Communicatie met God - Dwars tegen alles in

“En zie er kwam een melaatse. Die knielde voor Hem neer en zei: Heere, als U wilt, kunt U mij reinigen.” (Mattheüs 8:2) 

Als je na alle verschillende manieren van communicatie met God in de Oude Testament verder gaat kijken in het Nieuwe Testament, dan verbaas je je misschien nog wel veel meer dan dat je dat al deed. Misschien zou je zelfs wel kunnen zeggen dat heel veel communicatie met God en met Jezus, eigenlijk over de grens gaat van wat je zou verwachten. Op het eerste gezicht lijkt dit bij de melaatse man in dit gedeelte wel mee te vallen, maar als je goed leest, is het heel anders.

 

Het lijkt namelijk heel eerbiedig, wat deze man bij Jezus vraagt. Soms zijn de vragen in het Nieuwe Testament aan Jezus veel sterker dan dat wij normaal zouden vinden. Dat valt bij deze melaatse man wel mee, maar er is meer aan de hand dan je denkt. Zou jij met je vraag naar God toe durven gaan terwijl je weet dat het eigenlijk niet mag, maar je toch beseft dat het je enige manier is om geholpen te worden? 

Het is bijna brutaal wat deze man doet als hij bij Jezus komt. Als er iets was dat absoluut niet mocht, dan was het dat een melaatse onder de mensen kwam. Iemand die melaats was leefde in afzondering, ver buiten de stad. Dus in de menigte komen en zo Jezus onder ogen komen dat was absoluut niet toegestaan. Dat was een wet die God Zelf had gemaakt. En daar vanaf wijken voor de Zoon van God, dat heb je wel heel veel lef! 

Dat is de achtergrond van deze man als hij bij Jezus komt. Hij weet één ding: “Jezus kan mij helpen”, en hij zegt er ook bij “als U wilt”. Niet dat hij het afdwingt, nog steeds is bepalend wat Jezus er mee zal doen, maar hoe hij door alle blokkades heen naar Jezus toekomt laat wel zien hoe hij de communicatie zoekt: Hoe dan ook, Jezus moet hem helpen, zelfs als hij daar alle regels voor moet negeren. 

En als hij dan met deze houding bij Jezus komt, dan wil Jezus hem ook helpen. En dat is toch opmerkelijk hoe Jezus omgaat met melaatsen en met mensen die eigenlijk geen enkel recht hebben om bij Hem iets te vragen. Waar iedereen uit de buurt van deze man zou blijven en hem terug zou sturen naar buiten de stad en in afzondering, wijst Jezus hem niet af. 

Het is niet eens dat de mensen hem uitspugen, maar het is omdat God deze wet Zelf had gegeven dat melaatsen niet onder de mensen mogen komen. Net als gisteren bij Hosea lijkt dit zo tegenstrijdig en lijkt het alsof God Zijn eigen regels soms negeert. Nu op een andere manier dan bij Hosea. Hier geeft het moed om dwars tegen alles in toch je hulp van Jezus te verwachten. Hij kan echt helpen, zelfs als je niet in Zijn buurt zou mogen komen omdat er dingen in je leven zijn waardoor je bij Jezus eigenlijk niet aan zou kunnen kloppen. En Jezus helpt, wat ook je geschiedenis is. 

Gebed: Heer, U bent genadiger en voller van liefde dan ik kan beseffen. Ik begrijp lang niet altijd hoe U handelt, maar U wilt doen wat nodig is in elk leven.

 

 

 

 

 

Nieuwste video als podcast

Youtube kanaal

Recentste 'Tijd met God'

Geen regels meer?

Serie: Geestelijke confrontatie #11 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.” (Mattheüs 5:17 – HSV) 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.” (Mattheüs 5:17 – NBV21) 

Hoe gaat Jezus eigenlijk om met alles wat voor Hem al is geweest? Is het zo dat Jezus met een totaal nieuw Koninkrijk kwam? Soms wordt dat wel gedacht. Bij Jezus zijn geen regels meer, wordt er dan al snel gezegd. Dat komt natuurlijk voort uit de gedachte dat de Farizeeën en de Schriftgeleerden fout waren. Wat zij deden klopt niet en dat wordt dan al snel uitgelegd als mensen die met allerlei regels een godsdienst in stand hielden. Ooit zei iemand tegen mij: “Als je iets moet, dan ben je religieus”.

Lees meer...

Aanbevelingen

Preekrooster 2024-2025

Preekvoorzieners die Theo de Koning willen vragen voor een preekbeurt, kunnen gebruik maken van deze link om de nog beschikbare data te bekijken en deze vervolgens vast te leggen.

Theo denkt

Bidden, maar klopt ons bidden wel...?

Bidden... maar klopt ons bidden wel?

Een paar gedachten:
Er zijn van die gebedspunten waar ik wat moeite mee heb gekregen. Ik zal er een paar noemen: Bidden om wereldvrede, bidden om vrede voor Israël of bidden voor de bekering van Israël. Of wat denk je van bidden om meer liefde onder elkaar? Of bidden tegen de seksuele moraal van deze tijd. Steeds meer dringt bij mij de vraag op of we daar wel voor kunnen bidden.
En als ik op een zieke de handen leg en er voor bid (nee, geen welvaartsevangelie, God bepaalt wat Hij doet en niet wij) vinden velen dat niet vanzelfsprekend.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2024 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu