Bidden voor je vijand

Thema: Kracht van gebed

“Toen ging Mozes bij de farao weg, en hij bad vurig tot de HEERE. En de HEERE deed overeenkomstig het woord van Mozes, en de steekvliegen weken van de farao, van zijn dienaren en van zijn volk. Niet één bleef er over.” (Exodus 8:30 en 31)

Hoeveel kracht zou jij in je gebed willen hebben? Die vraag zou nog wel eens lastig kunnen worden als je deze vraag aanvult met de vraag waar je vooral meer kracht in je gebed wilt ontvangen? Met andere woorden, door welke gebeden zou jij echt het verschil willen maken? Is dat in je persoonlijke leven of bij de momenten dat je ergens voor bidt wat je zelf nodig hebt? Of gaat het om gebeden die je doet voor anderen? Ik zal op geen enkel manier een waardeoordeel geven over iets dat je voor jezelf vraagt. Ik denk alleen wel dat het goed is om erover na te denken hoe die verhouding eruit ziet. En waarom dit belangrijk is? Omdat, als je je Bijbel leest er heel veel gebeden zijn die alles met de ander te maken hebben. De psalmen zijn heel vaak persoonlijke gebeden en persoonlijke worstelingen met God, maar daarbuiten moet je eens opletten hoeveel er voor anderen gebeden wordt.

Ik zal beginnen met een heftig voorbeeld. Eigenlijk zijn het er meerdere bij elkaar. Ga even mee naar Egypte, daar waar Israël in de slavernij zit. Dan komt het moment dat God hen komt bevrijden, maar dit gebeurt niet direct. Er is eerst nog de strijd met farao. Er is een geestelijke strijd gaande om het volk Israël en de farao wil hen niet laten gaan. Mozes en Aäron moeten blijven proberen om het volk mee te krijgen. Telkens gebeurt dit maar niet en keer op keer laat God een plaag over Egypte komen.

Bedenk even hoe dit voor Mozes en Aäron geweest moet zijn. Elke keer weer een plaag en toch geen bevrijding. Maar er gebeurt nog iets, waar we vaak maar snel overheen lezen en zo snel mogelijk te zien wat de volgende plaag zal zijn. Nadat er weer een plaag is uitgebroken komt de farao toch in angst te zitten en telkens laat hij Mozes en Aäron roepen. En wat moeten Mozes en Aäron doen? Precies, ze moeten bidden tot God. De farao wil dat ze bidden tot hun God zodat de plaag zal ophouden. In ieder geval drie keer moeten ze bidden of de plaag ophoudt. En iedere keer belooft de farao dat hij dan het volk zal laten gaan.

Nu kun je dat een keer of twee zo doen, maar verplaats je even in Mozes en Aäron. Ik weet niet hoe jij zou reageren als je na de vierde, zevende of de achtste keer wordt geroepen door de farao om het probleem op te lossen, maar ik zou ongeveer zo reageren: “Beste man, je kunt van alles van mij vragen, maar ik zit nog steeds hier met het volk en je hebt mij niet laten gaan, dus je bekijkt het nu maar, ik blijf niet bidden om een oplossing van een plaag”.

Kracht van gebed is niet iets dat alleen iets is dat God je geeft voor de leuke dingen. Weet je, ik zou het liefste zeggen dat de kracht van het gebed vooral zichtbaar wordt in positieve dingen als genezingen, duidelijke leiding van God en dit soort dingen. Maar ik geloof dat God ook van ons vraagt om voor onze vijanden te bidden en dat Hij in hun leven ook grote dingen zal doen. Misschien zijn deze gebeden nog wel lastiger dan al die andere gebeden. Want bidden voor een doorbraak in het leven van iemand die je liever niet te veel ziet, is wel even wat anders dan bidden voor iemand die dichtbij je staat. En als je dan ook nog te worstelen krijgt met een verhoring van een gebed voor je vijand en geen verhoring voor diegene die je liefhebt, dan is het thema ‘Kracht van gebed’ ineens een heel lastig thema geworden.

Het blijft gaan over de vraag of je in elke situatie echt durft te vertrouwen op Gods Vaderlijke zorg voor jou en anderen. Mozes neemt zijn verantwoording en bidt voor de farao. Het gevolg is dat hij door God geholpen wordt en daardoor zijn hart verhard en hij Israël geen vrijheid geeft. Daar lijkt toch niets van te kloppen? En toch was dit volgens het plan van God. En vanuit Gods perspectief van genade is het de opdracht om ook voor de farao te bidden. Ook voor de farao’s in jouw leven, zelfs als dat iets uitwerkt, waar je eigenlijk niet op zit te wachten. Zodra Mozes namelijk bidt, laat God de plaag weer ophouden. Dit is een onderdeel van voorbede, van gebed voor de ander, waar God jou in wil gebruiken om dingen te veranderen.

Gebed: Heer, als ik kies om te bidden voor mijn farao’s, dan maak ik een keus die ik eigenlijk lastig vind, omdat het zomaar zo kan zijn dat U hoort naar mijn gebed, omdat U de gebeden van Uw kinderen serieus neemt. En toch wil ik uit genade leven en ook genade uitdelen, ook als U dit van mij vraagt.

 

 

 

 

 

 Bijbelgedeelte bij de laatste
'Tijd met God'

Genesis 25:19-26 - HSV

   
     [19] Dit zijn de afstammelingen van Izak, de zoon van Abraham; Abraham verwekte Izak.
     [20] Izak was veertig jaar oud, toen hij Rebekka, de dochter van Bethuel, de Syriër, uit Paddan-Aram, en de zuster van Laban, de Syriër, voor zich tot vrouw nam.
     [21] Izak bad vurig tot de HEERE in het bijzijn van zijn vrouw, want zij was onvruchtbaar. En de HEERE liet Zich door hem verbidden, zodat Rebekka, zijn vrouw, zwanger werd.
     [22] De kinderen stootten in haar lichaam tegen elkaar. Toen zei zij: Als dit zo is, waarom overkomt mij dit? En zij ging de HEERE raadplegen.
     [23] De HEERE zei toen tegen haar:
  Er zijn twee volken in uw schoot,
    en twee naties zullen zich uit uw lichaam vaneenscheiden.
  Het ene volk zal sterker zijn dan het andere
    en de meerdere zal de mindere dienen.
     [24] Toen nu de tijd om te baren voor haar aangebroken was, zie, er was een tweeling in haar schoot.
     [25] De eerste kwam tevoorschijn, rossig en helemaal behaard als een haren mantel; daarom gaf men hem de naam Ezau.
     [26] Daarna kwam zijn broer tevoorschijn, terwijl zijn hand de hiel van Ezau vasthield; daarom gaf men hem de naam Jakob. Izak was zestig jaar oud bij hun geboorte.

    
Genesis 25:19-26 - NBV21

     [19] Dit is de geschiedenis van Abrahams zoon Isaak en zijn nakomelingen. Isaak, de zoon die Abraham verwekt had,  [20] was veertig jaar toen hij trouwde met Rebekka, die een dochter was van de Arameeër Betuel uit Paddan-Aram en een zus van de Arameeër Laban.  [21] Omdat Rebekka onvruchtbaar bleek, bad Isaak vurig voor haar tot de HEER, en de HEER verhoorde zijn gebed: Rebekka, zijn vrouw, werd zwanger.  [22] De kinderen in haar lichaam botsten hard tegen elkaar. Als het zo gaat, dacht ze, wat staat mij dan te wachten? En ze ging bij de HEER te rade.  [23] De HEER zei tegen haar:
  ‘Twee volken zijn er in je schoot,
  volken die uiteengaan nog voor je hebt gebaard.
  Het ene zal machtiger zijn dan het andere,
  de oudste zal de jongste dienen.’
 [24] Toen de dag van de bevalling was gekomen, bracht zij inderdaad een tweeling ter wereld.  [25] Het kind dat het eerst tevoorschijn kwam was rossig en helemaal behaard, alsof het een haren mantel aanhad; ze noemden het Esau.  [26] Toen daarna zijn broer tevoorschijn kwam, hield die Esau bij de hiel beet; hij werd Jakob genoemd. Isaak was zestig jaar toen zij geboren werden.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Preken Theo de Koning

Recentste 'Tijd met God'

Gebed bij onvruchtbaarheid

Serie: Wij bidden

“Izak bad vurig tot de HEERE in het bijzijn van zijn vrouw, want zij was onvruchtbaar. En de HEERE liet Zich door hem verbidden, zodat Rebekka, zijn vrouw, zwanger werd.” (Genesis 25:21 – HSV)

“Omdat Rebekka onvruchtbaar bleek, bad Isaak vurig voor haar tot de HEER, en de HEER verhoorde zijn gebed: Rebekka, zijn vrouw, werd zwanger.” (Genesis 25:21 – NBV21)

Als God een belofte doet, dan zou toch alles moeten kloppen? God begon met Abraham een volk en dat was nodig om de Messias geboren te laten worden. Maar al gelijk bij Abraham en Sara is er onvruchtbaarheid. Als je dan nog even terugkijkt naar de vorige overdenking, daar ging het over het gebed van de knecht van Abraham om een vrouw voor Isaak. God wijst vervolgens die knecht het juiste meisje aan en hij komt met Rebekka thuis. Alles lijkt te passen, maar dan blijkt dat Rebekka onvruchtbaar is. Dat klopt toch niet?

Lees meer...

Youtubekanaal

Theo denkt

Essentiële winkels

We zijn opnieuw in een lockdown en dat roept bij mij al een vraag op, maar die laat ik maar even rusten. Wat mij vooral bezig houd is het punt van essentiële winkels die wel open mogen zijn. Direct hiermee samen hangt dan natuurlijk de vraag wat een essentiële winkel is. Opmerkelijk dat dit niet alleen een supermarkt is, maar ook een makelaar, maar een woonwinkel en een bouwmarkt weer niet. Wat heb je aan een huis wat je niet kunt verbouwen of kunt inrichten?

Lees meer...

Aanbevelingen

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2022 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu