De heiligheid van God - Zo groots

"En het gebeurde, toen de priesters uit het heiligdom gingen, dat de wolk het huis van de HEERE vervulde. Vanwege de wolk konden de priesters niet blijven staan om dienst te doen, want de heerlijkheid van de HEERE had het huis van de HEERE vervuld." (1 Koningen 8:10 en 11) 

Om iets van de heiligheid van God te kunnen beseffen dan zul je in de Bijbel op zoek moeten gaan naar teksten waar het duidelijk is wat er dan gebeurd, als Gods heiligheid in de buurt komt. En het is eigenlijk opmerkelijk dat overal waar God in Zijn volle heiligheid en heerlijkheid is, daar is diep en diep ontzag voor Hem. En dat ontzag is niet alleen een diep besef van het feit dat wij gezondigd hebben. Dat is wel wat wij er vaak van maken. Als Gods heiligheid er is, dan beseffen we wie wij zijn. Ja, dat kan, daar zullen we het zeker nog over hebben, maar dat is het niet alleen.

 

Het diepe ontzag voor God uit zich niet alleen in een gevoel van zondig zijn. Want de engelen zondigen niet, maar ook bij hen die je een heel diep ontzag voor God. Als je alle teksten zou lezen over engelen die voor Gods troon staan, dan is daar diep ontzag en diepe eerbied. Het is dan altijd een gevoel van overweldiging. Maar niet alleen bij de engelen zie je dit terug. Het gebeurt al op het moment dat God Zijn plaats inneemt op aarde. 

Als je de geschiedenis van de bouw van de tempel helemaal leest, dan merk je dat er doorlopend al iets staat te gebeuren. God is heilig en het heiligdom dat gebouwd moet worden, moet een huis zijn voor de Heilige God! God wilde alleen maar in een heilig huis wonen, want bij Hem aan Wie geen gebrek is, past alleen een huis waar Hij kan zijn in heiligheid. En in de nabijheid van die heiligheid kan geen mens bestaan die niet heilig is. 

Het is niet voor niets dat David het huis van God niet mocht bouwen. Dat lijkt zo overdreven als wat van God. Want God had toch Zelf opdracht gegeven om oorlogen te voeren en uiteindelijk maakte dit dat David geen tempel mocht bouwen. Maar dit zegt juist heel veel over Gods heiligheid. Dood en verderf passen niet bij Gods heiligheid. En als dan de tempel uiteindelijk wel gebouwd wordt, dan wordt dit tot op de millimeter nauwkeurig voorgeschreven. Alles moet spiegelen aan volmaaktheid. 

En als dan alles klaar is, dan komt God naar Zijn huis en dan kan er niemand meer dienstwerk doen. God vervult de tempel met Zichzelf en geen sterveling kan dan meer in de tempel blijven. En weet je, dat is Gods heiligheid als deze komt onder ons. Dan moet alles aan de kant omdat er niets groter is dan onze God. Daarin beginnen we dan iets van Gods heiligheid te zien. God is groter dan alles wat wij bedenken. Als echt God in onze buurt komt in Zijn complete volheid, dan gaan we omver. Dan rollen we echt om. En als we dan omver liggen dan kunnen we niets anders zeggen dan: "heilig, heilig, heilig". 

Gebed: HEER, Uw heiligheid, als U mij daarmee overweldigd dan kan ik alleen nog maar stamelen vanwege Uw ontzagwekkende grootheid! U bent heilig!

 

 

 

 

 

Nieuwste video als podcast

Youtube kanaal

Recentste 'Tijd met God'

Geen regels meer?

Serie: Geestelijke confrontatie #11 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.” (Mattheüs 5:17 – HSV) 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.” (Mattheüs 5:17 – NBV21) 

Hoe gaat Jezus eigenlijk om met alles wat voor Hem al is geweest? Is het zo dat Jezus met een totaal nieuw Koninkrijk kwam? Soms wordt dat wel gedacht. Bij Jezus zijn geen regels meer, wordt er dan al snel gezegd. Dat komt natuurlijk voort uit de gedachte dat de Farizeeën en de Schriftgeleerden fout waren. Wat zij deden klopt niet en dat wordt dan al snel uitgelegd als mensen die met allerlei regels een godsdienst in stand hielden. Ooit zei iemand tegen mij: “Als je iets moet, dan ben je religieus”.

Lees meer...

Aanbevelingen

Preekrooster 2024-2025

Preekvoorzieners die Theo de Koning willen vragen voor een preekbeurt, kunnen gebruik maken van deze link om de nog beschikbare data te bekijken en deze vervolgens vast te leggen.

Theo denkt

Bidden, maar klopt ons bidden wel...?

Bidden... maar klopt ons bidden wel?

Een paar gedachten:
Er zijn van die gebedspunten waar ik wat moeite mee heb gekregen. Ik zal er een paar noemen: Bidden om wereldvrede, bidden om vrede voor Israël of bidden voor de bekering van Israël. Of wat denk je van bidden om meer liefde onder elkaar? Of bidden tegen de seksuele moraal van deze tijd. Steeds meer dringt bij mij de vraag op of we daar wel voor kunnen bidden.
En als ik op een zieke de handen leg en er voor bid (nee, geen welvaartsevangelie, God bepaalt wat Hij doet en niet wij) vinden velen dat niet vanzelfsprekend.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2024 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu