Communicatie met God - Overvloed (2)

“Maar Hij antwoordde hun en zei: Geeft u hen te eten. En zij zeiden tegen Hem: Moeten wij voor tweehonderd penningen brood gaan kopen en hun te eten geven? En Hij zei tegen hen: Hoeveel broden hebt u? En toen zij het te weten waren gekomen, zeiden zij: Vijf, en twee vissen.” (Markus 6:37 en 38)

Aan het verhaal van Elisa met de weduwe zit nog een ander verhaal. Het verhaal van Elisa zelf. Eigenlijk hebben we daar ongemerkt gisteren al wel iets over gezegd, maar vandaag staan we daar nog even iets duidelijker bij stil. Want dat die vrouw nood heeft, was wel duidelijk, maar de opdracht van Elisa zal ook niet meegevallen zijn om mee te delen. Hoeveel geloof moet deze man hebben gehad. Vergelijkbaar is de situatie in het Nieuwe Testament op het moment dat Jezus heel lang heeft gepreekt en dat het avond is geworden.

 

Is dit een vreemde situatie? Nee, dat wordt het pas op het moment dat Jezus bijna hetzelfde doet, als wat God gedaan moet hebben met Elisa. Elisa kreeg eigenlijk de opdracht van God om te gaan vragen wat die weduwe nog had, net zoals de discipelen moeten gaan kijken wat ze aan eten hebben. De discipelen zagen dat het laat was en de winkels waren ondertussen gesloten. Ken jij dat gevoel dat er iets verschrikkelijk uitloopt en je niet meer weet hoe je het ooit kunt verkopen dat het zo laat is geworden? En als je dan straks thuiskomt heb je ook nog geen inkopen gedaan en staat er geen eten op tafel.

Dat is wat de discipelen ongeveer gevoeld moeten hebben en ze attenderen Jezus daar alleen maar op. Ze waren er helemaal niet op uit om ineens de hele massa mensen te eten te gaan geven, maar Jezus zadelt hen daar wel mooi mee op. Net zo goed als dat Elisa er niet op uit was om een weduwe te helpen ontdekken dat ze maar één kruikje olie heeft en verder niets meer.

Bij de discipelen kwam het initiatief dan nog enigszins bij hen vandaan, maar ze vroegen eigenlijk niets anders dan dat Jezus moest stoppen met preken. En dan communiceert Jezus en zegt Hij: “Geven jullie hen te eten.” De discipelen moeten Jezus echt aangekeken hebben met een blik van: “Hij is toch niet in de war?” Zo reageren ze ook en ze vragen of ze voor tweehonderd penningen te eten moeten geven. Nee, Jezus wil dat ze alleen even vragen wat er aan eten aanwezig is. Uiteindelijk zijn er dan vijf broden en twee vissen. Dat is alles!

Wat doe jij met zo weinig? Jezus wil dat weinige dus ontvangen en Hij maakt er genoeg van voor iedereen. Dit blijven gedachten die blijven hangen, gedachten waarbij je denkt: “Dat weinige van mij ook? Ja, dat weinige dus ook. Dat is lastig, want het stelt soms maar zo weinig voor, maar als je met Jezus omgaat, reken er dan serieus op dat Hij er iets van gaat maken dat jij nooit had kunnen bedenken. Als Jezus vraagt wat je hebt, weet dan dat er iets met jou zal gebeuren. En als je dat aandurft, dan zul je meemaken welke overvloed God heeft!

Gebed: Heer, ik dank U dat U met mijn weinige dingen heel veel kunt bereiken en dat U zelfs aardse dingen kunt vermenigvuldigen als dat nodig is.

 

 

 

 

 

Nieuwste video als podcast

Youtube kanaal

Recentste 'Tijd met God'

Geen regels meer?

Serie: Geestelijke confrontatie #11 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.” (Mattheüs 5:17 – HSV) 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.” (Mattheüs 5:17 – NBV21) 

Hoe gaat Jezus eigenlijk om met alles wat voor Hem al is geweest? Is het zo dat Jezus met een totaal nieuw Koninkrijk kwam? Soms wordt dat wel gedacht. Bij Jezus zijn geen regels meer, wordt er dan al snel gezegd. Dat komt natuurlijk voort uit de gedachte dat de Farizeeën en de Schriftgeleerden fout waren. Wat zij deden klopt niet en dat wordt dan al snel uitgelegd als mensen die met allerlei regels een godsdienst in stand hielden. Ooit zei iemand tegen mij: “Als je iets moet, dan ben je religieus”.

Lees meer...

Aanbevelingen

Preekrooster 2024-2025

Preekvoorzieners die Theo de Koning willen vragen voor een preekbeurt, kunnen gebruik maken van deze link om de nog beschikbare data te bekijken en deze vervolgens vast te leggen.

Theo denkt

Bidden, maar klopt ons bidden wel...?

Bidden... maar klopt ons bidden wel?

Een paar gedachten:
Er zijn van die gebedspunten waar ik wat moeite mee heb gekregen. Ik zal er een paar noemen: Bidden om wereldvrede, bidden om vrede voor Israël of bidden voor de bekering van Israël. Of wat denk je van bidden om meer liefde onder elkaar? Of bidden tegen de seksuele moraal van deze tijd. Steeds meer dringt bij mij de vraag op of we daar wel voor kunnen bidden.
En als ik op een zieke de handen leg en er voor bid (nee, geen welvaartsevangelie, God bepaalt wat Hij doet en niet wij) vinden velen dat niet vanzelfsprekend.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2024 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu