Een zeer ernstige oproep!

 

Thema: Bouwen is de opdracht

"En het nageslacht van Israël zonderde zich af van alle vreemdelingen. Ze gingen staan en beleden hun zonden en de ongerechtigheden van hun vaderen." (Nehemia 9:2)

Ben je al klaar met je dankfeest? Misschien had je het gevoel wel gekregen dat het allemaal wel erg positief was. We beginnen gewoon te danken en maken daar een feest van. Ja, nog steeds blijft dat overeind staan, maar als je blijft nadenken over het boek Nehemia, dan blijf je telkens met de gedachte zitten waar het verhaal begon. Het begon in de burcht Susan met een huilende Nehemia vanwege het feit dat ver bij hem vandaan in Jeruzalem zijn volksgenoten het moeilijk hadden. En eigenlijk was er tot op dit moment maar één man geweest die zich voor God had verootmoedigd. Maar het volk waar het uiteindelijk om ging had dat nog niet gedaan. Ondertussen in Jeruzalem, maar zeker ook in Juda was er veel gebeurd en begon er een sociaal leven te ontstaan waar de tempeldienst weer hersteld begon te worden in het midden van de samenleving. Joden en niet-Joden zijn bij elkaar en met elkaar vieren ze het Loofhuttenfeest. Maar is het verleden dan ineens vergeten?

Het is een diepe les om te beginnen met danken, maar wat daarna gebeurt is niet alleen nodig voor toen, maar net zo goed voor nu. Als je het woord 'samenleving' gebruikt gaat het om gelovigen en niet-gelovigen. En laat duidelijk zijn dat als wij als gelovigen ons verheffen boven de rest dan gaat er heel veel mis. De hele samenleving is bedoeld om met God te leven. Maar er is nog wel een blokkade en daarvan ligt de oorzaak niet bij de niet-gelovigen, de oorzaak ligt niet bij de vreemdelingen die er bij Nehemia bij zijn, maar de grootste blokkade voor Gods zegen ligt bij de Joden zelf. Dat de ballingschap er zeventig jaar is geweest, was niet zomaar. Israël en Juda hadden God de rug toegekeerd. En wat gebeurt er nu op de laatste dag van het feest? De Israëlieten zonderden zich af van de vreemdelingen. Niet omdat ze het niet met hen konden vinden, maar omdat zij hun verantwoordelijkheid namen richting God.

Van een dankfeest loopt het uit in een periode van diepe rouw. Alle Israëlieten buigen voor God. Dat gaat niet in de zin van: 'Heer, vergeef ons', en dat was het. Het is een periode van diepe rouw, vasten en gebed. Er komt echt erkenning dat ze God de rug hebben toegekeerd en ook namens hun voorgeslacht verootmoedigen ze zich voor God. En weet je, als je over dit thema spreekt, dan ben je vaak niet populair. Ik herken als spreker dat dit meestal niet de preken zijn waar gemeenten van zeggen: Geweldig! Maar het wordt wel steeds meer mijn overtuiging, dat dit wat hier gebeurt ons echt iets te zeggen heeft. Zijn wij bereid om ons, ook namens ons voorgeslacht, te bekeren, tot de erkenning te komen dat we God niet de plaats hebben gegeven die Hem toekwam? Als je echt wilt bouwen, het Koninkrijk wil zien doorbreken, dan is dit wat nodig is.

Ik weet niet hoe jij het ziet, maar wij zijn onze kerken gaan bouwen, met onze theologieën, met onze overtuigingen. Wij hebben God het zwijgen opgelegd, wij en ons voorgeslacht. O zeker, we dienen God en het is ook ons verlangen dat Hij opnieuw gezag zal hebben in ons land, maar wat houden wij nog vast? Je kunt kijken naar Wilders, je kunt kijken naar Denk, je mag het allemaal doen, maar ik geloof dat het tijd is dat wij ons afzonderen van hen die niet geloven, niet om een veilige vesting te betrekken, maar om met elkaar, eenparig tegen God te zeggen: Wij hebben het verknoeid. Niet zij, maar wij! Weet je, als jij God kent, als jij Jezus liefhebt, dan heb jij de verantwoording om Hem ook te dienen. Iemand die niet gelooft weet niet beter, maar wij wel. En misschien moeten we eerlijk ook tegen elkaar zeggen: Wat hebben wij boven God gesteld? Heeft God ons iets te kort gedaan waardoor wij Hem een lagere plaats geven hebben? Kunnen we hier eerlijk over zijn tegen God? Daar ligt de sleutel voor de grootste doorbraak. Genade kan pas stromen als er een kanaal is waar wij die kunnen ontvangen.

Gebed: Heer, ons past alleen diepe verootmoediging voor U omdat wij U telkens op Uw hart hebben getrapt, zelfs met de vroomste motieven en daarom buigen wij voor U en erkennen onze schuld en de schuld van ons voorgeslacht.

 

 

 

 

 

 Bijbelgedeelte bij de laatste
'Tijd met God'

Genesis 25:19-26 - HSV

   
     [19] Dit zijn de afstammelingen van Izak, de zoon van Abraham; Abraham verwekte Izak.
     [20] Izak was veertig jaar oud, toen hij Rebekka, de dochter van Bethuel, de Syriër, uit Paddan-Aram, en de zuster van Laban, de Syriër, voor zich tot vrouw nam.
     [21] Izak bad vurig tot de HEERE in het bijzijn van zijn vrouw, want zij was onvruchtbaar. En de HEERE liet Zich door hem verbidden, zodat Rebekka, zijn vrouw, zwanger werd.
     [22] De kinderen stootten in haar lichaam tegen elkaar. Toen zei zij: Als dit zo is, waarom overkomt mij dit? En zij ging de HEERE raadplegen.
     [23] De HEERE zei toen tegen haar:
  Er zijn twee volken in uw schoot,
    en twee naties zullen zich uit uw lichaam vaneenscheiden.
  Het ene volk zal sterker zijn dan het andere
    en de meerdere zal de mindere dienen.
     [24] Toen nu de tijd om te baren voor haar aangebroken was, zie, er was een tweeling in haar schoot.
     [25] De eerste kwam tevoorschijn, rossig en helemaal behaard als een haren mantel; daarom gaf men hem de naam Ezau.
     [26] Daarna kwam zijn broer tevoorschijn, terwijl zijn hand de hiel van Ezau vasthield; daarom gaf men hem de naam Jakob. Izak was zestig jaar oud bij hun geboorte.

    
Genesis 25:19-26 - NBV21

     [19] Dit is de geschiedenis van Abrahams zoon Isaak en zijn nakomelingen. Isaak, de zoon die Abraham verwekt had,  [20] was veertig jaar toen hij trouwde met Rebekka, die een dochter was van de Arameeër Betuel uit Paddan-Aram en een zus van de Arameeër Laban.  [21] Omdat Rebekka onvruchtbaar bleek, bad Isaak vurig voor haar tot de HEER, en de HEER verhoorde zijn gebed: Rebekka, zijn vrouw, werd zwanger.  [22] De kinderen in haar lichaam botsten hard tegen elkaar. Als het zo gaat, dacht ze, wat staat mij dan te wachten? En ze ging bij de HEER te rade.  [23] De HEER zei tegen haar:
  ‘Twee volken zijn er in je schoot,
  volken die uiteengaan nog voor je hebt gebaard.
  Het ene zal machtiger zijn dan het andere,
  de oudste zal de jongste dienen.’
 [24] Toen de dag van de bevalling was gekomen, bracht zij inderdaad een tweeling ter wereld.  [25] Het kind dat het eerst tevoorschijn kwam was rossig en helemaal behaard, alsof het een haren mantel aanhad; ze noemden het Esau.  [26] Toen daarna zijn broer tevoorschijn kwam, hield die Esau bij de hiel beet; hij werd Jakob genoemd. Isaak was zestig jaar toen zij geboren werden.

Activiteiten (klik op event voor meer info)

Podcast kanaal Eindeloos gelukkig

Preken Theo de Koning

Recentste 'Tijd met God'

Gebed bij onvruchtbaarheid

Serie: Wij bidden

“Izak bad vurig tot de HEERE in het bijzijn van zijn vrouw, want zij was onvruchtbaar. En de HEERE liet Zich door hem verbidden, zodat Rebekka, zijn vrouw, zwanger werd.” (Genesis 25:21 – HSV)

“Omdat Rebekka onvruchtbaar bleek, bad Isaak vurig voor haar tot de HEER, en de HEER verhoorde zijn gebed: Rebekka, zijn vrouw, werd zwanger.” (Genesis 25:21 – NBV21)

Als God een belofte doet, dan zou toch alles moeten kloppen? God begon met Abraham een volk en dat was nodig om de Messias geboren te laten worden. Maar al gelijk bij Abraham en Sara is er onvruchtbaarheid. Als je dan nog even terugkijkt naar de vorige overdenking, daar ging het over het gebed van de knecht van Abraham om een vrouw voor Isaak. God wijst vervolgens die knecht het juiste meisje aan en hij komt met Rebekka thuis. Alles lijkt te passen, maar dan blijkt dat Rebekka onvruchtbaar is. Dat klopt toch niet?

Lees meer...

Meest gelezen artikelen

Youtubekanaal

Theo denkt

Essentiële winkels

We zijn opnieuw in een lockdown en dat roept bij mij al een vraag op, maar die laat ik maar even rusten. Wat mij vooral bezig houd is het punt van essentiële winkels die wel open mogen zijn. Direct hiermee samen hangt dan natuurlijk de vraag wat een essentiële winkel is. Opmerkelijk dat dit niet alleen een supermarkt is, maar ook een makelaar, maar een woonwinkel en een bouwmarkt weer niet. Wat heb je aan een huis wat je niet kunt verbouwen of kunt inrichten?

Lees meer...

Aanbevelingen

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2022 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu