"Maar de moeder van de jongen zei: Zo waar de HEERE leeft en uw ziel leeft, ik zal u niet verlaten. Toen stond hij op en volgde haar." (2 Koningen 4:30)


Wat mij ondertussen begint op te vallen is de manier hoe gelovigen, als geloven helemaal geen feest is, handelen en reageren, als je de Bijbel leest. Daar kunnen wij echt heel veel van leren. Wij weten altijd wat God nog zou gaan doen, in al die verhalen. Toen Hanna vol verdriet bij Elkana vandaan wegliep naar de tempel, wist Hanna niet dat ze een jaar later een zoon zou hebben. Op het moment dat bij David de speren om zijn oren vlogen, wist David niet dat hij later echt het overleefd zou hebben en op de troon zou gaan zitten. Midden in de situatie van al deze mensen die geloof niet als een feest ervaarden, wisten ze echt niet hoe het af zou lopen.


Wat opvalt, dat ze midden in hun situaties van ellende en verdriet, niet begonnen te schreeuwen naar God, niet begonnen te vragen waarom God het zo deed, maar als iets de nadruk heeft dan is het dat ze juist naar God toegingen en Hem om uitkomst vroegen. Ze strekten zich dus telkens uit naar God, waarvan ze bleven geloven dat bij Hem alle dingen mogelijk zijn. Dat zie je ook bij de vrouw uit Sunem.

Ze berust er niet in dat haar zoon gestorven is. Ze legt hem op het bed van Elisa en gaat op zoek naar Elisa. Bedenk even dat dit niet bepaald normaal is wat er gebeurt. Die jongen is dood! Alle hoop is weg. Opwekking van doden kwam in die tijd echt niet voor. Het was echt niet normaal dat een profeet van God geroepen werd bij een overlijden in de hoop dat hij een wonder zou doen. En toch staat deze vrouw op, gaat niet op zoek naar klaagvrouwen, gaat niet overal beginnen om haar nood te klagen, maar ze gaat naar de man van God.

Met welke verwachting doet ze dat dan? Wat zoekt ze bij Elisa, op dit moment? Ze heeft haast, dat is wel duidelijk. In deze man van God, zoekt ze de ontmoeting met God. Dat zien we in de Oude Testament voortdurend. God sprak door mannen als Elisa. Dat was de stem van God op dat moment, de Heilige Geest was er nog niet zoals wij dat ervaren. En deze vrouw gaat naar hem toe die het kanaal van God is en waar ze gaat vragen hoe het zit. Ze wilde niet bedrogen worden door Elisa toen ze geen zoon had en Elisa haar een belofte deed en nu voelt ze zich bedrogen. Dat is eerlijk wat het was. Elisa zegt zelfs dat haar ziel bitter is!

We hoeven ons niet beter voor te doen dan wat we zijn. Deze vrouw vertelde hoe het was en hoe zij het ervaarde. En ze wil maar één ding: Dat Elisa meegaat, naar haar situatie. Had ze geloof voor een wonder? Ik denk het wel, maar het kan ook anders geweest zijn. Ze wist in ieder geval dat God in deze situatie moest komen. Dus niet God ter verantwoording roepen, maar God in de situatie brengen, dat is het verschil. Elisa staat hier symbool voor God. Hij is God niet, maar draagt God wel uit. En op dit verlangen, dat God in de situatie komt, in plaats van God ter verantwoording roepen, maakt het verschil en daarin doet God een wonder. Daarmee is het niet zo dat Gods reactie altijd een wonder is, maar deze vrouw klampte zich vast aan de God waar ze het van verwachtte, zelfs als geloven geen feest is en als geloven tot in de dood gaat.

Gebed: Heer, al gaat het dwars tegen mij in, ik wil altijd mijn verwachting hebben van U, zelfs als geloven op teleurstelling lijkt te stuiten.

 

 

 

 

Mailabonnement

Meld je aan voor het gratis mailabonnament 'Tijd met God', zodat je elke nieuwe overdenking, aangevuld met andere bezinnende onderwerpen direct in je mailbox krijgt.

Klik hier om je aan te melden

Bijbelgedeelte bij de laatste 
'Tijd met God'

 
​2 Petrus 3:1-7

1 Deze tweede brief, geliefden, schrijf ik u nu. In beide wek ik  door herinnering uw zuivere gezindheid op,
2 opdat u zich de woorden herinnert die door de heilige profeten voorheen gesproken zijn, en het gebod van de Heere en Zaligmaker, dat door middel van ons, apostelen, verkondigd is.
3 Dit moet u allereerst weten, dat er in het laatste der dagen spotters zullen komen, die naar hun eigen begeerten zullen wandelen
4 en zeggen:  Waar is de belofte van Zijn komst? Want vanaf de dag dat de vaderen ontslapen zijn, blijven alle dingen zoals vanaf het begin van de schepping.
5 Want willens en wetens is het hun onbekend dat door het Woord van God de hemelen er reeds lang geweest zijn, evenals  de aarde, die uit water oprijst en in water vaststaat.
6 Daardoor is de wereld die er toen was, vergaan, overspoeld door het water.
7 Maar de hemelen die er nu zijn, en de aarde, zijn door hetzelfde Woord als een schat weggelegd  en worden voor het vuur bewaard tot de dag van het oordeel en van het verderf van de goddeloze mensen.
 
 

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Geloofsopbouw

Bij geloofsopbouw gaat het erom dat je groeit in discipelschap. We geven je handvaten om je geloof echt te leven en we proberen je op allerlei manieren te prikkelen om na te denken over allerlei zaken.

Trainingen

Naast onderwijs via internet geven we ook trainingen op locatie om je als discipel van Jezus toe te rusten. Dit kunnen (s)preekbeurten, korte trainingen of langere trainingen zijn voor verschillende doelgroepen.

Recentste 'Tijd met God'

Wij verwachten de Heer - Spotters het zwijgen opgelegd

"Want willens en wetens is het hun onbekend dat door het Woord van God de hemelen er reeds lang geweest zijn, evenals de aarde, die uit water oprijst en in water vaststaat. Daardoor is de wereld die er toen was, vergaan, overspoeld door het water." (2 Petrus 3:5 en 6)

Spotters met de wederkomst zijn lastig. En of dat nu keiharde spot is met God en met Jezus, waardoor er geen wederkomst mogelijk zou zijn omdat Zij niet bestaan of dat het spot is van mensen die ergens wel geloven maar de spot drijven met het oordeel wat bij die wederkomst hoort en vooral willen horen dat God liefde is, het maakt niet zo heel veel uit. Het is in ieder geval duidelijk dat degenen die spotten met God en de wederkomst, dat zij een paar fundamentele dingen over het hoofd zien. Die fundamentele dingen lijken door Petrus wel iets cryptisch beschreven, maar het begint met die woorden 'willen en wetens' Ontkennen van wat hij hierna noemt, doem mensen dus niet per ongeluk of omdat ze het niet geloven, maar bewust, willens en wetens.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2018 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu