Grieks of Joods - Kanslozen eerst

“Wanneer u een Hebreeuwse slaaf koopt, moet hij zes jaar dienen, maar in het zevende mag hij zonder te betalen als vrij man vertrekken.” (Exodus 21:2) 

Als je niet veel weet van de achtergronden van de volkeren rondom Israël, dan vallen er heel veel dingen echt niet op. Als je op basis van Exodus 21 zou vragen: “Wat is nu echt bepalend voor het denken van God?”, dan zou je er zomaar aan voorbij kunnen lezen. Want als je vanuit het vorige hoofdstuk gewoon verder leest dan lijkt het alsof God gewoon verder gaat met de wetgeving. Maar het bijzondere is het onderwerp waar God de sociale wetgeving mee begint.

 
Om een beetje inzicht te krijgen over de impact van de eerste woorden die God laat opschrijven na de tien woorden, moet je even weten hoe onlogisch het onderwerp is dat God direct aan de orde stelt. Het gaat over slaven. Dat is in de volken om Israël heen in de wetgeving het laatste punt waar een koning het over ging hebben. Als je alles had gehad, waren er ook nog slaven, ze telden niet mee en hadden geen rechten. Dat het artikel over slaven bij de andere volken achterin de wetboeken stond was ook niet erg, want een slaaf had ook weinig tot geen rechten. Als je dit beseft, begrijp je ineens hoe onlogisch dit onderwerp is, aan het begin van het wetboek. God begint met de slaven.
 
Ook nog iets om te beseffen is dat het volk Israël als geen ander wist wat het was om slaaf te zijn. Weliswaar is dat een andere vorm van slavernij, want daar speelde ook onderdrukking mee, maar ze wisten hoe het was om geen rechten te hebben en om zonder status te zijn. De vraag is natuurlijk waarom God juist met de slaven begint? En wat de reden is dat een slaaf in het zevende jaar weer vrijkwam.
 
Als er één ding is wat er in het Joodse denken bovenop ligt, is dat God heel duidelijk maakt dat de zwakke de meest zorg krijgt. Juist zij die geen kansen hebben, geeft God kansen. Overigens doet God dit niet alleen met slaven, maar ook met vreemdelingen, ongeacht waar ze vandaan kwamen. En slaaf werd je als je niet meer aan je financiële verplichtingen kon voldoen en je uit nood jezelf dan moest verkopen. In elk omliggend land was je daarmee eigenlijk kansloos geworden, maar God leert ons dat degenen die kansloos zijn in de ogen van mensen, kansen krijgen in Zijn ogen en daarmee ook wij hen kansen moeten geven.
 
Hoe mis het ook gegaan is in iemands leven, zelfs als hij zichzelf had moeten verkopen, dan wilde God een nieuwe kans, na 6 jaar. Het zevende jaar zou een slaaf weer vrij moeten komen en opnieuw mogen beginnen. Overigens, in het Griekse denken waren de kansen van slaven nog veel minder dan in de tijd van het Oude Testament. God laat ons dus zien dat wij, als Hij ons leert omdenken, vooral de kanslozen kansen moeten geven. Dat is het karakter van Zijn Koninkrijk. Dan begrijp je dat natuurlijk ook elke discussie over vreemdelingen verleden tijd is. Juist zij hebben onze bescherming nodig, zelfs als ons land daardoor vol raakt. Niet omdat God zegt dat wij geen rechten meer zouden hebben, maar omdat de aarde uiteindelijk van Hem is en Hij ons daarom leert om kanslozen een kans te geven.
 
Gebed: Heer, het strijdt tegen alles wat wij normaal vinden omdat het bij ons om aanzien en eer gaat, maar U draait alles om en zet het in Uw perspectief.

 

 

 

 

 

Bijbelgedeelte bij de laatste 
'Tijd met God'

Handelingen 1:12-14 (HSV)

 
[12] Toen keerden zij terug naar Jeruzalem, van de berg die de Olijfberg genoemd wordt, die vlak bij Jeruzalem is en daar een sabbatsreis vandaan ligt.
[13] En toen zij in Jeruzalem gekomen waren, gingen zij naar de bovenzaal en bleven daar, namelijk Petrus en Jakobus en Johannes en Andreas, Filippus en Thomas, Bartholomeüs en Mattheüs, Jakobus, de zoon van Alfeüs, en Simon Zelotes, en Judas, de broer van Jakobus.
[14] Dezen bleven allen eensgezind volharden in het bidden en smeken, met de vrouwen en Maria, de moeder van Jezus, en met Zijn broers.

Handelingen 1:12-14 (NBV21)

  [12] Daarop keerden de apostelen van de Olijfberg terug naar Jeruzalem. Deze berg ligt vlak bij de stad, op een sabbatsreis afstand. [13] Toen ze in de stad waren aangekomen, gingen ze naar het bovenvertrek waar ze verblijf hielden: Petrus en Johannes, Jakobus en Andreas, Filippus en Tomas, Bartolomeüs en Matteüs, Jakobus, de zoon van Alfeüs, en Simon de Zeloot en Judas, de zoon van Jakobus. [14] Eensgezind wijdden ze zich aan het gebed, samen met de vrouwen en met Maria, de moeder van Jezus, en met zijn broers.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Preken Theo de Koning

Recentste 'Tijd met God'

Afzonderen voor gebed

Serie: Wij bidden

“Dezen bleven allen eensgezind volharden in het bidden en smeken, met de vrouwen en Maria, de moeder van Jezus, en met Zijn broers.” (Handelingen 1:14 – HSV)

“Eensgezind wijdden ze zich aan het gebed, samen met de vrouwen en met Maria, de moeder van Jezus, en met zijn broers.” (Handelingen 1:14 – NBV21)

Ik zou nu je kunnen laten nadenken over de discipelen die net Jezus naar de hemel hebben zien gaan en die nu alleen zijn achtergebleven om op de Heilige Geest te wachten. Daar zonderen ze zich biddend voor af, samen met de vrouwen. Ze gaan eensgezind bidden. Ik denk dat ik je dan geen nieuwe dingen zal vertellen. Het is daarbij ook heel makkelijk om dit op een afstandje te zien. Wij weten immers dat ze maar tien dagen hoeven te wachten, wij weten hoe die komst van de Heilige Geest eruit heeft gezien. Dus elk woord wat ik hierover zeg is niets anders dan vanuit de kennis die wij al hebben, vertellen wat er is gebeurd. Maar stel nu dat jij daar had gezeten.

Lees meer...

Nieuwe artikelen

04 september 2022
03 september 2022
03 september 2022
03 september 2022

Meest gelezen artikelen

Youtubekanaal

Theo denkt

Geloven dat wat er is, er niet is

Ben ik de enige die er niets meer van snapt? Ongeveer mijn hele leven ben ik in gesprekken met mensen die niet in God geloven 'beschuldigd' dat ik in Iemand geloof die niet aantoonbaar is en dus telt dat niet mee. Alleen wat empirisch aantoonbaar is, is waar. En de wetenschap kan God niet bewijzen, dus het is niet waar.
 
Maar wat gebeurt er nu? Lees meer...

Aanbevelingen

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2022 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu