De heiligheid van God - Ons aanbod

"Weet u niet dat u Gods tempel bent en dat de Geest van God in u woont? Als iemand de tempel van God te gronde richt, zal God hem te gronde richten, want de tempel van God is heilig, en deze tempel bent u." (1 Korinthe 3:16 en 17) 

Na de afgelopen dagen te hebben nagedacht over de heiligheid van God, dan zijn we er niet meer klaar om dit alleen maar te beseffen dat God heilig is. We zijn er ook niet mee klaar om te geloven dat Gods heiligheid en Gods liefde elkaar niet uitspelen, maar dat juist door Gods liefde er een weg is gekomen dat wij in Gods heilige nabijheid kunnen komen. Dat is echt fundamenteel, zonder die basis en dat geloof is er geen weg en geen mogelijkheid. En toch moeten we nog ene stap verder zetten. We moeten het nog een keer over de heilige tempel hebben waar God in wil wonen.

 

In het Oude Testament lezen we keer op keer zo volmaakt en goed de tempel moest zijn. Ook in de aankleding van de tempel is geen foutje mogelijk zonder dat God zou ingrijpen. Alles moest volmaakt zijn. Maar dan trekt Paulus in het Nieuwe Testament de lijn door. Wij kunnen met open mond lezen hoe volmaakt God de voorschriften heeft geschreven voor het heilige huis waarin Hij wilde wonen, maar Paulus zegt vanuit die gedachte: "Nu ben jij de tempel van God." Dat zijn nogal heftige woorden. Want als we tot ons laten doordringen dat de heilige God in een heilig huis wil wonen, dan betekent dat heel veel voor ons nu. 

God woont immers niet meer in een tempel als gebouw, maar vanaf Pinksteren woont God in Zijn gelovigen. Dan kom je gelijk weer terug bij de woorden van God Zelf toen Hij zei: "Wees heilig, want Ik ben heilig." Die woorden van God blijven bestaan, ook voor ons nu. Sterker nog, God wilde in het Oude Testament een heilig volk en een heilig gebouw waarin Hij zou wonen, maar nu wil Hij in een heilig volk wonen. God heeft ons nog veel meer verantwoordelijkheid gegeven.  

Als je er over nadenkt is dit heel bijzonder dat dit Gods verlangen is. De heilige God woont in jou! Niet omdat jouw en mijn leven helemaal op orde is, maar omdat Hij ons heilig heeft gemaakt in Christus! En op grond daarvan kan en wil Hij in je wonen. Het bloed van Jezus heeft je totaal heilig gemaakt, zodat de heilige God in jou kan en vooral wil wonen. Als je hierbij stilstaat, dan ga je heel anders om met Gods bevel van heiligheid voor ons. Dat is dan geen gedwongen je best doen, maar dat is Gods heiligheid door Zijn Geest door je heen laten werken.  

Ik wil je vragen of je, nadat je hebt nagedacht over Gods heiligheid, je echt ook de plaats voor Hem wilt zijn waar Hij mag wonen? En ben je dan bereid om echt je leven heilig te leven, niet om te verdienen, maar omdat God heilig is en zo graag in jou wilt wonen. 

Gebed: Heer, U bent heilig en toch wilt U in mij wonen. Ik wil mijn tempel voor U graag openzetten. Niet omdat ik volmaakt ben, maar omdat ik in Christus volmaakt en heilig bent. En het is mijn verlangen om U een heilige woning in mijn lichaam aan te bieden.

 

 

 

 

 

Nieuwste video als podcast

Youtube kanaal

Recentste 'Tijd met God'

Geen regels meer?

Serie: Geestelijke confrontatie #11 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.” (Mattheüs 5:17 – HSV) 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.” (Mattheüs 5:17 – NBV21) 

Hoe gaat Jezus eigenlijk om met alles wat voor Hem al is geweest? Is het zo dat Jezus met een totaal nieuw Koninkrijk kwam? Soms wordt dat wel gedacht. Bij Jezus zijn geen regels meer, wordt er dan al snel gezegd. Dat komt natuurlijk voort uit de gedachte dat de Farizeeën en de Schriftgeleerden fout waren. Wat zij deden klopt niet en dat wordt dan al snel uitgelegd als mensen die met allerlei regels een godsdienst in stand hielden. Ooit zei iemand tegen mij: “Als je iets moet, dan ben je religieus”.

Lees meer...

Aanbevelingen

Preekrooster 2024-2025

Preekvoorzieners die Theo de Koning willen vragen voor een preekbeurt, kunnen gebruik maken van deze link om de nog beschikbare data te bekijken en deze vervolgens vast te leggen.

Theo denkt

Bidden, maar klopt ons bidden wel...?

Bidden... maar klopt ons bidden wel?

Een paar gedachten:
Er zijn van die gebedspunten waar ik wat moeite mee heb gekregen. Ik zal er een paar noemen: Bidden om wereldvrede, bidden om vrede voor Israël of bidden voor de bekering van Israël. Of wat denk je van bidden om meer liefde onder elkaar? Of bidden tegen de seksuele moraal van deze tijd. Steeds meer dringt bij mij de vraag op of we daar wel voor kunnen bidden.
En als ik op een zieke de handen leg en er voor bid (nee, geen welvaartsevangelie, God bepaalt wat Hij doet en niet wij) vinden velen dat niet vanzelfsprekend.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2024 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu