Van slaafs naar onderdanig

Thema: Eerste brief van Petrus

"Evenzo, vrouwen, wees uw eigen mannen onderdanig; opdat ook, als sommigen aan het Woord ongehoorzaam zijn, zij door de levenswandel van de vrouwen zonder woorden gewonnen mogen worden." (1 Petrus 3:1)

Er was eens een zangleider die het lied 'U bent heilig' zong. En in dat lied zingen eerst de mannen 'ik wil volgen' en 'ik wil luisteren' en vervolgens in antwoord zingen de vrouwen dat. En met wat humor keek hij naar zijn vrouw op het podium, zo van: 'zo dat hoor ik graag'. Natuurlijk kun je hier iets van vinden, want het lied gaat natuurlijk over volgen van Jezus. Maar dat beeld van vrouwen die maar gewoon hun man moeten volgen en verder moeten zwijgen is een hardnekkig beeld dat de kerk op de één of andere manier is gaan achtervolgen. Terwijl, als je Paulus leest over bijvoorbeeld de rol van de vrouw bij gebed en profetie in de gemeente, er juist ook een heel ander beeld ontstaat, net zoals de vrouwen die de kerk dienden. Dan krijg je helemaal niet het gevoel dat vrouwen uiteindelijk geen enkele mening mogen hebben. En ook bij Petrus gaat het daar ook helemaal niet om als hij schrijft dat de vrouwen hun eigen mannen onderdanig moeten zijn.

Dit is één van de problemen van onze tijd. We zien iets staan en trekken gelijk een conclusie. Zodra je het gevoel geeft dat je iets zegt dat 'men' niet meer normaal vindt, haken mensen af of komt er een enorme golf van kritiek. Als je alleen leest: 'vrouwen, wees uw eigen mannen onderdanig' en dan daar wat van gaat vinden, dan wordt het zoiets als dat de man zegt dat zijn vrouw moet doen wat hij zegt en dat zijn vrouw zegt: "ik zal het doen". Omdat wij bijna geen tijd meer nemen om iets meer te doen dan de koppen te lezen, komen er meningen die niet meer kloppen. Het gaat in 1 Petrus 3 niet om een situatie van een gewoon huwelijk tussen een man en een vrouw. Petrus spreekt tegen vrouwen die tot geloof zijn gekomen, maar waarvan de mannen nog steeds in een goddeloos leven leefden. Het waren gewoon nog heidenen, met alles er op en eraan. Het waren ook geen mannen die elke zondag netjes in de kerk zaten, zoals je nu mensen in de kerk ziet zitten omdat het nu eenmaal zo hoort, maar ze leefden helemaal nog in de afgodische wereld, zonder ook maar één besef van het Evangelie.

De cultuur in die tijd was voor die vrouwen echt niet positief. Ze waren vaak niet meer dan een slaaf van hun mannen. Ze waren slaafs onderdanig en de positie van een vrouw was onaanzienlijk. Veel meer dan een product om seks mee te hebben waren ze niet. En Petrus zegt met het woord 'onderdanig' niet dat dit de bedoeling is. Het woordje 'evenzo' waar de tekst mee begint verbindt de tekst met het voorgaande gedeelte. Daar ging het over gezag en over onderwerping. Dat was geen onderwerping als slaven, maar onderwerping aan een menselijke orde. Misschien kun je zelfs beter zeggen dat het om een scheppingsorde gaat. God heeft een orde in de schepping aangebracht om de puinhoop te voorkomen. Daarom hebben we een overheid die over ons is aangesteld, niet om ons leven zwaar te maken, maar om ons leven orde en rust te geven.

In deze lijn zegt Petrus: 'Vrouwen, wees uw eigen mannen onderdanig'. Petrus heeft het over een heel andere vorm van onderdanig zijn dan de slaafsheid die men in die cultuur gewend was. Binnen die cultuur waren de woorden van Petrus een verademing voor de vrouwen. Ze kregen eindelijk een waardig bestaan. Petrus gaf hen de plaats terug die God hen had gegeven. En ja, deze plaats is wel een dienende plaats. Pas op, niet gelijk weer met je hakken in het zand. Dienen in het Koninkrijk van God is de hoogste houding die er is. In het Koninkrijk van God is er geen grotere eer en plaats dan een dienende plaats. Zoals Jezus kwam om te dienen, zoals wij deze wereld mogen dienen met het Evangelie en zoals wij elkaar moeten dienen, zo bedoeld Petrus dat de vrouwen een mannen moeten dienen. Hij sluit trouwens dit gedeelte af met bijna dezelfde opdracht aan de mannen. Petrus vraagt de vrouwen om te dienen vanuit de intimiteit met God. Hij zegt daarom dat het sieraad voor een vrouw niet uit aardse dingen moet bestaan, maar het sieraad dat de vrouw voor haar man mag zijn is haar geestelijke sieraad. Het sieraad van 'Ik wil jou van harte dienen, als Christus voor jou zijn'. En het doel? Zodat die heidense mannen door de houding van zachtmoedigheid en heiligheid Jezus zouden ontmoeten in hun vrouwen en gewonnen zouden worden voor Jezus. Volgende keer zullen we er nog verder op in gaan.

Gebed: Heer, U vraagt geen slaafse houdingen binnen het huwelijk, maar een dienen van elkaar, zoals U ons hebt gediend.

 

 

 

 

 

 Bijbelgedeelte bij de laatste
'Tijd met God'

Genesis 25:19-26 - HSV

   
     [19] Dit zijn de afstammelingen van Izak, de zoon van Abraham; Abraham verwekte Izak.
     [20] Izak was veertig jaar oud, toen hij Rebekka, de dochter van Bethuel, de Syriër, uit Paddan-Aram, en de zuster van Laban, de Syriër, voor zich tot vrouw nam.
     [21] Izak bad vurig tot de HEERE in het bijzijn van zijn vrouw, want zij was onvruchtbaar. En de HEERE liet Zich door hem verbidden, zodat Rebekka, zijn vrouw, zwanger werd.
     [22] De kinderen stootten in haar lichaam tegen elkaar. Toen zei zij: Als dit zo is, waarom overkomt mij dit? En zij ging de HEERE raadplegen.
     [23] De HEERE zei toen tegen haar:
  Er zijn twee volken in uw schoot,
    en twee naties zullen zich uit uw lichaam vaneenscheiden.
  Het ene volk zal sterker zijn dan het andere
    en de meerdere zal de mindere dienen.
     [24] Toen nu de tijd om te baren voor haar aangebroken was, zie, er was een tweeling in haar schoot.
     [25] De eerste kwam tevoorschijn, rossig en helemaal behaard als een haren mantel; daarom gaf men hem de naam Ezau.
     [26] Daarna kwam zijn broer tevoorschijn, terwijl zijn hand de hiel van Ezau vasthield; daarom gaf men hem de naam Jakob. Izak was zestig jaar oud bij hun geboorte.

    
Genesis 25:19-26 - NBV21

     [19] Dit is de geschiedenis van Abrahams zoon Isaak en zijn nakomelingen. Isaak, de zoon die Abraham verwekt had,  [20] was veertig jaar toen hij trouwde met Rebekka, die een dochter was van de Arameeër Betuel uit Paddan-Aram en een zus van de Arameeër Laban.  [21] Omdat Rebekka onvruchtbaar bleek, bad Isaak vurig voor haar tot de HEER, en de HEER verhoorde zijn gebed: Rebekka, zijn vrouw, werd zwanger.  [22] De kinderen in haar lichaam botsten hard tegen elkaar. Als het zo gaat, dacht ze, wat staat mij dan te wachten? En ze ging bij de HEER te rade.  [23] De HEER zei tegen haar:
  ‘Twee volken zijn er in je schoot,
  volken die uiteengaan nog voor je hebt gebaard.
  Het ene zal machtiger zijn dan het andere,
  de oudste zal de jongste dienen.’
 [24] Toen de dag van de bevalling was gekomen, bracht zij inderdaad een tweeling ter wereld.  [25] Het kind dat het eerst tevoorschijn kwam was rossig en helemaal behaard, alsof het een haren mantel aanhad; ze noemden het Esau.  [26] Toen daarna zijn broer tevoorschijn kwam, hield die Esau bij de hiel beet; hij werd Jakob genoemd. Isaak was zestig jaar toen zij geboren werden.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Preken Theo de Koning

Recentste 'Tijd met God'

Gebed bij onvruchtbaarheid

Serie: Wij bidden

“Izak bad vurig tot de HEERE in het bijzijn van zijn vrouw, want zij was onvruchtbaar. En de HEERE liet Zich door hem verbidden, zodat Rebekka, zijn vrouw, zwanger werd.” (Genesis 25:21 – HSV)

“Omdat Rebekka onvruchtbaar bleek, bad Isaak vurig voor haar tot de HEER, en de HEER verhoorde zijn gebed: Rebekka, zijn vrouw, werd zwanger.” (Genesis 25:21 – NBV21)

Als God een belofte doet, dan zou toch alles moeten kloppen? God begon met Abraham een volk en dat was nodig om de Messias geboren te laten worden. Maar al gelijk bij Abraham en Sara is er onvruchtbaarheid. Als je dan nog even terugkijkt naar de vorige overdenking, daar ging het over het gebed van de knecht van Abraham om een vrouw voor Isaak. God wijst vervolgens die knecht het juiste meisje aan en hij komt met Rebekka thuis. Alles lijkt te passen, maar dan blijkt dat Rebekka onvruchtbaar is. Dat klopt toch niet?

Lees meer...

Youtubekanaal

Theo denkt

Essentiële winkels

We zijn opnieuw in een lockdown en dat roept bij mij al een vraag op, maar die laat ik maar even rusten. Wat mij vooral bezig houd is het punt van essentiële winkels die wel open mogen zijn. Direct hiermee samen hangt dan natuurlijk de vraag wat een essentiële winkel is. Opmerkelijk dat dit niet alleen een supermarkt is, maar ook een makelaar, maar een woonwinkel en een bouwmarkt weer niet. Wat heb je aan een huis wat je niet kunt verbouwen of kunt inrichten?

Lees meer...

Aanbevelingen

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2022 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu