Kerst zonder franje (2)

"En zij baarde haar eerstgeboren Zoon, wikkelde Hem in doeken en legde Hem in de kribbe, omdat er voor hen geen plaats was in de herberg." (Lukas 2:7) 

En dan heb je een plek gevonden, terwijl de weeën bij Maria ondertussen doorzetten. Een plek, maar wat voor een plek. En stal met een voerbak. Of er dieren waren op dat moment weten we niet, of het een stal onder een huis was weten we niet of een plek ergens in het veld van Bethlehem. Het maakt ook helemaal niet uit. Elk comfort ontbreekt, geen hygiënne, geen veilige plek. Er is niets. En daar, midden in de troosteloosheid van deze stal, brengt Maria, Jezus ter wereld. Gods Zoon, God Zelf!

 

De vraag die bij je op kan komen is de vraag of God dit niet anders had kunnen bedenken. Met de Redder van de wereld, met Zijn Eigen Zoon zou Hij toch wel veiliger kunnen omgaan dan wat hier gebeurt? Ik hoop dat het bizarre van het verhaal wat aan je begint door te dringen. Er is helemaal niets moois aan deze geboorte, als je naar de omstandigheden kijkt. Geen enkele medische hulp, geen enkel advies van een vrouw die Maria kon begeleiden, alleen God in de hemel Die het, ondanks alles, niet uit de hand loopt. Alleen of Jozef en Maria dat op dit moment hebben kunnen bedenken is maar zeer de vraag. 

En toch ging God door met Zijn plan, op deze uitzonderlijke manier. Geen vader zou het zo plannen, behalve deze Vader in de hemel. Niemand zou dit bedenken, niemand zou zijn kind dit willen aandoen als hij er controle over had, maar God maakt andere keuzes. Want Gods plan met deze wereld is dat iedereen gered kan worden. Jezus komt niet ter wereld in een prachtig paleis, Jezus komt niet eens ter wereld in een herberg, want daar heb je nog steeds geld voor nodig om aanwezig te mogen zijn. Jezus komt ter wereld op die plaats waarvan niemand, maar dan ook niemand kan zeggen: "Ik kon er niet bij." In een stal is iedereen welkom, in een stal staat geen butler om je tegen te houden omdat je kleding te vuil is, in een stal staat geen koninklijke hofhouding die kijkt of je de juiste kleding aan hebt. In een stal zijn er hooguit hooggeplaatsten die het er moeilijk mee hebben om hun keurige schoenen te bevuilen om te buigen voor de Koning van de koningen en de Heer van de heren! 

God zocht voor Zijn Zoon de plaats uit dat zelfs de outcast van die tijd Hem zouden kunnen aanbidden. Mensen zonder vaste woon of verblijfplaats die normaal zich in het veld ophielden, zelfs zij kunnen knielen voor Jezus. Het maakt niet uit wie je bent, het is alleen de vraag of jij de stal kan accepteren, of jij daar binnen wil gaan, zelfs als je daardoor vuile voeten krijgt of je kleren stoffig worden. Als dat geen bezwaar is, kun je bij Jezus knielen. En dat is Gods plan geweest, juist de outcast, juist degenen die niet meetelden, telt God er wel bij. Herders, hoeren, zondaars en moordenaars, koningen prinsen en ministers en alles wat er tussen zit, Jezus is voor iedereen toegankelijk. 

Gebed: Heer, U daalde neer in mijn leven, in onze wereld en in ons bestaan. Zonder franje voor de wereld, maar in glans voor mij en al mijn broers en zussen die in U geloven. Jezus, ik aanbid U.

 

 

 

 

 

Nieuwste video als podcast

Youtube kanaal

Recentste 'Tijd met God'

Geen regels meer?

Serie: Geestelijke confrontatie #11 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.” (Mattheüs 5:17 – HSV) 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.” (Mattheüs 5:17 – NBV21) 

Hoe gaat Jezus eigenlijk om met alles wat voor Hem al is geweest? Is het zo dat Jezus met een totaal nieuw Koninkrijk kwam? Soms wordt dat wel gedacht. Bij Jezus zijn geen regels meer, wordt er dan al snel gezegd. Dat komt natuurlijk voort uit de gedachte dat de Farizeeën en de Schriftgeleerden fout waren. Wat zij deden klopt niet en dat wordt dan al snel uitgelegd als mensen die met allerlei regels een godsdienst in stand hielden. Ooit zei iemand tegen mij: “Als je iets moet, dan ben je religieus”.

Lees meer...

Aanbevelingen

Preekrooster 2024-2025

Preekvoorzieners die Theo de Koning willen vragen voor een preekbeurt, kunnen gebruik maken van deze link om de nog beschikbare data te bekijken en deze vervolgens vast te leggen.

Theo denkt

Bidden, maar klopt ons bidden wel...?

Bidden... maar klopt ons bidden wel?

Een paar gedachten:
Er zijn van die gebedspunten waar ik wat moeite mee heb gekregen. Ik zal er een paar noemen: Bidden om wereldvrede, bidden om vrede voor Israël of bidden voor de bekering van Israël. Of wat denk je van bidden om meer liefde onder elkaar? Of bidden tegen de seksuele moraal van deze tijd. Steeds meer dringt bij mij de vraag op of we daar wel voor kunnen bidden.
En als ik op een zieke de handen leg en er voor bid (nee, geen welvaartsevangelie, God bepaalt wat Hij doet en niet wij) vinden velen dat niet vanzelfsprekend.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2024 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu