God aanroepen als je niets van Hem ervaart

Thema: Kracht van gebed

"En ook bij Seth werd een zoon geboren, en hij gaf hem de naam Enos. Toen begon men de Naam van de HEERE aan te roepen." (Genesis 4:26)

Bidden is voor de gelovige God onder ogen komen om je hart met Hem te delen en tijd nemen zodat God Zijn hart met jou kan delen. Die definitie van gebed is wat gebed is, maar dat roept natuurlijk ook vragen op. Hoe logisch is het dat wij tot God bidden? Vanuit Zijn heiligheid en grootsheid gedacht is het in ieder geval niet in de eerste plaats logisch dat we bidden. Kijk ook nog even naar het moment dat Adam en Eva gezondigd hebben, daar blijkt ook dat het initiatief bij God vandaan komt om in contact te komen. Het menselijke initiatief lijkt op dat moment verdwenen te zijn. Nu kun je zeggen dat dit nergens voor nodig is, want God is toch genade? Maar dat is wel erg makkelijk geredeneerd. God kan dan wel genadig zijn, maar als je bent gevallen, is de eerste vraag of God die genade dan ook nog wel wil geven. En natuurlijk, vanuit het Evangelie kunnen we dat allemaal snel zeggen, maar ik denk dat het goed is dat als je over de kracht van gebed nadenkt, je ook even moet stilstaan bij Wie God is en wie wij zijn.

Dat klinkt allemaal natuurlijk heel zwaar, maar het is wel even goed om er zo wel naar te kijken. Of heb jij nooit een moment gehad dat je gezondigd had, misschien al wel voor de zoveelste keer, en dat je denkt: "God ziet mij aankomen"? En je kiest om uiteindelijk maar om niet te bidden of je kiest ervoor om weg te stoppen wat er is misgegaan. Dat laatste is natuurlijk zinloos bij God, want Hij heeft het toch gezien. En diep van binnen zit er bij ons natuurlijk wel een neiging om weg te kruipen, net zoals Adam en Eva hebben gedaan.

Als je dan gewoon even doorleest in Genesis en je laat even tot je doordringen wat er gebeurt bij Kaïn en Abel, dan zie je hoe de hoofdstukken die volgen een scenario schetsen dat alleen maar donkerder en donkerder wordt. Er is eigenlijk nog één moment dat God spreekt en dat is tegen Kaïn en daarna wordt het helemaal stil. We weten ook niet hoeveel tijd er tussen de moord op Abel en de geboorte van Seth heeft gezeten, aan het einde van hoofdstuk 4. In ieder geval is het een tijd geweest waarin God niet sprak en de mensen niet met God spraken. De lijn vanuit Kaïn lijkt afgedaan te hebben met God. En dan wordt uit de derde zoon van Adam en Eva, uit Seth, Enos geboren. Er van uitgaande dat de 130 jaar van Adam als Seth wordt geboren rekent vanaf het moment van de zondeval en de tijd dat Seth nog moest wachten op zijn eerste zoon samen een tijd is van ongeveer 230 jaar. Al die tijd lijkt God er niet te zijn geweest. En dan staat er aan het einde van hoofdstuk 4, als de lijn waaruit de Messias geboren zal gaan worden, dat bij de geboorte van Enos, men de Naam van de HEER begon aan te roepen.

Weet je, als je het over bidden wilt hebben, moet je het dus ook hebben over bidden tegen je gevoel in. Bidden is dus ook iets wat een aanroepen kan zijn van de God die je niet ervaart. Op deze manier begint de Bijbel te spreken over gebed. Eerst dat delen van het hart van Adam voor de zondeval en daarna het aanroepen van God terwijl Hij er niet lijkt te zijn. En allebei is voluit bidden. En ik denk dat je moet zeggen dat het tussen deze twee uitersten in zit. Bidden vanuit de intimiteit met God aan de ene kant en bidden vanuit een gemis van God waarin je Hem toch aanroept, aan de andere kant. En dan alles wat daar tussenin zit in de communicatie met God. Vanuit deze eerste lijnen kunnen we verder denken over wat gebed nu werkelijk doet en wat de kracht is van ons gebed. Is je hart delen iets met je emotie delen bij God, of is je hart delen ook je gemis, je strijd, je zoektocht, je pijn delen? Het is het allemaal en als we zo bidden, zal er ook iets gebeuren, want God beweegt altijd op ons bidden.

Gebed: Heer, ik prijs U dat ik U aan mag roepen, zelfs als ik U niet ervaar, maar ik geloof dat U zelfs dan aanwezig bent in mijn bestaan.

 

 

 

 

 

 Bijbelgedeelte bij de laatste
'Tijd met God'

Genesis 25:19-26 - HSV

   
     [19] Dit zijn de afstammelingen van Izak, de zoon van Abraham; Abraham verwekte Izak.
     [20] Izak was veertig jaar oud, toen hij Rebekka, de dochter van Bethuel, de Syriër, uit Paddan-Aram, en de zuster van Laban, de Syriër, voor zich tot vrouw nam.
     [21] Izak bad vurig tot de HEERE in het bijzijn van zijn vrouw, want zij was onvruchtbaar. En de HEERE liet Zich door hem verbidden, zodat Rebekka, zijn vrouw, zwanger werd.
     [22] De kinderen stootten in haar lichaam tegen elkaar. Toen zei zij: Als dit zo is, waarom overkomt mij dit? En zij ging de HEERE raadplegen.
     [23] De HEERE zei toen tegen haar:
  Er zijn twee volken in uw schoot,
    en twee naties zullen zich uit uw lichaam vaneenscheiden.
  Het ene volk zal sterker zijn dan het andere
    en de meerdere zal de mindere dienen.
     [24] Toen nu de tijd om te baren voor haar aangebroken was, zie, er was een tweeling in haar schoot.
     [25] De eerste kwam tevoorschijn, rossig en helemaal behaard als een haren mantel; daarom gaf men hem de naam Ezau.
     [26] Daarna kwam zijn broer tevoorschijn, terwijl zijn hand de hiel van Ezau vasthield; daarom gaf men hem de naam Jakob. Izak was zestig jaar oud bij hun geboorte.

    
Genesis 25:19-26 - NBV21

     [19] Dit is de geschiedenis van Abrahams zoon Isaak en zijn nakomelingen. Isaak, de zoon die Abraham verwekt had,  [20] was veertig jaar toen hij trouwde met Rebekka, die een dochter was van de Arameeër Betuel uit Paddan-Aram en een zus van de Arameeër Laban.  [21] Omdat Rebekka onvruchtbaar bleek, bad Isaak vurig voor haar tot de HEER, en de HEER verhoorde zijn gebed: Rebekka, zijn vrouw, werd zwanger.  [22] De kinderen in haar lichaam botsten hard tegen elkaar. Als het zo gaat, dacht ze, wat staat mij dan te wachten? En ze ging bij de HEER te rade.  [23] De HEER zei tegen haar:
  ‘Twee volken zijn er in je schoot,
  volken die uiteengaan nog voor je hebt gebaard.
  Het ene zal machtiger zijn dan het andere,
  de oudste zal de jongste dienen.’
 [24] Toen de dag van de bevalling was gekomen, bracht zij inderdaad een tweeling ter wereld.  [25] Het kind dat het eerst tevoorschijn kwam was rossig en helemaal behaard, alsof het een haren mantel aanhad; ze noemden het Esau.  [26] Toen daarna zijn broer tevoorschijn kwam, hield die Esau bij de hiel beet; hij werd Jakob genoemd. Isaak was zestig jaar toen zij geboren werden.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Preken Theo de Koning

Recentste 'Tijd met God'

Gebed bij onvruchtbaarheid

Serie: Wij bidden

“Izak bad vurig tot de HEERE in het bijzijn van zijn vrouw, want zij was onvruchtbaar. En de HEERE liet Zich door hem verbidden, zodat Rebekka, zijn vrouw, zwanger werd.” (Genesis 25:21 – HSV)

“Omdat Rebekka onvruchtbaar bleek, bad Isaak vurig voor haar tot de HEER, en de HEER verhoorde zijn gebed: Rebekka, zijn vrouw, werd zwanger.” (Genesis 25:21 – NBV21)

Als God een belofte doet, dan zou toch alles moeten kloppen? God begon met Abraham een volk en dat was nodig om de Messias geboren te laten worden. Maar al gelijk bij Abraham en Sara is er onvruchtbaarheid. Als je dan nog even terugkijkt naar de vorige overdenking, daar ging het over het gebed van de knecht van Abraham om een vrouw voor Isaak. God wijst vervolgens die knecht het juiste meisje aan en hij komt met Rebekka thuis. Alles lijkt te passen, maar dan blijkt dat Rebekka onvruchtbaar is. Dat klopt toch niet?

Lees meer...

Youtubekanaal

Theo denkt

Essentiële winkels

We zijn opnieuw in een lockdown en dat roept bij mij al een vraag op, maar die laat ik maar even rusten. Wat mij vooral bezig houd is het punt van essentiële winkels die wel open mogen zijn. Direct hiermee samen hangt dan natuurlijk de vraag wat een essentiële winkel is. Opmerkelijk dat dit niet alleen een supermarkt is, maar ook een makelaar, maar een woonwinkel en een bouwmarkt weer niet. Wat heb je aan een huis wat je niet kunt verbouwen of kunt inrichten?

Lees meer...

Aanbevelingen

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2022 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu