Pilatus zit met Jezus in zijn maag en niet een beetje ook. Hij vindt geen schuld in Hem, maar de volksoploop die ondertussen de vorm van een woedende menigte heeft aangenomen, maakt dat hij ook Jezus niet zomaar vrij durft te laten. Misschien was Jezus bij Pilatus nog wel het veiligste. Als er nog iemand genade voor Jezus had, dan was het Pilatus, maar hij kon geen kant meer op. En als dan de nood op z'n hoogst is, bedenkt Pilatus dat hij een oplossing heeft: Hij zal Jezus naast Barabbas neerzetten en aan het volk voorstellen om Jezus los te laten. Barabbas was tijdens een opstootje opgepakt omdat hij iemand had vermoord. Zo iemand wil je toch niet vrij zien rondlopen, zou je zeggen.

Het verhaal in de klas lijkt nog nergens op, als je even bedenkt wat er bij Jezus gebeurt. Het hele volk roept met één stem dat Barabbas losgelaten moet worden! Zie je Jezus staan? Onschuldig, nog nooit iets verkeerds gedaan en uiteindelijk vinden ze Hem verschrikkelijker dan een moordenaar! Een moordenaar is minder gevaarlijk dan Jezus, dat is eigenlijk wat het volk hier zegt! En Jezus, natuurlijk gaat Hij in plaats van Barabbas en in plaats van jou en mij, maar als mens zo vergeleken te worden moet verschrikkelijk zijn geweest. Jezus wist alles wat Hem zou overkomen, maar toch is dit een verschrikkelijk oordeel dat mensen Hem aandoen.

Het verhaal in de klas is groot onrecht, maar dat Jezus als verschrikkelijker wordt gezien dan Barabbas is het grootste onrecht dat je kunt bedenken, want elk oordeel over Jezus is het grootste onrecht. Het is een oordeel vellen over God Zelf. Jezus wordt onder de misdadigers gerekend, zodat misdadigers ook genade kunnen ontvangen. En een misdadiger, wie dat is? Dat is iemand de de wet overtreedt. Als je iemand vermoord, ben je er zo eentje. Wel bizar, als Jezus in de Bergrede zegt dat als je boos bent op je broeder, dat je ook een moord pleegt. Dat is precies hetzelfde. Logisch eigenlijk, want boosheid wordt wrok en wrok wordt haat en de moordenaar is geboren. Dus Jezus Die hier dit lijden ondergaat, betaalt hier wel voor jou en mij, die niets beter zijn dan Barabbas. Een misdadiger is geen misdadiger meer als de schuld is betaald. Jezus betaalt, zodat jij en ik rechtvaardig zijn en Gods genade ook weer mogen uitdelen aan schuldige mensen. Jezus, Die gevangenen vrijheid schenkt. 

Gebed: Heer, wat een wonderlijk lijden dat U moest lijden. Verschrikkelijk hoe U leed onder dit onrecht, onbegrijpelijk wat U mij geeft met Uw lijden.