Timotheüs - Bediening van weduwen

"Zij nu die werkelijk weduwe is, en alleen is overgebleven,  hoopt op God, en volhardt in smekingen en gebeden, nacht en dag. Maar zij die haar lusten volgt, is levend dood." (1 Timotheüs 5:5 en 6) 

Paulus schrijft, als het over de weduwen gaat, nog wel wat meer voorschriften. En eigenlijk buitelen de woorden een beetje over elkaar heen. Woorden waarbij, zodra je te snel gaat lezen, je bijna van de ene verbazing in de andere rolt. Woorden waarbij het lijkt dat hertrouwen van weduwen iets verschrikkelijks is en tegelijk toch weer een opdracht lijkt te zijn. Al met al, je moet serieus goed blijven lezen wat Paulus bedoelt.

 

Paulus maakt in ieder geval onderscheid in de leeftijd van weduwen. Hij heeft zelfs een bediening voor weduwen. En die bediening heeft alles te maken met dat wat Paulus als opdracht meegeeft voor de weduwen die werkelijk weduwe zijn. Net als wat we gisteren zagen, blijkt ook hier weer het onderscheid tussen weduwen die kinderen hebben die haar onderhouden en weduwen die niets meer hebben en afhankelijk zijn van de gemeente. 

Bij die laatste groep geeft Paulus hen de opdracht om een bediening van gebed en voorbede te aanvaarden. Later in de dit gedeelte maakt hij dan ook nog eens het onderscheid dat dit vooral geldt voor weduwen boven de zestig jaar. Wellicht was de ervaring dat jonge weduwen zich niet konden toewijden aan gebed en voorbede. Juist deze groep van weduwen van boven de zestig jaar is juist ook in onze tijd een groep die groter aan het worden is door de vergrijzing. Betekent dat dan dat deze groep niet meer bruikbaar zou zijn? Zeker wel, Paulus geeft zelfs aan dat zij werk moeten maken van voorbede en gebed. 

Ik denk dat dit wel vaker een punt van aandacht mag zijn in de gemeente. Ik mnerk in het ouderenpastoraat dat vrouwen die alleen zijn komen te staan na het overlijden van hun man, ze soms heel moeilijk overeind kunnen blijven. Hun leven lijkt wel doelloos te zijn geworden. Maar moeten we niet heel eerlijk zeggen dat wij snakken naar mensen die zich echt toewijden aan voorbede en gebed? Paulus noemt juist deze groep vrouwen als de groep bij uitstek om zich toe te wijden aan voorbede en gebed. 

Dat lijkt soms zo'n taak van 'als je niet meer weet wat je moet doen, kun je nog altijd gaan bidden.' Als dat de houding is, dan klopt er echt iets niet. Gebed is misschien wel de belangrijkste taak in Gods Koninkrijk, want waar de gelovigen bidden, komen de engelen in beweging. Als de gelovigen gaan bidden, is het als de handen van Mozes in de strijd in de woestijn, dan komt de overwinning naar de kerk toe. Laten dan juist de vrouwen, die alleen zijn komen te staan, hun leven toewijden aan gebed. 

Dit geldt voor alle weduwen, stelt Paulus, maar zoals hij later aangeeeft vooral voor de oudere weduwen. En tegelijk waarschuwt hij alle weduwen dat degenen die in lust hun leven doorbrengen, dat zij levend dood zijn. Dat is nogal stevige taal, het gaat over weduwen die gericht zijn op aardse wellust. Die leven nog wel, maar leven de dood uit. Zo dus niet, maar in toewijding in bidden en voorbede. 

Gebed: Heer, wat hebben we bidders nodig in de gemeente. Bidders die zich echt toewijden aan gebed en voorbede. Laten de weduwen in de gemeente hier ook werkelijk tijd voor maken en help de gehuwden hen te ondersteunen in de eenzaamheid.

 

 

 

 

 

Nieuwste video als podcast

Youtube kanaal

Recentste 'Tijd met God'

Geen regels meer?

Serie: Geestelijke confrontatie #11 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.” (Mattheüs 5:17 – HSV) 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.” (Mattheüs 5:17 – NBV21) 

Hoe gaat Jezus eigenlijk om met alles wat voor Hem al is geweest? Is het zo dat Jezus met een totaal nieuw Koninkrijk kwam? Soms wordt dat wel gedacht. Bij Jezus zijn geen regels meer, wordt er dan al snel gezegd. Dat komt natuurlijk voort uit de gedachte dat de Farizeeën en de Schriftgeleerden fout waren. Wat zij deden klopt niet en dat wordt dan al snel uitgelegd als mensen die met allerlei regels een godsdienst in stand hielden. Ooit zei iemand tegen mij: “Als je iets moet, dan ben je religieus”.

Lees meer...

Aanbevelingen

Preekrooster 2024-2025

Preekvoorzieners die Theo de Koning willen vragen voor een preekbeurt, kunnen gebruik maken van deze link om de nog beschikbare data te bekijken en deze vervolgens vast te leggen.

Theo denkt

Bidden, maar klopt ons bidden wel...?

Bidden... maar klopt ons bidden wel?

Een paar gedachten:
Er zijn van die gebedspunten waar ik wat moeite mee heb gekregen. Ik zal er een paar noemen: Bidden om wereldvrede, bidden om vrede voor Israël of bidden voor de bekering van Israël. Of wat denk je van bidden om meer liefde onder elkaar? Of bidden tegen de seksuele moraal van deze tijd. Steeds meer dringt bij mij de vraag op of we daar wel voor kunnen bidden.
En als ik op een zieke de handen leg en er voor bid (nee, geen welvaartsevangelie, God bepaalt wat Hij doet en niet wij) vinden velen dat niet vanzelfsprekend.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2024 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu