"Zoals dus door één overtreding de veroordeling gekomen is over alle mensen tot verdoemenis, zo komt ook door één rechtvaardigheid de genade over alle mensen tot rechtvaardiging van het leven, want zoals door de ongehoorzaamheid van de ene mens velen als zondaars aangemerkt worden, zo zullen ook door de gehoorzaamheid van de Ene velen als rechtvaardigen aangemerkt worden." (Romeinen 5:18 en 19) 

Ik krijg die vraag nogal eens: "Waarom draag ik de gevolgen van de zonde van Adam?" Herken je die vraag? Wat kunnen wij er nu aan doen dat Adam zondigde en waarom moeten zijn daardoor onrechtvaardig geboren worden. En nog sterker, waarom worden wij zelfs geboren onder de macht van de zonde, zodat ik niet eens de keus had. Want ook dat laatste is natuurlijk wel duidelijk geworden. De zonde is een macht en onder die macht werden wij allemaal geboren. Maar dat is toch Adams schuld?

 

In ieder geval is het zo dat er door de overtreden van één mens wij allemaal zondaar zijn geworden. De tekst uit vers 18 zit wel wat apart in elkaar, omdat het over ene overtreding gaat en over ene rechtvaardigheid. Je zou wellicht beter kunnen zeggen dat het ene daad van overtreding en ene daad van rechtvaardigheid is waar het om gaat. Of misschien nog beter: door de ene is de overtreding in de wereld gekomen en door de Ene is de rechtvaardigheid gekomen. Vers 19 laat duidelijk zien dat het om de vergelijking gaat van de ene mens Adam, waardoor wij allemaal onder de vloek van de zonde kwamen en de Ene mens Jezus waardoor de rechtvaardigheid over alle mensen kwam. Het is daarbij opmerkelijk dat getalsmatig door Paulus dezelfde woorden worden gebruikt. Letterlijk staat er dat de overtreding over alle mensen tot verdoemenis is gekomen. De overtreding zorgt voor de verdoemenis van alle mensen, maar de rechtvaardige daad van Jezus komt ook over alle mensen tot rechtvaardiging. 

Het geldt dus beide alle mensen. Dat gaat behoorlijk wat verder dan de boodschap in vele kerken. Paulus zegt niet dat die rechtvaardigheid uiteindelijk ook alle mensen zal helpen, maar het komt wel over alle mensen. Met andere woorden, de destructieve daad van Adam over de complete mensheid is door Jezus omgezet in de constructieve daad voor de complete mensheid. Alleen, waar het ons bij Adam is overkomen daar geeft God ons in Christus de keus. En waarom? Omdat God nooit zal willen dat er mensen zijn die gedwongen Hem liefhebben.  

Stel je voor dat er op deze wereld iemand wordt geboren met een ernstige ziekte die hij erfelijk heeft overgedragen gekregen van zijn vader. Die ziekte is uiteindelijk dodelijk, maar er is in de apotheek een gratis middel dat voor genezing kan zorgen. Maar dat middel wil die jongen niet nemen, terwijl het hem gratis wordt aangeboden. Als die jongen uiteindelijk overlijdt aan deze ziekte zeggen wij dan: "dat die jongen overleden is, is de schuld van zijn vader, want die is de oorzaak van de ziekte?" Of zeggen we: "hij had gewoon dat middel moeten nemen, het is zijn eigen schuld dat hij is overleden?" Natuurlijk zeggen wij het laatste. Maar zo is het ook met Adam en Jezus. Moeten wij Adam de schuld geven als iemand verloren gaat? Of moeten we zeggen: "Jezus was het middel dat hij niet wilde?" Zo is Jezus gekomen voor alle mensen. 

Gebed: Vader, ondanks mijn verre voorouder Adam, wil ik de schuld hoe ik geboren ben niet bij Adam leggen, maar ik heb Uw Zoon aangenomen en Hij heeft mij genezen van de dodelijke zondemacht. En Hem vertel ik aan alle mensen tot redding!

Tags: