Brief van Johannes - Jij zondigt niet meer!

"Ieder die uit God geboren is, doet de zonde niet, want Zijn zaad blijft in hem; en hij kan niet zondigen, omdat hij uit God geboren is." (1 Johannes 3:9) 

Wij reinigen ons omdat Jezus rein is. Dat zagen we gisteren al. En misschien gaf dit je een gevoel dat je dan iets zou moeten doen om voor God rein te zijn, maar dat is niet waar het ons nog om gaat. Het gaat er niet in de eerste plaats om dat wij iets bij God zouden kunnen meebrengen. Het gaat er om dat we niet meer met onreinheid in aanraking willen komen, omdat we uit God geboren zijn en daar past de onreinheid niet meer bij. De tekst die Johannes dan noemt, is wel een tekst die, als je hem verkeerd leest, je radeloos zou kunnen maken. En ik zou zelfs een aanpassing in de tekst willen voorstellen.

 

Want als je bedenkt dat wat er in vers 9 echt staat, dan zou de angst om je hart kunnen slaan, want ieder die uit God is geboren, die zondigt niet meer. Klopt dat dan wel met jouw leven? Als ik mijn leven er letterlijk naast zou leggen, dan klopt er niets van, want ik zondig nog wel. Maar Johannes zegt ook niet dat we niet meer zondigen, dat heeft hij aan het begin van zijn brief al wel duidelijk gemaakt. Maar dat wat uit God geboren, dat kan nooit meer zondigen. 

Op het moment dat God je opnieuw geboren heeft laten worden, vanaf dat moment heeft God het zaad van Hemzelf in je geplant. En Zijn zaad blijft in je vanaf het moment dat je uit God bent geboren. Die wedergeboorte is definitief en dat nieuwe leven in jou is Gods zaad in jou! Dat is dus het zaad van Jezus Zelf. En dan staat er in onze vertaling: "En hij kan niet zondigen!" Dat staat met een kleine letter, maar als dit het zaad van God in ons is, dan kan Hij niet zondigen, Die in ons is. Want Hij is uit God geboren! Dat zijn niet in de eerste plaats wij, die uit God geboren, maar Jezus is in de eerste plaats uit God geboren en Zijn zaad is in ons en dat zaad kan niet zondigen! 

Johannes zegt daarom ook niet dat wij niet kunnen zondigen, dat kunnen we wel en daarom moeten we ons ook telkens reinigen van alle onreinheid. Johannes zegt dat wat uit God geboren is, in ons, dat kan niet meer zondigen. En wie de zonde doet is inderdaad uit de duivel, maar daarom is Jezus gekomen om die werken van de duivel te verbreken! Dat heeft Hij dus gedaan door dat zaad van Hem in ons te leggen. Daardoor is de duivel verbroken en is Zijn leven in ons gelegd waardoor wij de zonde niet meer doen met onze nieuwe mens! 

Wat een wonder is dat: Jezus heeft ons niet alleen schoongemaakt, maar Hij is ook in ons komen wonen en dus hoeven wij het nooit zelf te doen om ons van onreinheid te reinigen, maar komt het voort uit onze nieuwe geboorte in Christus! Hij leeft in ons en daarom leef ik niet meer, maar Hij in mij. 

Gebed: Vader, dank U wel voor Uw onbegrijpelijke wonder dat U Uw zaad in mij hebt gelegd, zodat ik in mijn nieuwe geboorte niet meer kan zondigen, omdat U mijn nieuwe leven bent. En wat er nog is overgebleven van mijn oude mens, dat wil ik meer en meer afleggen.

 

 

 

 

 

Nieuwste video als podcast

Youtube kanaal

Recentste 'Tijd met God'

Geen regels meer?

Serie: Geestelijke confrontatie #11 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.” (Mattheüs 5:17 – HSV) 

“Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen. Ik ben niet gekomen om ze af te schaffen, maar om ze tot vervulling te brengen.” (Mattheüs 5:17 – NBV21) 

Hoe gaat Jezus eigenlijk om met alles wat voor Hem al is geweest? Is het zo dat Jezus met een totaal nieuw Koninkrijk kwam? Soms wordt dat wel gedacht. Bij Jezus zijn geen regels meer, wordt er dan al snel gezegd. Dat komt natuurlijk voort uit de gedachte dat de Farizeeën en de Schriftgeleerden fout waren. Wat zij deden klopt niet en dat wordt dan al snel uitgelegd als mensen die met allerlei regels een godsdienst in stand hielden. Ooit zei iemand tegen mij: “Als je iets moet, dan ben je religieus”.

Lees meer...

Aanbevelingen

Preekrooster 2024-2025

Preekvoorzieners die Theo de Koning willen vragen voor een preekbeurt, kunnen gebruik maken van deze link om de nog beschikbare data te bekijken en deze vervolgens vast te leggen.

Theo denkt

Bidden, maar klopt ons bidden wel...?

Bidden... maar klopt ons bidden wel?

Een paar gedachten:
Er zijn van die gebedspunten waar ik wat moeite mee heb gekregen. Ik zal er een paar noemen: Bidden om wereldvrede, bidden om vrede voor Israël of bidden voor de bekering van Israël. Of wat denk je van bidden om meer liefde onder elkaar? Of bidden tegen de seksuele moraal van deze tijd. Steeds meer dringt bij mij de vraag op of we daar wel voor kunnen bidden.
En als ik op een zieke de handen leg en er voor bid (nee, geen welvaartsevangelie, God bepaalt wat Hij doet en niet wij) vinden velen dat niet vanzelfsprekend.

Lees meer...

Eindeloos gelukkig

Eindeloos gelukkig worden begint door te wandelen in de bestemming die God voor jou heeft op aarde om uiteindelijk, door het geloof in Jezus, straks eindeloos gelukkig in de hemel te leven met God. 

Bijbelonderwijs

Om de Bijbel begrijpen willen wij je helpen door de Bijbel op een praktische manier uit te leggen. Het is ook mogelijk om je aan te melden voor een gratis mailabonnement op 'Tijd met God'.

Coaching

Niet alles in je leven gaat vanzelf of ervaar je dat je bent vastgelopen of ben je op zoek naar Gods plan met je leven. We bidden persoonlijke coachingstrajecten of trainingen aan om je daarmee te helpen.

(S)preekbeurten

Theo de Koning (s)preekt veel in kerken, voor studentengroepen of op andere plaatsen. Dat doet hij met passie en het is zijn verlangen om Gods Woord uit te leggen en de Heilige Geest de ruimte te geven.

Eindeloos gelukkig is financiëel geheel afhankelijk van giften. Elke gift is daarom van harte welkom.
IBAN rekeningnummer: NL81 RABO 0301 9254 53 t.n.v. T.J.D. de Koning inzake 'Eindeloos gelukkig' te Nieuw-Lekkerland

© 2024 Eindeloos gelukkig - All Rights Reserved | Hosted by www.sth.nu