Een nieuw jaar zonder zorgen

"Wees dus niet bevreesd, u gaat veel musjes te boven." (Mattheüs 10:31) 

Er ligt een heel nieuw jaar voor ons. Een jaar waarin God ons zeker nieuwe kansen, maar ook nieuwe uitdagingen zal geven. Het is zeker dat dit jaar niet een jaar zal zijn waarin alles vanzelf zal gaan. Het zal ook een jaar zijn waarin de tekenen van de eindtijd nog weer duidelijker zichtbaar zullen worden. En dat zeg ik niet om je te ontmoedigen en ook niet om het heel groot te maken, maar het kan je soms wel angst aanjagen. En zeker als christen is het zeker niet altijd makkelijk. We sloten het jaar af met de tweedracht en vijandschap die Jezus oproept, maar die Hij niet uitdeelt. En daarmee zijn wij zeker niet meer dan onze Heer, en waar Jezus dit aan de lijve heeft ondervonden, zal dat voor ons niet anders zijn.

Jezus zegt ook in dit hoofdstuk dat Hij ons zendt als schapen onder de wolven. Dat maakt wel duidelijk dat ook het nieuwe jaar niet een jaar zal zijn zonder strijd. Heel eenvoudig, als je in het leger van de Heer wil dienen, zul je strijd ervaren. En wolven zijn er op uit om schapen te verslinden. En misschien word je in dit nieuwe jaar ter verantwoording geroepen om je geloof. Het kan allemaal. Maar toch wil ik dit nieuwe jaar beginnen om vooral tegen je te zeggen: Wees niet bezorgd! 

Begin dit nieuwe jaar niet door bezorgd te zijn, begin niet met te bedenken op welke manier je het meest veilig bent in de strijd die er is, maar bedenk dat jij niet bezorgd hoeft te zijn, want in de hemel is je Heer en Hij zorgt voor jou. Ook dit nieuwe jaar, Jezus heeft je Zijn zorg toegezegd en de Vader in de hemel weet wat jij nodig hebt. En om het nog maar wat duidelijker te maken zegt Jezus: Kijk eens naar de bloemen op het veld, hebben zij aan iets gebrek? Maken zij zich bezorgd om hun bloemenpracht? Nee, natuurlijk niet, God zorgt er voor. En de vogels in de lucht, heb je ooit wel eens een vogel met zorgen zien rondvliegen? Ik nog nooit! Misschien dat ik daarom ook nog nooit een vogel met burnout-verschijnselen ben tegengekomen. God zorgt voor de vogel, God zorgt voor de bloemen, God zorgt voor al die onderdelen van de schepping die zich nergens zorgen om maken.

En daarom zegt Jezus vandaag tegen je: Wat er ook gebeurd in dit nieuwe jaar, geef je zorgen aan God! Laat je zorgen los en God zal voor je zorgen. Heb je wel eens naar een musje gekeken? Wat is er nu voor moois te zien aan een musje? Bruin, saai, niets aan! Als God daar dan al voor zorgt, zou Hij dan niet nog veel meer voor jou zorgen? Natuurlijk, jij bent het kroonjuweel op Zijn schepping en natuurlijk zal God voor jou zorgen, als Hij dat ook al doet voor een vogel. 

Wil je dit jaar beginnen met een besluit om telkens je zorgen bij God te brengen en ze daar los te laten? Dan zul je meer rust ervaren in je leven dan in het afgelopen jaar! 

Gebed: Heer, ik kies ervoor om mijn zorgen los te laten, om mijn zorgen aan U te geven, want U bent Heer van de schepping en Heer van mijn leven.

 

 

 

 

 

Nieuwste video als podcast

Youtube kanaal

Recentste 'Tijd met God'

Geen regels meer?

Serie: Geestelijke confrontatie #11 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.” (Mattheüs 5:17 – HSV) 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.” (Mattheüs 5:17 – NBV21) 

Hoe gaat Jezus eigenlijk om met alles wat voor Hem al is geweest? Is het zo dat Jezus met een totaal nieuw Koninkrijk kwam? Soms wordt dat wel gedacht. Bij Jezus zijn geen regels meer, wordt er dan al snel gezegd. Dat komt natuurlijk voort uit de gedachte dat de Farizeeën en de Schriftgeleerden fout waren. Wat zij deden klopt niet en dat wordt dan al snel uitgelegd als mensen die met allerlei regels een godsdienst in stand hielden. Ooit zei iemand tegen mij: “Als je iets moet, dan ben je religieus”.

Lees meer...

Aanbevelingen

Preekrooster 2024-2025

Preekvoorzieners die Theo de Koning willen vragen voor een preekbeurt, kunnen gebruik maken van deze link om de nog beschikbare data te bekijken en deze vervolgens vast te leggen.

Theo denkt

Bidden, maar klopt ons bidden wel...?

Bidden... maar klopt ons bidden wel?

Een paar gedachten:
Er zijn van die gebedspunten waar ik wat moeite mee heb gekregen. Ik zal er een paar noemen: Bidden om wereldvrede, bidden om vrede voor Israël of bidden voor de bekering van Israël. Of wat denk je van bidden om meer liefde onder elkaar? Of bidden tegen de seksuele moraal van deze tijd. Steeds meer dringt bij mij de vraag op of we daar wel voor kunnen bidden.
En als ik op een zieke de handen leg en er voor bid (nee, geen welvaartsevangelie, God bepaalt wat Hij doet en niet wij) vinden velen dat niet vanzelfsprekend.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2024 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu