"Maar nu zijn wij ontslagen van de wet, gestorven aan dat waaraan wij vastgebonden zaten, zodat wij in nieuwheid van Geest dienen, en niet in oudheid van letter." (Romeinen 7:6) 

Maar wat heeft de wet nu eigenlijk nog te zeggen? En vooral, de wet heeft toch gewoon wat te zeggen, want als Paulus, straks later in dit hoofdstuk zegt dat het kwade dat hij niet wil, hij dat toch doet, dan weet hij dat vooral door de wet. Dus de wet functioneert ergens dus nog wel. En daarbij kun je je dan dus ook afvragen of de wet dan toch niet recht van spreken heeft. Op zich is genade nu wel duidelijk, want door de genade is er vergeving, maar oordeelt de wet dan niet gewoon op het moment dat je zondigt?

 

Misschien zou je zelfs de vraag moeten stellen wie je aanklaagt op het moment dat je zondigt? Doet de wet dat? Nee, de wet laat je alleen zien wat je zonden zijn, ook als je leeft van genade. Maar aanklagen doet de wet niet meer. Dat hoeft ook helemaal niet, want als je verlangt om van genade te leven, dan verlang je ook om niet te zondigen. Toch denken wij vaak nog wel dat de wet een veroordelende rol heeft. Maar klopt dat dan wel? 

Paulus begint in hoofdstuk 7 met een ogenschijnlijk lastig gedeelte. Natuurlijk kun je deze stukje proberen te lezen zonder de Bijbel, maar dat wordt toch wel steeds lastiger in deze brief. Trouwens is dit stukje ook geen woord van God, dat blijft de Bijbel, dus is Bijbellezen erbij gewoon belangrijk. Wat legt Paulus nu eigenlijk uit? Eigenlijk stelt Paulus: toen je onder de wet was, dus toen je nog niet de genade kende, was je eigenlijk getrouwd met de wet. Op het moment dat een vrouw met een man trouwt, dan heeft is de vrouw gebonden aan de man. De man heeft dan ook zeggenschap over zijn vrouw. Zo is het ook met de wet. Wij zijn eigenlijk, bij onze geboorte met de wet getrouwd. Wettelijk heeft de wet dus iets over ons te zeggen. 

Wanneer is een vrouw nu vrij van haar man en van zijn zeggenschap over haar? Op het moment dat haar man overlijdt. Natuurlijk kun je ook naar de rechter voor echtscheiding, maar voor God is dat geen reden om het zeggenschap van de man over zijn vrouw weg te nemen. Alleen de dood maakt dat de vrouw met een ander kan trouwen. En dat is nu precies gebeurd toen wij tot geloof kwamen. Toen kwam de dood in het verbond met de wet, en raakte de dood zijn zeggenschap over ons kwijt. 

Natuurlijk is het beeld wat gebrekkig, omdat de wet niet kan sterven. Maar het gaat Paulus erom dat de dood in het verbond is gekomen, waardoor het verbond krachteloos is geworden. De wet kan ons dus nooit meer veroordelen, als wij dood zijn voor de wet. De wet kan niets met een dode. En nu zijn wij, opgestaan in een nieuw leven, niet meer onder de macht van de wet, maar onder de macht van de Geest van de genade. En die spreekt ons altijd vrij. We hoeven de letter dus niet meer te dienen, maar alleen in nieuwheid van Geest zullen wij leven. 

Gebed: Vader, de wet is ontkracht, omdat ik met Jezus ben gestorven en nu dien ik niet meer de wet, maar U in nieuwheid van Geest.

 

 

 

 

 

Nieuwste video als podcast

Youtube kanaal

Recentste 'Tijd met God'

Geen regels meer?

Serie: Geestelijke confrontatie #11 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.” (Mattheüs 5:17 – HSV) 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.” (Mattheüs 5:17 – NBV21) 

Hoe gaat Jezus eigenlijk om met alles wat voor Hem al is geweest? Is het zo dat Jezus met een totaal nieuw Koninkrijk kwam? Soms wordt dat wel gedacht. Bij Jezus zijn geen regels meer, wordt er dan al snel gezegd. Dat komt natuurlijk voort uit de gedachte dat de Farizeeën en de Schriftgeleerden fout waren. Wat zij deden klopt niet en dat wordt dan al snel uitgelegd als mensen die met allerlei regels een godsdienst in stand hielden. Ooit zei iemand tegen mij: “Als je iets moet, dan ben je religieus”.

Lees meer...

Aanbevelingen

Preekrooster 2024-2025

Preekvoorzieners die Theo de Koning willen vragen voor een preekbeurt, kunnen gebruik maken van deze link om de nog beschikbare data te bekijken en deze vervolgens vast te leggen.

Theo denkt

Bidden, maar klopt ons bidden wel...?

Bidden... maar klopt ons bidden wel?

Een paar gedachten:
Er zijn van die gebedspunten waar ik wat moeite mee heb gekregen. Ik zal er een paar noemen: Bidden om wereldvrede, bidden om vrede voor Israël of bidden voor de bekering van Israël. Of wat denk je van bidden om meer liefde onder elkaar? Of bidden tegen de seksuele moraal van deze tijd. Steeds meer dringt bij mij de vraag op of we daar wel voor kunnen bidden.
En als ik op een zieke de handen leg en er voor bid (nee, geen welvaartsevangelie, God bepaalt wat Hij doet en niet wij) vinden velen dat niet vanzelfsprekend.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2024 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu