Heiligheid van God - Heiligheid tot in de hemel

"En de vier dieren hadden elk voor zich zes vleugels rondom, en vanbinnen waren die vol ogen. Ze hadden geen rust en zeiden dag en nacht:  Heilig, heilig, heilig is de Heere God, de Almachtige,  Die was, Die is, en Die komt!" (Openbaring 4:8)

Gods heiligheid is ontzagwekkend! Hoe je dat het beste kunt beschrijven is behoorlijk lastig. God is een verterend vuur op het moment dat je het allergrootste dat Hij gaf aan de kant zou schuiven. Maar Gods heiligheid is ook in de hemel ontzagwekkend. Als je het boek Openbaring doorleest merk je dat er telkens een grootheid om Gods troon hangt die bijna niet te beschrijven is en die niets te maken lijkt te hebben met Gods Vaderliefde. We zagen dat al eerder en we hoeven deze twee kanten van God niet tegen elkaar uit te spelen, maar het beschermt ons wel tegen eenzijdigheid waardoor God niet meer zou zijn dan een lieve God.

 
Als Johannes in de hemel mag kijken, net na de brieven aan de zeven gemeenten en net voordat hij alles te horen krijgt wat er staat te gebeuren en daar een bemoediging krijgt omdat in alles wat er gaat gebeuren, God op de troon zit, ziet hij ook wat er in de hemel gebeurt. Het is niet alleen de troon met de regenboog daarboven, maar het is ook het hele schouwspel er omheen. In alles wat de aarde nog gaat meemaken, staat er een troon in de hemel waar geregeerd wordt en rondom die troon is diep en diep ontzag voor Hem die op de troon is.
 
Op dit punt zou de Vaderliefde van God ook niet op de voorgrond passen, het gaat hier om God Die regeert, midden in het gewoel van de eindtijd. Maar het is wel goed om eens te kijken hoe Hij aanbeden wordt. Rondom de troon staan vier dieren die vol van ogen zijn. Het gaat erom hoe ze met God omgaan. Dat ze vol ogen zitten betekent dat ze alles zien wat er gebeurt, waarschijnlijk ook op het wereldtoneel, maar ondanks blijft hun focus gericht op Hem die op de troon zit. Omdat ze zes vleugels hebben zouden het engelen kunnen zijn.
 
Het is opmerkelijk dat deze wezens in de hemel zijn. Dat betekent dat ze volmaakt heilig zijn. Ze kunnen onmogelijk onvolmaakt zijn, want dan zouden ze niet in de hemel kunnen zijn. Het feit dat ze daar zijn betekent dat ze heilig zijn op een volmaakte manier. Gods heiligheid verteert hen niet. Dan zou je denken: Dan speelt die heiligheid van God ook minder, maar dat is nu juist het opmerkelijke. Juist deze heilige en volmaakte wezens zeiden dag en nacht: “Heilig, heilig, heilig is de Here God, de Almachtige, Die was, Die is en Die komt.” Hij is de Almachtige en Hij is God! Hij is de Heer van de heren en de Koning van de koningen. En deze wezens beseffen hoe groot Zijn heiligheid is, ze beseffen hoeveel majesteit er van Hem uitgaat.
 
Hoe volmaakt deze wezens ook zijn, ze roepen Zijn heiligheid voortdurend uit. En dan zijn ze in de hemel. De hemel is dus niet de plaats waar we vooral bij God op schoot zouden zitten, zoals je regelmatig hoort, het is hier vooral de plaats van aanbidding. Je voelt in de woorden hoeveel heiligheid er is in de hemel. Dat zie je ook bij de vierentwintig ouderlingen die rondom de troon zijn. Dat is het beeld van de triomferende Kerk in de hemel. Zij zijn compleet gewassen in het bloed van het Lam en ook zij beseffen de heiligheid. Heiligheid is dus niet alleen iets dat we hier op aarde, als onvolmaakte mensen beseffen ten opzichte van God, maar dat is er ook in de hemel.
 
Daarmee is duidelijk dat als je in Christus bent, en Gods geliefde kind bent, dat God nog wel steeds de Almachtige en heilige God is. Niet om bang van te worden, want er is niets meer waardoor God zou kunnen straffen, maar ontzag is wel blijvend. In Jezus kwam God dichtbij en wordt Zijn liefde zichtbaar, maar in de Godheid op de troon zien we ook de andere kant. Daarom buigen wij vol ontzag voor Hem! En hoe groot is het dat Hij, Die zo heilig en groot is, jou persoonlijk kent en jou persoonlijk nabij is!
 
Gebed: Heer, U bent heilig, heilig, heilig! Ik aanbid U, ik loof U, ik prijs U. U bent God, Allerhoogste God!

 

 

 

 

 

Nieuwste video als podcast

Youtube kanaal

Recentste 'Tijd met God'

Geen regels meer?

Serie: Geestelijke confrontatie #11 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.” (Mattheüs 5:17 – HSV) 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.” (Mattheüs 5:17 – NBV21) 

Hoe gaat Jezus eigenlijk om met alles wat voor Hem al is geweest? Is het zo dat Jezus met een totaal nieuw Koninkrijk kwam? Soms wordt dat wel gedacht. Bij Jezus zijn geen regels meer, wordt er dan al snel gezegd. Dat komt natuurlijk voort uit de gedachte dat de Farizeeën en de Schriftgeleerden fout waren. Wat zij deden klopt niet en dat wordt dan al snel uitgelegd als mensen die met allerlei regels een godsdienst in stand hielden. Ooit zei iemand tegen mij: “Als je iets moet, dan ben je religieus”.

Lees meer...

Aanbevelingen

Preekrooster 2024-2025

Preekvoorzieners die Theo de Koning willen vragen voor een preekbeurt, kunnen gebruik maken van deze link om de nog beschikbare data te bekijken en deze vervolgens vast te leggen.

Theo denkt

Bidden, maar klopt ons bidden wel...?

Bidden... maar klopt ons bidden wel?

Een paar gedachten:
Er zijn van die gebedspunten waar ik wat moeite mee heb gekregen. Ik zal er een paar noemen: Bidden om wereldvrede, bidden om vrede voor Israël of bidden voor de bekering van Israël. Of wat denk je van bidden om meer liefde onder elkaar? Of bidden tegen de seksuele moraal van deze tijd. Steeds meer dringt bij mij de vraag op of we daar wel voor kunnen bidden.
En als ik op een zieke de handen leg en er voor bid (nee, geen welvaartsevangelie, God bepaalt wat Hij doet en niet wij) vinden velen dat niet vanzelfsprekend.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2024 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu