Lijden als genade

Thema: Eerste brief van Petrus

"Want dat is genade, als iemand om het geweten voor God dingen verdraagt die hem pijn doen, en daarbij ten onrechte lijdt." (1 Petrus 2:19) 

Als je lijdt is dat genade bij God. Ik wil niet veel zeggen, maar als Petrus dit soort dingen gaat schrijven, dan krijg je toch het gevoel dat er iets niet helemaal klopt. Lijden is genade bij God? Petrus heeft het dan niet over lichamelijk lijden aan een ziekte, of dat je gebrokenheid ervaart, maar Petrus heeft het dan over lijden aan onrecht dat je wordt aangedaan. Dat in je leven wat je dus innerlijk verwondt. En wie van ons heeft er nog nooit innerlijke wonden opgelopen? Iedereen maakt dat van tijd tot tijd mee. Dat noemt Petrus genade bij God. En is dat misschien niet wat apart?

De gelovigen aan wie Petrus schrijft, waren gelovigen die het niet makkelijk hadden in die tijd. Daar hebben we al eerder iets van gezien. De laster over de gelovigen was enorm en geloven in Jezus kostte je ook echt wat. Je hoorde er dan eigenlijk niet meer bij en onrecht was misschien wel orde van de dag. En kennelijk was het zelfs nog erger, blijkbaar werden gelovigen letterlijk voor het gerecht gesleept en onterecht aangeklaagd. Als je vers 20 leest dan gaat het over slagen die je krijgt op het moment dat je hebt gezondigd en dat je dan geen roem hebt als je die pijn lijdt. Het tegenovergestelde is dan dus wel waar: Als je ten onrechte slagen krijgt vanwege je geloof, dan levert dat dus wel roem op. Dat is wat Petrus eigenlijk zegt. Het gaat over onterecht lijden en het verdragen voor God.

Het is genade als je omwille van je geloof onrecht wordt aangedaan. Paulus zegt dat natuurlijk ook als hij ergens zegt dat het hem een eer is dat hem om wille van Christus lijden wordt aangedaan. Is het jou een eer als je vanwege je geloof onrecht wordt aangedaan. En misschien raakt dit ons vele malen minder dan de gelovigen in die tijd. Wij komen op dit moment echt nog niet in de gevangenis op het moment dat we voor ons geloof uitkomen. Al zijn er ook andere manieren dat je geloof in Jezus en leven naar Zijn hart, je iets kunt kosten omdat je dan buitenspel wordt gezet op een bepaalde manier. En dat doet pijn! En toch ben je daarvoor geroepen!

Petrus zegt dat we hiertoe geroepen zijn, omdat ook Christus voor ons geleden heeft en Hij ons een voorbeeld nalaat, opdat wij Zijn voetstappen zouden navolgen. In Jezus geloven is ook met Jezus sterven. Dat is dus sterven aan jezelf en niet reageren vanuit je vlees. Ik weet niet hoe jij op onrecht reageert als je dat wordt aangedaan, maar ik neig er naar om wel even het een en ander stevig recht te zetten en ik kom dan soms toch echt wel voor mijn recht op. Maar er zit dus een andere kant aan: Als jou iets wordt aangedaan omdat jij gelooft, dan deel je in het lijden van Christus.

Als er iemand onterecht heeft geleden is het Jezus en als ze Hem uitscholden, schold Hij niet terug, maar Hij bleef liefhebben. En het onrecht dat Hem werd aangedaan liet Hij los en gaf het aan God Die maar moest oordelen. Petrus zegt dus eigenlijk dat we een leven van vergeving en genade moeten leven en het oordeel over moeten laten aan God. Dat betekent echt niet dat je alles maar moet laten gebeuren, maar als jij wordt pijn gedaan en je kunt daarin niets veranderen, aanvaard het als genade van God. Niet genade zoals je genade ontvangt bij vergeving van je zonden, maar genade omdat je ook hierin op Jezus mag lijken. En het onrecht, daar zal God absoluut over rechtspreken. God laat het onrecht dat jou wordt aangedaan niet over Zijn kant gaan, maar voor ons geldt dat we uit haat en wrok blijven. En die tekst over de striemen van Jezus die genezing brengen, die betrekt Petrus hier op onze innerlijke pijn en wonden. De striemen van Jezus waren ook onterecht, maar daarmee is er ook heling en genezing voor jouw innerlijke pijn door onrecht. En door om wille van je geloof te lijden, eer je God en zal Hij recht doen en je genezen.

Gebed: Heer, onrecht dat mij wordt aangedaan vind ik lastig, maar ik wil het aan U geven zodat U zult oordelen en ik zal telkens kiezen om hen te vergeven die mij pijn doen en ik geloof dat U mij zult genezen van mijn pijn.

 

 

 

 

 

 Bijbelgedeelte bij de laatste
'Tijd met God'

Genesis 25:19-26 - HSV

   
     [19] Dit zijn de afstammelingen van Izak, de zoon van Abraham; Abraham verwekte Izak.
     [20] Izak was veertig jaar oud, toen hij Rebekka, de dochter van Bethuel, de Syriër, uit Paddan-Aram, en de zuster van Laban, de Syriër, voor zich tot vrouw nam.
     [21] Izak bad vurig tot de HEERE in het bijzijn van zijn vrouw, want zij was onvruchtbaar. En de HEERE liet Zich door hem verbidden, zodat Rebekka, zijn vrouw, zwanger werd.
     [22] De kinderen stootten in haar lichaam tegen elkaar. Toen zei zij: Als dit zo is, waarom overkomt mij dit? En zij ging de HEERE raadplegen.
     [23] De HEERE zei toen tegen haar:
  Er zijn twee volken in uw schoot,
    en twee naties zullen zich uit uw lichaam vaneenscheiden.
  Het ene volk zal sterker zijn dan het andere
    en de meerdere zal de mindere dienen.
     [24] Toen nu de tijd om te baren voor haar aangebroken was, zie, er was een tweeling in haar schoot.
     [25] De eerste kwam tevoorschijn, rossig en helemaal behaard als een haren mantel; daarom gaf men hem de naam Ezau.
     [26] Daarna kwam zijn broer tevoorschijn, terwijl zijn hand de hiel van Ezau vasthield; daarom gaf men hem de naam Jakob. Izak was zestig jaar oud bij hun geboorte.

    
Genesis 25:19-26 - NBV21

     [19] Dit is de geschiedenis van Abrahams zoon Isaak en zijn nakomelingen. Isaak, de zoon die Abraham verwekt had,  [20] was veertig jaar toen hij trouwde met Rebekka, die een dochter was van de Arameeër Betuel uit Paddan-Aram en een zus van de Arameeër Laban.  [21] Omdat Rebekka onvruchtbaar bleek, bad Isaak vurig voor haar tot de HEER, en de HEER verhoorde zijn gebed: Rebekka, zijn vrouw, werd zwanger.  [22] De kinderen in haar lichaam botsten hard tegen elkaar. Als het zo gaat, dacht ze, wat staat mij dan te wachten? En ze ging bij de HEER te rade.  [23] De HEER zei tegen haar:
  ‘Twee volken zijn er in je schoot,
  volken die uiteengaan nog voor je hebt gebaard.
  Het ene zal machtiger zijn dan het andere,
  de oudste zal de jongste dienen.’
 [24] Toen de dag van de bevalling was gekomen, bracht zij inderdaad een tweeling ter wereld.  [25] Het kind dat het eerst tevoorschijn kwam was rossig en helemaal behaard, alsof het een haren mantel aanhad; ze noemden het Esau.  [26] Toen daarna zijn broer tevoorschijn kwam, hield die Esau bij de hiel beet; hij werd Jakob genoemd. Isaak was zestig jaar toen zij geboren werden.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Preken Theo de Koning

Recentste 'Tijd met God'

Gebed bij onvruchtbaarheid

Serie: Wij bidden

“Izak bad vurig tot de HEERE in het bijzijn van zijn vrouw, want zij was onvruchtbaar. En de HEERE liet Zich door hem verbidden, zodat Rebekka, zijn vrouw, zwanger werd.” (Genesis 25:21 – HSV)

“Omdat Rebekka onvruchtbaar bleek, bad Isaak vurig voor haar tot de HEER, en de HEER verhoorde zijn gebed: Rebekka, zijn vrouw, werd zwanger.” (Genesis 25:21 – NBV21)

Als God een belofte doet, dan zou toch alles moeten kloppen? God begon met Abraham een volk en dat was nodig om de Messias geboren te laten worden. Maar al gelijk bij Abraham en Sara is er onvruchtbaarheid. Als je dan nog even terugkijkt naar de vorige overdenking, daar ging het over het gebed van de knecht van Abraham om een vrouw voor Isaak. God wijst vervolgens die knecht het juiste meisje aan en hij komt met Rebekka thuis. Alles lijkt te passen, maar dan blijkt dat Rebekka onvruchtbaar is. Dat klopt toch niet?

Lees meer...

Youtubekanaal

Theo denkt

Essentiële winkels

We zijn opnieuw in een lockdown en dat roept bij mij al een vraag op, maar die laat ik maar even rusten. Wat mij vooral bezig houd is het punt van essentiële winkels die wel open mogen zijn. Direct hiermee samen hangt dan natuurlijk de vraag wat een essentiële winkel is. Opmerkelijk dat dit niet alleen een supermarkt is, maar ook een makelaar, maar een woonwinkel en een bouwmarkt weer niet. Wat heb je aan een huis wat je niet kunt verbouwen of kunt inrichten?

Lees meer...

Aanbevelingen

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2022 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu