbaar. En de HEERE liet Zich door hem verbidden, zodat Rebekka, zijn vrouw, zwanger werd.” (Genesis 25:21 – HSV)

“Omdat Rebekka onvruchtbaar bleek, bad Isaak vurig voor haar tot de HEER, en de HEER verhoorde zijn gebed: Rebekka, zijn vrouw, werd zwanger.” (Genesis 25:21 – NBV21)

Als God een belofte doet, dan zou toch alles moeten kloppen? God begon met Abraham een volk en dat was nodig om de Messias geboren te laten worden. Maar al gelijk bij Abraham en Sara is er onvruchtbaarheid. Als je dan nog even terugkijkt naar de vorige overdenking, daar ging het over het gebed van de knecht van Abraham om een vrouw voor Isaak. God wijst vervolgens die knecht het juiste meisje aan en hij komt met Rebekka thuis. Alles lijkt te passen, maar dan blijkt dat Rebekka onvruchtbaar is. Dat klopt toch niet?

Lees meer...

Youtubekanaal

Theo denkt

Essentiële winkels

We zijn opnieuw in een lockdown en dat roept bij mij al een vraag op, maar die laat ik maar even rusten. Wat mij vooral bezig houd is het punt van essentiële winkels die wel open mogen zijn. Direct hiermee samen hangt dan natuurlijk de vraag wat een essentiële winkel is. Opmerkelijk dat dit niet alleen een supermarkt is, maar ook een makelaar, maar een woonwinkel en een bouwmarkt weer niet. Wat heb je aan een huis wat je niet kunt verbouwen of kunt inrichten?

Lees meer...

Aanbevelingen

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2022 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu