Simson - Roepen in nood

“Maar toen hij hevig dorst kreeg, riep hij tot de HEERE en zei: U hebt door de hand van Uw dienaar deze grote verlossing gegeven. Zou ik dan nu van dorst sterven en in de hand van deze onbesnedenen vallen?” (Richteren 15:18)
 
En ineens blijkt Simson ook nog iets met God te hebben. Nergens was dit in zijn hele leven opgevallen. Tot nu toe, leek God vanuit de kant van Simson, geen enkele rol te spelen. God regisseerde het leven van Simson wel, maar Simson lijkt vooral voor het vaderland weg te leven. Totdat hij in de problemen lijkt te komen. Dan begint hij ineens te roepen tot God.

 
Nadat Simson wraak had genomen, waren de Filistijnen opgetrokken tegen Juda. De mannen van Juda vroegen waarom de Filistijnen de strijd tegen hen zochten. Op dat moment vertelden de Filistijnen wat er gebeurd was en wat Simson had gedaan en nu willen ze hem vastbinden. De drieduizend man van Juda gaan dan naar Simson om hem vast te binden en om hem over te leveren aan de Filistijnen. En minne streek, maar goed, hun angst zorgde ervoor dat ze liever Simson uitleverden dan dat ze hun eigen leven op het spel zouden zetten.
 
Simson is bang dat ze hem zullen doodsteken, maar dat zijn ze niet van plan. Ze zullen hem alleen vastbinden. Zo voeren ze hem naar de rost Lechi en als de Filistijnen dan juichend op hem afkomen, neemt de Geest van God het weer over van Simson. Hij breekt de touwen en slaat met een ezelskaak duizend mannen dood.
 
Maar als dat is gebeurd en hij dit heeft gedaan, wat achteraf wel een plan van God was, gezien de reactie van Simson, komt hij er achter dat hij geen druppel water heeft. Dat is het moment dat hij roept tot God. En het is daarbij heel erg opmerkelijk dat hij als argument dat God hem moet helpen, de overwinning noemt op die duizend Filistijnen die hij net heeft verslagen. God kan het toch niet laten gebeuren dat hij dan nu van dorst zou omkomen en dat hij in de hand van de vijand zal vallen. Hij noemt die vijand zelfs: ‘die onbesnedenen’. Dat is nogal stevige taal van Simson, zeker als je kijkt hoe hij afgelopen tijd heeft gehandeld.
 
Maar wat zegt dit ons? God blijft dus niet op afstand op het moment dat Simson roept. Dat gegeven is belangrijk, ook voor ons. Ik weet niet hoe jouw leven eruitziet en wat jij er soms van terecht brengt? Maar hoevaak kiezen wij allemaal wegen, waarbij we God maar weinig betrekken. Hoe vaak maak jij een keus, die je puur op basis van je eigen inzicht hebt gemaakt? Ik hoop niet dat je zo wraakzuchtig bent als Simson, maar op andere terreinen gaat het ook vast weleens flink mis, ondanks dat je tegelijk ook dienstbaar wilt zijn voor God.
 
Betekent dat dan dat God niet te vinden is als je er ineens achter komt dat je toch echt niet zonder Hem kan? Dan laat Simson zien hoe God is, zelfs als wij wel het gevoel krijgen dat Simson het allemaal op deze manier wel erg makkelijk doet. Maar zelfs dan is God beschikbaar. Roep dus, ook als je vaak gefaald hebt in het luisteren naar God. Hij wil er altijd bij zijn, juist ook als je Hem zo nodig hebt.
 
Gebed: Heer, U bent zo genadig en goed. Zelfs helpt U Simson, terwijl er weinig van zijn toewijding aan U te zien is. Ik wil met vrijmoedigheid in Uw nabijheid komen.

 

 

 

 

 

Nieuwste video als podcast

Youtube kanaal

Recentste 'Tijd met God'

Geen regels meer?

Serie: Geestelijke confrontatie #11 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.” (Mattheüs 5:17 – HSV) 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.” (Mattheüs 5:17 – NBV21) 

Hoe gaat Jezus eigenlijk om met alles wat voor Hem al is geweest? Is het zo dat Jezus met een totaal nieuw Koninkrijk kwam? Soms wordt dat wel gedacht. Bij Jezus zijn geen regels meer, wordt er dan al snel gezegd. Dat komt natuurlijk voort uit de gedachte dat de Farizeeën en de Schriftgeleerden fout waren. Wat zij deden klopt niet en dat wordt dan al snel uitgelegd als mensen die met allerlei regels een godsdienst in stand hielden. Ooit zei iemand tegen mij: “Als je iets moet, dan ben je religieus”.

Lees meer...

Aanbevelingen

Preekrooster 2024-2025

Preekvoorzieners die Theo de Koning willen vragen voor een preekbeurt, kunnen gebruik maken van deze link om de nog beschikbare data te bekijken en deze vervolgens vast te leggen.

Theo denkt

Bidden, maar klopt ons bidden wel...?

Bidden... maar klopt ons bidden wel?

Een paar gedachten:
Er zijn van die gebedspunten waar ik wat moeite mee heb gekregen. Ik zal er een paar noemen: Bidden om wereldvrede, bidden om vrede voor Israël of bidden voor de bekering van Israël. Of wat denk je van bidden om meer liefde onder elkaar? Of bidden tegen de seksuele moraal van deze tijd. Steeds meer dringt bij mij de vraag op of we daar wel voor kunnen bidden.
En als ik op een zieke de handen leg en er voor bid (nee, geen welvaartsevangelie, God bepaalt wat Hij doet en niet wij) vinden velen dat niet vanzelfsprekend.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2024 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu