“En u, als u eens tot inkeer gekomen bent, versterk dan uw broeders. En hij zei tegen Hem: Heere, met U ben ik bereid om zelfs in de gevangenis en in de dood te gaan.” (Lukas 22:32b en 33) 

Jezus was natuurlijk begonnen om tegen Petrus te spreken over wat satan van plan was met hen allemaal. Dat was misschien voor Petrus nog wel te volgen. Satan, ja die zal best wel wat streken willen uithalen, maar dan die volgende zin van Jezus. Want die zin is alleen bedoelt voor Petrus. Jezus zegt dan: “En u, als u eens tot inkeer gekomen bent…” Petrus moet echt gedacht hebben dat Jezus in de war was. Hij tot inkeer komen, hij zou helemaal voor Jezus willen gaan, zou je meer geloof willen bij een discipel als bij hem? En de reactie van Petrus is dan ook heel duidelijk.

 

Maar ja, toch hè, toch als je eerlijk bent, hoe zou die opmerking van Jezus bij jou zijn binnengekomen? Ja, satan zal je op de zeef leggen, dat is wel duidelijk, maar dan nog gunnen we satan zijn overwinning niet, want we zullen gewoon vasthouden aan ons geloof. Zo is het toch? En dan zegt Jezus vandaag tegen jou: “Als je eens tot inkeer gekomen bent.” Blijkbaar wordt het tijd dat we weer even met twee benen op de aarde terecht komen. Net als Petrus. 

Ik weet niet hoe het met jou is, maar ergens herken ik mijzelf wel behoorlijk in Petrus. Natuurlijk ga ik helemaal voor Jezus en met dat ik het zeg, meen ik dat ook echt. Maar wat nu als ineens het gevaar echt heel dichtbij komt? Dan kan ik nu wel zeggen: “Ik wil voor U sterven”, maar is dat echt zo?

Wat nu als het er echt op aan gaat komen? Hoe reageer je dan? Petrus was echt in de veronderstelling dat hij strijdend ten onder zou willen gaan. Met of zonder zwaard, maar hij zou wel voor Jezus opkomen, zelfs als hij dan met Jezus moest sterven, maar tot zijn laatste seconde zou hij voor Jezus gaan. Maar wat een teleurstelling is dit geworden. En voor de Petrussen onder ons: Jezus is blij met discipelen die echt voor Hem gaan en die ondanks tegenstand en gevaar toch doorgaan, maar bedenk dat als het echt dichtbij komt, dat je reactie, ook soms heel impulsief, maar dan door angst gedreven, ineens heel anders kan zijn. Zo anders, dat je zomaar aan je geloof zou gaan twijfelen. 

Jezus had niet voor niets eerst gezegd dat Hij voor hen had gebeden zodat hun geloof niet zou ophouden. Petrus wil wel graag helemaal voor Jezus gaan, maar het kan niet. En zeker in zijn geval: Hij mag Jezus niet beschermen, want Jezus moet Zijn lijdenswerk doen, waar Petrus nog niets van begreep. Soms lopen wij God voor Zijn voeten, als we soms heel impulsief handelen en niet eerst afstemmen op Gods Geest. En als Gods Geest dan iets zegt dat wij veel te veel denken zelf te kunnen wat we denken, leer dan telkens even om af te stemmen op God! Dat voorkomt dat we teleurgesteld raken in onszelf en het zal zorgen dat we ons meer laten leiden door God! 

Gebed: Heer, wat is Petrus een voorbeeld voor mij, zo impulsief, zo snel roepen dat hij het wel even zal doen. Leert u mij om altijd mee te bewegen met Uw plan in plaats van altijd maar mijn plan te trekken.

 

 

 

 

 

Nieuwste video als podcast

Youtube kanaal

Recentste 'Tijd met God'

Geen regels meer?

Serie: Geestelijke confrontatie #11 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.” (Mattheüs 5:17 – HSV) 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.” (Mattheüs 5:17 – NBV21) 

Hoe gaat Jezus eigenlijk om met alles wat voor Hem al is geweest? Is het zo dat Jezus met een totaal nieuw Koninkrijk kwam? Soms wordt dat wel gedacht. Bij Jezus zijn geen regels meer, wordt er dan al snel gezegd. Dat komt natuurlijk voort uit de gedachte dat de Farizeeën en de Schriftgeleerden fout waren. Wat zij deden klopt niet en dat wordt dan al snel uitgelegd als mensen die met allerlei regels een godsdienst in stand hielden. Ooit zei iemand tegen mij: “Als je iets moet, dan ben je religieus”.

Lees meer...

Aanbevelingen

Preekrooster 2024-2025

Preekvoorzieners die Theo de Koning willen vragen voor een preekbeurt, kunnen gebruik maken van deze link om de nog beschikbare data te bekijken en deze vervolgens vast te leggen.

Theo denkt

Bidden, maar klopt ons bidden wel...?

Bidden... maar klopt ons bidden wel?

Een paar gedachten:
Er zijn van die gebedspunten waar ik wat moeite mee heb gekregen. Ik zal er een paar noemen: Bidden om wereldvrede, bidden om vrede voor Israël of bidden voor de bekering van Israël. Of wat denk je van bidden om meer liefde onder elkaar? Of bidden tegen de seksuele moraal van deze tijd. Steeds meer dringt bij mij de vraag op of we daar wel voor kunnen bidden.
En als ik op een zieke de handen leg en er voor bid (nee, geen welvaartsevangelie, God bepaalt wat Hij doet en niet wij) vinden velen dat niet vanzelfsprekend.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2024 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu