Genoeg als heiden geleefd

Thema: Eerste brief van Petrus

"Welnu, omdat Christus voor ons in het vlees geleden heeft, moet ook u zich wapenen met dezelfde gedachte: wie in het vlees geleden heeft, is opgehouden met de zonde, om nu, in de tijd die ons nog overblijft in het vlees, niet meer naar de begeerten van mensen, maar naar de wil van God te leven." (1 Petrus 4:1 en 2)

Soms raak je de draad wel eens kwijt, zeker ook als je probeert om je Bijbel te lezen. Dat taalgebruik van toen zijn soms enorme zinnen en in die zinnen zitten dan van die bijzinnen die een boodschap op zichzelf zijn, maar voor je het weet zit je op die lijn van een bijzin en raak je de draad kwijt waar het nu echt over ging. Die bijzin van de vorige keer over de ongehoorzame geesten was zo'n zin. Er zit in die bijzin ook echt iets groots en ook iets moois van de overwinning van Jezus. Het bijzondere van de schrijvers in de Bijbel is, dat zij kennelijk de draad niet kwijtraakten. Petrus gaat dan in hoofdstuk 4 gewoon verder waar hij voor die bijzin was gebleven. En dat terwijl je dan de lijn probeert te vinden tussen het volgende stuk en die bijzin. Alleen die is er niet, omdat Petrus gewoon verder gaat waar hij mee bezig was.

Als Petrus zegt dat Christus in het vlees voor ons heeft geleden, dan gaat hij eigenlijk verder waar hij in vers 18 van het vorige hoofdstuk was gebleven. Die doop uit die bijzin laat hij verder rusten, die geesten evenzo. Hij gaat gewoon verder met het gevolg voor ons leven dat Christus onterecht heeft geleden. Eigenlijk zit Petrus natuurlijk op de lijn dat als wij onterecht lijden, dat dit voor ons navolging van Jezus is. Zo parkeert hij het eigenlijk ook. Er komt alleen wel een vraag voort uit het feit dat Jezus onterecht heeft geleden. Dat onterechte lijden van Jezus was menselijk wel onterecht, maar vanuit God natuurlijk nodig. Daarmee is de verzoening een feit. En dat roept een vraag op met betrekking tot ons leven. Als Jezus nu heeft geleden, terwijl Hij niets had gedaan waardoor dit lijden nodig was, maar Hij dit slechts alleen voor jou en mij deed, wat doet dat dan met jouw leven?

Petrus zegt ongeveer dit: "Als Jezus onterecht heeft geleden voor jou, dan is er nu genoeg tijd van je leven geweest waarin je naar de begeerte van de wereld hebt geleefd en is de tijd die nu nog is overgebleven, de tijd om te leven naar de wil van God". Het is eigenlijk heel simpel: We hebben in de tijd van ons ongeloof lang genoeg de wil van de heidenen gedaan, genoeg daarmee, vanaf nu leven we niet meer voor de heidenen, maar voor God. Zelfs als dat onrecht oplevert. Eigenlijk is het een wet in Gods Koninkrijk dat als je gerechtigheid leeft, je onrecht van de wereld ontvangt. Misschien is dit wat zwart-wit en klopt dat gelukkig niet altijd, maar dit is wel wat de ervaring van veel gelovigen is.

En wat het gevolg is? Je wordt vreemd aangekeken als je niet meedoet met de losbandigheid van de heidenen, want dat is voor de ongelovige wereld natuurlijk heel vreemd gedrag. Ik zat ooit in de pauze, in mijn tijd als groenvoorziener, ergens op een klus in de Botlek, in de bus met een aantal collega's. Er zat er eentje bij die behoorlijk anti geloof was, maar door mijn gedrag en houding dat haaks stond op het leven van iemand die niets met Jezus heeft, ging hij vragen stellen. Het is toch gek als je als jonge kerel op zondag in de kerk gaat zitten, je niet elk weekend dronken was en zo had hij wel meer vragen. Zijn eindconclusie was: "Je spoort gewoon niet". En gelijk er achteraan: "Ons gesprek ging over de grens van de pauze, dus nu steel je van de baas". Ik sprak gelijk met hem af, dat hij dit terug op de zaak wel mocht bespreken. Natuurlijk deed hij dat niet, want dan had hij ook een paar vragen gekregen en het was mijn bedoeling niet geweest om de pauze op te rekken, maar het gesprek liep zo. En gelijk merkte je: Je klopt niet en ze proberen je gelijk een hak te zetten. Het enige dat dan helpt is dat je beseft dat ook zij, met hun ongeloof rekenschap moeten afleggen aan God. God zal echt wel recht doen. Of Hij doet dat door het geloof in Jezus en heeft Hij recht gedaan aan Jezus of Hij doet recht aan de ongelovige. En tot die tijd lijden wij om Jezus' wil en leven wij Jezus' leven en zijn we gestopt om als heidenen te leven.

Gebed: Heer, dank U wel voor Uw offer voor mij en ik zal als volgeling van U leven en niet meer als heiden. Tegelijk vraag ik U om mij te helpen altijd Uw wil te doen. 

 

 

 

 

 

 Bijbelgedeelte bij de laatste
'Tijd met God'

Genesis 25:19-26 - HSV

   
     [19] Dit zijn de afstammelingen van Izak, de zoon van Abraham; Abraham verwekte Izak.
     [20] Izak was veertig jaar oud, toen hij Rebekka, de dochter van Bethuel, de Syriër, uit Paddan-Aram, en de zuster van Laban, de Syriër, voor zich tot vrouw nam.
     [21] Izak bad vurig tot de HEERE in het bijzijn van zijn vrouw, want zij was onvruchtbaar. En de HEERE liet Zich door hem verbidden, zodat Rebekka, zijn vrouw, zwanger werd.
     [22] De kinderen stootten in haar lichaam tegen elkaar. Toen zei zij: Als dit zo is, waarom overkomt mij dit? En zij ging de HEERE raadplegen.
     [23] De HEERE zei toen tegen haar:
  Er zijn twee volken in uw schoot,
    en twee naties zullen zich uit uw lichaam vaneenscheiden.
  Het ene volk zal sterker zijn dan het andere
    en de meerdere zal de mindere dienen.
     [24] Toen nu de tijd om te baren voor haar aangebroken was, zie, er was een tweeling in haar schoot.
     [25] De eerste kwam tevoorschijn, rossig en helemaal behaard als een haren mantel; daarom gaf men hem de naam Ezau.
     [26] Daarna kwam zijn broer tevoorschijn, terwijl zijn hand de hiel van Ezau vasthield; daarom gaf men hem de naam Jakob. Izak was zestig jaar oud bij hun geboorte.

    
Genesis 25:19-26 - NBV21

     [19] Dit is de geschiedenis van Abrahams zoon Isaak en zijn nakomelingen. Isaak, de zoon die Abraham verwekt had,  [20] was veertig jaar toen hij trouwde met Rebekka, die een dochter was van de Arameeër Betuel uit Paddan-Aram en een zus van de Arameeër Laban.  [21] Omdat Rebekka onvruchtbaar bleek, bad Isaak vurig voor haar tot de HEER, en de HEER verhoorde zijn gebed: Rebekka, zijn vrouw, werd zwanger.  [22] De kinderen in haar lichaam botsten hard tegen elkaar. Als het zo gaat, dacht ze, wat staat mij dan te wachten? En ze ging bij de HEER te rade.  [23] De HEER zei tegen haar:
  ‘Twee volken zijn er in je schoot,
  volken die uiteengaan nog voor je hebt gebaard.
  Het ene zal machtiger zijn dan het andere,
  de oudste zal de jongste dienen.’
 [24] Toen de dag van de bevalling was gekomen, bracht zij inderdaad een tweeling ter wereld.  [25] Het kind dat het eerst tevoorschijn kwam was rossig en helemaal behaard, alsof het een haren mantel aanhad; ze noemden het Esau.  [26] Toen daarna zijn broer tevoorschijn kwam, hield die Esau bij de hiel beet; hij werd Jakob genoemd. Isaak was zestig jaar toen zij geboren werden.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Preken Theo de Koning

Recentste 'Tijd met God'

Gebed bij onvruchtbaarheid

Serie: Wij bidden

“Izak bad vurig tot de HEERE in het bijzijn van zijn vrouw, want zij was onvruchtbaar. En de HEERE liet Zich door hem verbidden, zodat Rebekka, zijn vrouw, zwanger werd.” (Genesis 25:21 – HSV)

“Omdat Rebekka onvruchtbaar bleek, bad Isaak vurig voor haar tot de HEER, en de HEER verhoorde zijn gebed: Rebekka, zijn vrouw, werd zwanger.” (Genesis 25:21 – NBV21)

Als God een belofte doet, dan zou toch alles moeten kloppen? God begon met Abraham een volk en dat was nodig om de Messias geboren te laten worden. Maar al gelijk bij Abraham en Sara is er onvruchtbaarheid. Als je dan nog even terugkijkt naar de vorige overdenking, daar ging het over het gebed van de knecht van Abraham om een vrouw voor Isaak. God wijst vervolgens die knecht het juiste meisje aan en hij komt met Rebekka thuis. Alles lijkt te passen, maar dan blijkt dat Rebekka onvruchtbaar is. Dat klopt toch niet?

Lees meer...

Youtubekanaal

Theo denkt

Essentiële winkels

We zijn opnieuw in een lockdown en dat roept bij mij al een vraag op, maar die laat ik maar even rusten. Wat mij vooral bezig houd is het punt van essentiële winkels die wel open mogen zijn. Direct hiermee samen hangt dan natuurlijk de vraag wat een essentiële winkel is. Opmerkelijk dat dit niet alleen een supermarkt is, maar ook een makelaar, maar een woonwinkel en een bouwmarkt weer niet. Wat heb je aan een huis wat je niet kunt verbouwen of kunt inrichten?

Lees meer...

Aanbevelingen

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2022 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu