Belijden (II)

Thema: Kracht van gebed

"En de Heere zei tegen hem: Sta op en ga naar de straat die de Rechte genoemd wordt, en vraag in het huis van Judas naar iemand van wie de naam Saulus is, uit Tarsus, want zie, hij bidt." (Handelingen 9:11)

We zouden de vraag met betrekking tussen het gevolgen van zonde, maar ook wat belijden van zonde doet, in het Nieuwe Testament even parkeren. Tijd om daar nu naar te kijken. Het is heel duidelijk dat er een duidelijk principe ligt in het belijden van zonde en een doorbraak die daardoor ontstaat. Daar staan geschiedenissen genoeg van in het Oude Testament. En als dat zo is, ligt er ook een principe tussen zonde en de gevolgen die dat heeft. Dan kom je vanzelf bij een lastige vraag uit of God ook na Christus nog steeds direct ingrijpt en zo je wilt, direct straft? En wat is dan het gevolg van niet je zonden belijden en juist wel? Ik moet je eerlijk zeggen dat ook ik dit een lastig thema vind, want je komt nogal snel op de vraag of God ziekte toelaat vanwege een zondig leven.

Kijk even mee naar het leven van Paulus. Of eigenlijk moet ik zeggen, het leven van Saulus. Saulus vervolgde de gemeente van Christus op een bizarre manier. Hij was erop uit om de gemeente van de volgelingen van ‘de Weg’ uit te roeien. Bedenk dat dit is nadat Christus al lang naar de hemel is gegaan. Hij, Die de wereld met Zichzelf verzoende, was klaar met Zijn werk op aarde. We hebben het dan over dezelfde bedeling als waar wij nu in leven. Wat doet God met Saulus die verkeerde keuzes maakte? Hij zette hem niet alleen stil door hem een ontmoeting te geven met Jezus, maar uiteindelijk zorgde die ontmoeting ervoor dat hij blind werd.

Je kunt ervan maken wat je wilt, maar dit is het gevolg van zijn leven dat niet goed was. En God laat hem een paar dagen blind zijn. Dat betekent niet dat je kunt zeggen dat iedereen die blind is, de gemeente van Christus vervolgt, dan leg je een direct verband met een ziekte naar een bepaalde zonde, maar God is wel bij machte om in te grijpen als iemand een verkeerde weg gaat. En iemand die in een verkeerde weg gaat, ontloopt de zegeningen die God aan hem wil geven. Wat gebeurt er vervolgens met Saulus? Hij wordt naar Damascus gebracht en daar begint Saulus te bidden.

Er staat niet bij wat hij bad, maar gezien het verhaal waarbij hij op de grond ligt, is wel duidelijk dat hij serieus ontzag had gekregen voor Jezus, Die hij vervolgde. Hij had zelfs al gevraagd wat Jezus wilde dat hij zou doen. Dat is nogal een radicale vraag en het antwoord op die vraag is dat hij naar Damascus moet gaan en daar dus moet wachten. Maar waar moest hij dan op wachten? Daar had hij nog geen idee van. En terwijl hij daar is, begint hij te bidden. Niet mensen zeggen dat hij bidt, maar het is God Zelf die aan Ananias, een discipel van Jezus in Damascus, zegt dat Saulus bidt.

Wat doet God op dat gebed van Saulus, terwijl hij ongetwijfeld met God heeft geworsteld over zijn leven, maar ook wellicht over vragen wat nu echt waarheid is. De ontmoeting met Jezus heeft iets in beweging gezet en hij begint te bidden. En op dat gebed krijgt Ananias een visioen over Saulus. Natuurlijk schrikt Ananias als hij hoort naar wie hij toe moet gaan, maar het begint bij dat gebed. Waar ontstaat, na de confrontatie de doorbraak bij Saulus? Op het moment dat hij gaat bidden. Net als David stopt hij met zwijgen en begint te bidden. Als Saulus niet was gaan bidden, was het nog maar de vraag geweest of er dan een doorbraak was gekomen. Dan had God misschien lang geduld gehad tot het tot een overgave kwam. Terwijl Saulus bidt, komt God dus in beweging. Zijn ogen worden geopend op het moment dat Ananias hem komt zegenen met de Heilige Geest.

Er is een verband tussen leven en de gevolgen, maar er is ook een verband tussen belijden en doorbraken. Ook na de opstanding van Jezus. Wij kunnen zo mooi zeggen dat er deuren dichtgaan en andere deuren juist open, maar een gesloten deur kan wel het gevolg zijn van verkeerde keuzes en die moeten beleden worden om ruimte te maken voor een nieuwe deur. Het perspectief van hoe je hiernaar kijkt is belangrijk en wij mogen niet op Gods stoel gaan zitten en wij zullen het nooit precies begrijpen wat Gods wegen zijn, maar wij hebben een gebed waardoor bergen verzet kunnen worden.

Gebed: Heer, ik leg mijn leven voor U open en wilt U, als er bij mij een schadelijke weg is, die aan mij openbaren, zodat ik rein voor U kan staan.

 

 

 

 

 

 Bijbelgedeelte bij de laatste
'Tijd met God'

Genesis 25:19-26 - HSV

   
     [19] Dit zijn de afstammelingen van Izak, de zoon van Abraham; Abraham verwekte Izak.
     [20] Izak was veertig jaar oud, toen hij Rebekka, de dochter van Bethuel, de Syriër, uit Paddan-Aram, en de zuster van Laban, de Syriër, voor zich tot vrouw nam.
     [21] Izak bad vurig tot de HEERE in het bijzijn van zijn vrouw, want zij was onvruchtbaar. En de HEERE liet Zich door hem verbidden, zodat Rebekka, zijn vrouw, zwanger werd.
     [22] De kinderen stootten in haar lichaam tegen elkaar. Toen zei zij: Als dit zo is, waarom overkomt mij dit? En zij ging de HEERE raadplegen.
     [23] De HEERE zei toen tegen haar:
  Er zijn twee volken in uw schoot,
    en twee naties zullen zich uit uw lichaam vaneenscheiden.
  Het ene volk zal sterker zijn dan het andere
    en de meerdere zal de mindere dienen.
     [24] Toen nu de tijd om te baren voor haar aangebroken was, zie, er was een tweeling in haar schoot.
     [25] De eerste kwam tevoorschijn, rossig en helemaal behaard als een haren mantel; daarom gaf men hem de naam Ezau.
     [26] Daarna kwam zijn broer tevoorschijn, terwijl zijn hand de hiel van Ezau vasthield; daarom gaf men hem de naam Jakob. Izak was zestig jaar oud bij hun geboorte.

    
Genesis 25:19-26 - NBV21

     [19] Dit is de geschiedenis van Abrahams zoon Isaak en zijn nakomelingen. Isaak, de zoon die Abraham verwekt had,  [20] was veertig jaar toen hij trouwde met Rebekka, die een dochter was van de Arameeër Betuel uit Paddan-Aram en een zus van de Arameeër Laban.  [21] Omdat Rebekka onvruchtbaar bleek, bad Isaak vurig voor haar tot de HEER, en de HEER verhoorde zijn gebed: Rebekka, zijn vrouw, werd zwanger.  [22] De kinderen in haar lichaam botsten hard tegen elkaar. Als het zo gaat, dacht ze, wat staat mij dan te wachten? En ze ging bij de HEER te rade.  [23] De HEER zei tegen haar:
  ‘Twee volken zijn er in je schoot,
  volken die uiteengaan nog voor je hebt gebaard.
  Het ene zal machtiger zijn dan het andere,
  de oudste zal de jongste dienen.’
 [24] Toen de dag van de bevalling was gekomen, bracht zij inderdaad een tweeling ter wereld.  [25] Het kind dat het eerst tevoorschijn kwam was rossig en helemaal behaard, alsof het een haren mantel aanhad; ze noemden het Esau.  [26] Toen daarna zijn broer tevoorschijn kwam, hield die Esau bij de hiel beet; hij werd Jakob genoemd. Isaak was zestig jaar toen zij geboren werden.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Preken Theo de Koning

Recentste 'Tijd met God'

Gebed bij onvruchtbaarheid

Serie: Wij bidden

“Izak bad vurig tot de HEERE in het bijzijn van zijn vrouw, want zij was onvruchtbaar. En de HEERE liet Zich door hem verbidden, zodat Rebekka, zijn vrouw, zwanger werd.” (Genesis 25:21 – HSV)

“Omdat Rebekka onvruchtbaar bleek, bad Isaak vurig voor haar tot de HEER, en de HEER verhoorde zijn gebed: Rebekka, zijn vrouw, werd zwanger.” (Genesis 25:21 – NBV21)

Als God een belofte doet, dan zou toch alles moeten kloppen? God begon met Abraham een volk en dat was nodig om de Messias geboren te laten worden. Maar al gelijk bij Abraham en Sara is er onvruchtbaarheid. Als je dan nog even terugkijkt naar de vorige overdenking, daar ging het over het gebed van de knecht van Abraham om een vrouw voor Isaak. God wijst vervolgens die knecht het juiste meisje aan en hij komt met Rebekka thuis. Alles lijkt te passen, maar dan blijkt dat Rebekka onvruchtbaar is. Dat klopt toch niet?

Lees meer...

Youtubekanaal

Theo denkt

Essentiële winkels

We zijn opnieuw in een lockdown en dat roept bij mij al een vraag op, maar die laat ik maar even rusten. Wat mij vooral bezig houd is het punt van essentiële winkels die wel open mogen zijn. Direct hiermee samen hangt dan natuurlijk de vraag wat een essentiële winkel is. Opmerkelijk dat dit niet alleen een supermarkt is, maar ook een makelaar, maar een woonwinkel en een bouwmarkt weer niet. Wat heb je aan een huis wat je niet kunt verbouwen of kunt inrichten?

Lees meer...

Aanbevelingen

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2022 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu