Jona - Zie je wel...

"Dit was volstrekt kwalijk in de ogen van Jona  en hij ontstak in woede." (Jona 4:1)


Gisteren hebben we nadrukkelijk onszelf even gezien in de rol van de koning van Ninevé. Dat was natuurlijk een beetje een uitstapje en een gezichtspunt dat niet helemaal past bij Jona. Vandaag keren we daarom weer terug in het leven van Jona, hoe belangrijk ook het punt gisteren was. Ondertussen is de stad Ninevé in zak en as en is de koning aan een complete reformatie begonnen. En wat zal er dan gebeuren? Zal God dan werkelijk de stad omkeren?



Jona heeft diep van binnen al die tijd geweten hoe God zou reageren. Jona kende God echt wel en als hij God nog niet kende, dan was zijn ervaring in de vis ook wel genoeg om God te leren kennen zoals Hij is. Want als je zo’n profeet op die manier redt van de dood, dan is wel duidelijk hoe het is met Gods genade.

Toen zag God wat er in Ninevé gebeurde en God wijzigt de plannen. God kan het niet over Zijn hart verkrijgen om de stad om te keren. De inwoners keren terug van hun goddeloze wegen. Dit is hoe God altijd reageert. Ook in het Oude Testament al. En waarschijnlijk hebben deze mensen nog niets geweten van de Messias Die zou komen, ze wisten niets van Gods plan met deze wereld. Maar op grond van hun bekering is God al genadig. Niet dat daarmee alles gezegd is, want zonder Jezus kan het niet. Maar God stelt in ieder geval Zijn toorn uit. Dit heeft niets te maken met vergeving zoals wij die hebben ontvangen door geloof in Jezus, maar God reageert wel op deze omkeer.

Voor Jona gaat dit nog veel dieper. Jona ziet dat God zijn aardsvijanden het leven geeft. Het was voor Jona echt niet verkeerd geweest als Ninevé niet meer zou bestaan. Hoe eerder deze stad van de aardbodem verdwenen hoe beter. Maar als dat niet gebeurt, dan wordt Jona pas echt kwaad. Dit was waarom hij er geen zin in had om naar die stad te gaan. Uiteindelijk gunde hij deze stad niet dat God hen genadig zou zijn. Jona was zo verbitterd dat hij dit niet kan uitstaan.

Jona was dus niet bang, toen hij de verkeerde kant op ging. Jona wist wat er zou gebeuren en dat wilde hij niet. Het is eigenlijk nog veel erger dan dat het leek. Hij gunde deze mensen het oordeel van God. Hoever kan ook een profeet van zijn plaats af zijn? Of komt dit toch wel dichterbij dan wij denken? Als je het heel dichtbij jezelf houdt zou je de vraag kunnen stellen of jij echt vergevend leeft. Ook diegenen die jou echt heel veel hebben aangedaan. Gun je hen vergeving bij God of liever de ondergang. Zou je echt iedereen graag terugzien in de hemel, of zit er diep van binnen soms een weerstand?
Je weet wel dat God genadig is als iemand zich bekeert. En natuurlijk als dat iemand is om wie je heel veel geeft, dan is het fijn dat God zo genadig is, maar als het iemand is tegen wie je heel veel wrok koestert? Hoe dichtbij Jona staan wij? Misschien ergens wel begrijpelijk, maar niet wat God van je vraagt. Misschien wel uit te leggen, maar God wil niet dat jij in wrok verbonden bent aan iemand die jou iets heeft aangedaan. Uiteindelijk is er genade voor iedereen. Net zo goed als voor jou en mij.

Jona is nog lang niet klaar met zijn lesje. En er komt nog een lesje achteraan die wij ook nog heel vaak moeten leren, want gunnend leven in elke situatie is niet eenvoudig en gaat tegen ons in.

Gebed: Heer, U bent zo genadig dat het bij mij soms een weerstand oproept die tegen Uw wil ingaat. Leer mij iedereen het beste van U te gunnen, zelfs als ik zelf pijn voel over wat mij is aangedaan. Dan zult U mij ook genezen van wrok en bitterheid en angst.

 

 

 

 

 

Nieuwste video als podcast

Youtube kanaal

Recentste 'Tijd met God'

Geen regels meer?

Serie: Geestelijke confrontatie #11 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.” (Mattheüs 5:17 – HSV) 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.” (Mattheüs 5:17 – NBV21) 

Hoe gaat Jezus eigenlijk om met alles wat voor Hem al is geweest? Is het zo dat Jezus met een totaal nieuw Koninkrijk kwam? Soms wordt dat wel gedacht. Bij Jezus zijn geen regels meer, wordt er dan al snel gezegd. Dat komt natuurlijk voort uit de gedachte dat de Farizeeën en de Schriftgeleerden fout waren. Wat zij deden klopt niet en dat wordt dan al snel uitgelegd als mensen die met allerlei regels een godsdienst in stand hielden. Ooit zei iemand tegen mij: “Als je iets moet, dan ben je religieus”.

Lees meer...

Aanbevelingen

Preekrooster 2024-2025

Preekvoorzieners die Theo de Koning willen vragen voor een preekbeurt, kunnen gebruik maken van deze link om de nog beschikbare data te bekijken en deze vervolgens vast te leggen.

Theo denkt

Bidden, maar klopt ons bidden wel...?

Bidden... maar klopt ons bidden wel?

Een paar gedachten:
Er zijn van die gebedspunten waar ik wat moeite mee heb gekregen. Ik zal er een paar noemen: Bidden om wereldvrede, bidden om vrede voor Israël of bidden voor de bekering van Israël. Of wat denk je van bidden om meer liefde onder elkaar? Of bidden tegen de seksuele moraal van deze tijd. Steeds meer dringt bij mij de vraag op of we daar wel voor kunnen bidden.
En als ik op een zieke de handen leg en er voor bid (nee, geen welvaartsevangelie, God bepaalt wat Hij doet en niet wij) vinden velen dat niet vanzelfsprekend.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2024 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu