"Zoals dus door één overtreding de veroordeling gekomen is over alle mensen tot verdoemenis, zo komt ook door één rechtvaardigheid de genade over alle mensen tot rechtvaardiging van het leven, want zoals door de ongehoorzaamheid van de ene mens velen als zondaars aangemerkt worden, zo zullen ook door de gehoorzaamheid van de Ene velen als rechtvaardigen aangemerkt worden." (Romeinen 5:18 en 19) 

Ik krijg die vraag nogal eens: "Waarom draag ik de gevolgen van de zonde van Adam?" Herken je die vraag? Wat kunnen wij er nu aan doen dat Adam zondigde en waarom moeten zijn daardoor onrechtvaardig geboren worden. En nog sterker, waarom worden wij zelfs geboren onder de macht van de zonde, zodat ik niet eens de keus had. Want ook dat laatste is natuurlijk wel duidelijk geworden. De zonde is een macht en onder die macht werden wij allemaal geboren. Maar dat is toch Adams schuld?

 

In ieder geval is het zo dat er door de overtreden van één mens wij allemaal zondaar zijn geworden. De tekst uit vers 18 zit wel wat apart in elkaar, omdat het over ene overtreding gaat en over ene rechtvaardigheid. Je zou wellicht beter kunnen zeggen dat het ene daad van overtreding en ene daad van rechtvaardigheid is waar het om gaat. Of misschien nog beter: door de ene is de overtreding in de wereld gekomen en door de Ene is de rechtvaardigheid gekomen. Vers 19 laat duidelijk zien dat het om de vergelijking gaat van de ene mens Adam, waardoor wij allemaal onder de vloek van de zonde kwamen en de Ene mens Jezus waardoor de rechtvaardigheid over alle mensen kwam. Het is daarbij opmerkelijk dat getalsmatig door Paulus dezelfde woorden worden gebruikt. Letterlijk staat er dat de overtreding over alle mensen tot verdoemenis is gekomen. De overtreding zorgt voor de verdoemenis van alle mensen, maar de rechtvaardige daad van Jezus komt ook over alle mensen tot rechtvaardiging. 

Het geldt dus beide alle mensen. Dat gaat behoorlijk wat verder dan de boodschap in vele kerken. Paulus zegt niet dat die rechtvaardigheid uiteindelijk ook alle mensen zal helpen, maar het komt wel over alle mensen. Met andere woorden, de destructieve daad van Adam over de complete mensheid is door Jezus omgezet in de constructieve daad voor de complete mensheid. Alleen, waar het ons bij Adam is overkomen daar geeft God ons in Christus de keus. En waarom? Omdat God nooit zal willen dat er mensen zijn die gedwongen Hem liefhebben.  

Stel je voor dat er op deze wereld iemand wordt geboren met een ernstige ziekte die hij erfelijk heeft overgedragen gekregen van zijn vader. Die ziekte is uiteindelijk dodelijk, maar er is in de apotheek een gratis middel dat voor genezing kan zorgen. Maar dat middel wil die jongen niet nemen, terwijl het hem gratis wordt aangeboden. Als die jongen uiteindelijk overlijdt aan deze ziekte zeggen wij dan: "dat die jongen overleden is, is de schuld van zijn vader, want die is de oorzaak van de ziekte?" Of zeggen we: "hij had gewoon dat middel moeten nemen, het is zijn eigen schuld dat hij is overleden?" Natuurlijk zeggen wij het laatste. Maar zo is het ook met Adam en Jezus. Moeten wij Adam de schuld geven als iemand verloren gaat? Of moeten we zeggen: "Jezus was het middel dat hij niet wilde?" Zo is Jezus gekomen voor alle mensen. 

Gebed: Vader, ondanks mijn verre voorouder Adam, wil ik de schuld hoe ik geboren ben niet bij Adam leggen, maar ik heb Uw Zoon aangenomen en Hij heeft mij genezen van de dodelijke zondemacht. En Hem vertel ik aan alle mensen tot redding!

 

 

 

 

Mailabonnement

Meld je aan voor het gratis mailabonnament 'Tijd met God', zodat je elke nieuwe overdenking, aangevuld met andere bezinnende onderwerpen direct in je mailbox krijgt.

Klik hier om je aan te melden

 Bijbelgedeelte bij de laatste
'Tijd met God'

 

Johannes 16:5-15

5 En nu ga Ik heen naar Hem Die Mij gezonden heeft, en niemand van u vraagt Mij: Waar gaat U heen?
6 Maar omdat Ik deze dingen tot u gesproken heb, heeft de droefheid uw hart vervuld.
7 Maar Ik zeg u de waarheid: Het is nuttig voor u dat Ik wegga, want als Ik niet wegga, zal de Trooster niet naar u toe komen;  maar als Ik heenga, zal Ik Hem naar u toe zenden.
8 En als Die gekomen is, zal Hij de wereld overtuigen van zonde, van gerechtigheid en van oordeel:
9 van zonde, omdat zij niet in Mij geloven;
10 van gerechtigheid, omdat Ik heenga naar Mijn Vader en u Mij niet meer zult zien;
11 en van oordeel,  omdat de vorst van deze wereld veroordeeld is.
12 Nog veel heb Ik tegen u te zeggen, maar u kunt het nu niet dragen.
13 Maar wanneer Die komt, de Geest van de waarheid,  zal Hij u de weg wijzen in heel de waarheid,  want Hij zal niet vanuit Zichzelf spreken, maar wat Hij gehoord zal hebben, zal Hij spreken, en de toekomstige dingen zal Hij u verkondigen.
14 Die zal Mij verheerlijken, want Hij zal het uit het Mijne nemen en het u verkondigen.
15  Alles wat de Vader heeft, is het Mijne; daarom heb Ik gezegd dat Hij het uit het Mijne zal nemen en het u zal verkondigen.

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Activiteiten

03 nov 2018
09:00AM - 04:00PM
Alpha-weekend in Nootdorp
04 nov 2018
05:00PM - 06:30PM
Theo de Koning spreekt in Echo, Rotterdam
02 dec 2018
08:00AM - 05:00PM
Adventsserie 'Tijd met God'
02 dec 2018
05:00PM - 06:30PM
Theo de Koning spreekt in Echo, Rotterdam
13 jan 2019
05:00PM - 06:30PM
Theo de Koning spreekt in Echo, Rotterdam

Recentste 'Tijd met God'

Kerk van Jezus - Genadig Koningschap

"Die zal Mij verheerlijken, want Hij zal het uit het Mijne nemen en het u verkondigen." (Johannes 16:14)

We hebben het gehad over de manier hoe het Koningschap van Jezus in de kerk zou moeten functioneren. Door Woord en Geest is er absoluut gezag van God Zelf hoe Hij wil dat wij leven en hoe wij kerk zijn. En toch is dat maar een stukje van het Koningschap. Om dat iets helderder te krijgen zou je gewoon even de vraag moeten stellen wat koningschap is. Koningschap is het gezag dat een koning uitoefent over zijn onderdanen. Het is een manier van regeren, zodat het er uiteindelijk om gaat dat het koninkrijk van een koning goed functioneert. In aardse termen is dat dus ook koningschap waarbij, als onderdanen niet gehoorzaam zijn, dit direct gevolgen heeft voor die onderdanen. Maar de Heilige Geest doet nog iets anders dan door ons heen werken, zodat het Koningschap van Jezus uitvoering krijgt. Hij wijst doorlopend op Jezus.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2018 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu